Skip to main content
Antwoord

E-sim op nieuwe telefoon. Kan ik die rechtstreeks op de telefoon aanvragen?

• September 12, 2025
  • 6 reacties
  • 78 keer bekeken

Kan je rechtstreeks op nieuwe telefoon waar geen simkaart in kan een E-sim aanvragen?
Of moet je dat eerst doen op je oude telefoon en daarna overzetten op de nieuwe?

Beste antwoord door HeidiV

Ja, ook dan doe je dat op het nieuwe toestel.

Dat de oude telefoon een fysieke simkaart heeft maakt niet uit, je krijgt daar ook die SMS op.

De fysieke simkaart zal na het overzetten uitgeschakeld worden, net zoals een ‘oude’ e-sim.

Hoe installeer ik e-sim op mijn telefoon?

Dit doe je via de nieuwe MijnKPN app op het toestel waar je de e-sim op wilt activeren. Als je een e-sim geschikt toestel hebt, dan is deze nieuwe versie van de MijnKPN app beschikbaar voor je via je app store. Als je hem nog niet geïnstalleerd hebt, doe dit eerst.

Zorg dat het toestel verbonden is met een wifi-netwerk. Dit hoeft niet per sé KPN te zijn, en kan ook in het buitenland.

• Open de app en selecteer onder producten het mobiele abonnement waarvoor je e-sim wilt installeren.
  • Scroll een beetje naar beneden, naar ‘Makkelijk aanpassen’.
  • Kies daar voor ‘Simkaart’.
  • Klik daarna op ‘Simkaart vervangen of overzetten'.
  • Kies daarna voor ‘e-sim’.
  • Klik op ‘Op dit toestel installeren’.
  • Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de app in en klik op ‘Bevestigen’.
  • Volg de rest van de stappen.
  • Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.

Wil het op deze manier niet, wat we wel zien bij Android 11, probeer dan het volgende:

• Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
  • Kies ‘Verbindingen’ 
  • Kies ‘SIM-kaartbeheer’ 
  • Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’ 
  • Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is, open de MijnKPN app en volg daarin de stappen die hier boven beschreven staan.

6 reacties

HeidiV
Topper
  • September 12, 2025

Hi ​@Leo Staal 

Je doet dat op je nieuwe telefoon via de MijnKPN app, op je oude toestel ontvang je een SMS ter verificatie dus de e-sim daarop niet verwijderen.

Hoe zet ik e-sim over op een nieuw toestel?

Heb je een nieuw toestel gekocht en heb je het oude toestel nog? Dan kan je de e-sim overzetten van jouw oude naar jouw nieuwe telefoon door het activatieproces hierboven te doorlopen op jouw nieuwe telefoon. De e-sim wordt dan geactiveerd op het nieuwe toestel, en automatisch gedeactiveerd op het oude toestel.

Let op: Verwijder de e-sim nog niet op jouw oude telefoon! Je krijgt een sms met een code als je e-sim op je nieuwe telefoon zet. Daarvoor moet e-sim nog op je oude toestel staan.

Heb je per ongeluk toch de e-sim op het oude toestel verwijderd voor je deze op de nieuwe hebt geïnstalleerd? Geen ramp. Installeer dan eerst de e-sim weer op het oude toestel via de MijnKPN app. De MijnKPN app herkent namelijk het unieke EID (elektronisch identiteit nummer) van jouw toestel en zal de optie voor ‘opnieuw installeren’ weergeven. Daarna kan je weer verder met het installeren op het nieuwe toestel.

In dit artikel kan je dat en meer over e-sim vinden:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Dank voor reactie. Ik heb nog geen e-sim op oude gsm. Kan ik via de MijnKpn app op de nieuwe gsm een e- sim op zetten , er zit geen sim-kaart slot op de iPhone 17 air 

HeidiV
Topper
  • Antwoord
  • September 12, 2025

Ja, ook dan doe je dat op het nieuwe toestel.

Dat de oude telefoon een fysieke simkaart heeft maakt niet uit, je krijgt daar ook die SMS op.

De fysieke simkaart zal na het overzetten uitgeschakeld worden, net zoals een ‘oude’ e-sim.

Hoe installeer ik e-sim op mijn telefoon?

Dit doe je via de nieuwe MijnKPN app op het toestel waar je de e-sim op wilt activeren. Als je een e-sim geschikt toestel hebt, dan is deze nieuwe versie van de MijnKPN app beschikbaar voor je via je app store. Als je hem nog niet geïnstalleerd hebt, doe dit eerst.

Zorg dat het toestel verbonden is met een wifi-netwerk. Dit hoeft niet per sé KPN te zijn, en kan ook in het buitenland.

• Open de app en selecteer onder producten het mobiele abonnement waarvoor je e-sim wilt installeren.
  • Scroll een beetje naar beneden, naar ‘Makkelijk aanpassen’.
  • Kies daar voor ‘Simkaart’.
  • Klik daarna op ‘Simkaart vervangen of overzetten'.
  • Kies daarna voor ‘e-sim’.
  • Klik op ‘Op dit toestel installeren’.
  • Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de app in en klik op ‘Bevestigen’.
  • Volg de rest van de stappen.
  • Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.

Wil het op deze manier niet, wat we wel zien bij Android 11, probeer dan het volgende:

• Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
  • Kies ‘Verbindingen’ 
  • Kies ‘SIM-kaartbeheer’ 
  • Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’ 
  • Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is, open de MijnKPN app en volg daarin de stappen die hier boven beschreven staan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Dankjewel HeidiV , het is me duidelijk.

HeidiV
Topper
  • September 12, 2025

Graag gedaan Leo,

Ik heb nog een stukje toegevoegd aan de vorige post, dat komt ook uit dat artikel en is meer van toepassing op jouw situatie.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2025

Update , had app niet nodig om e-sim op iPhone 17 air te zetten , ging bijna automatisch bij het overzetten van gegevens oude telefoon naar nieuwe.Â