Skip to main content

Vroeger kon ik via een hotspot (iPhone 13, iOS17, KPN netwerk) via EduVPN in de trein werken. Sinds een half jaar werkt dit niet meer, vermoedelijk als gevolgd vanĀ  de overschakeling van Ipv4 naar Ipv6 (door KPN) icm het niet meer ondersteunen van Ipv4 door iOS17. Activeren van EduVPN zorgt er in dit geval voor dat er helemaal geen data-overdracht meer plaats kan vinden. VanĀ een collega die gebruik maakt van een andere provider (Odido) weet ik dat het wel mogelijk is om EduVPN via een hotspot en iPhone te gebruiken. Zijn er meer mensen met dit probleem en is hier misschien een oplossing voor?

Hoi @DSJG, welkom op onze community! Ik heb hier niet direct een verklaring voor. Welke APN heb je ingesteld? Internet of Portalmmm.nl? Kun je allebei eens proberen en daarbij ook je toestel herstarten?


@DSJGĀ 

IPv6 is al een paar jaar beschikbaar voor apn internet van kpn. Waarschijnlijk gebruikte je een half jaar geleden geen apn internet. Met apn portalmmm.nl zal het waarschijnlijk wel weer gaan werken.

Zover ik weet is kpnĀ op dit moment de enige mobiele provider in Nederland die IPv6 gebruikt. Daarom kan het bij een andere mobiele provider wel werken.Ā 

IPv6 is de opvolger van IPv4 adressen. Door de schaarste aan IPv4 adressen gaan steeds meer providers over naar IPv6.Ā 

Waarschijnlijk ondersteund EduVPN geen IPv6. Apn portalmmm.nl maakt geen gebruik van IPv6 en heeft alleen IPv4 adressen. Waardoor ik verwacht dat het wel weer gaat werken.Ā 


Beste @Thomas van KPNĀ en @NevilleĀ , dank voor jullie reactie. EduVPN ondersteund volgens mijĀ wel IPv6. Iphone\Instellingen\Mobiel_netwerk\Mobieldatanetwerk\persoonlijkee_hotspot\APN staat inderdaad op ā€œinternetā€ en niet op ā€œportalmmm.nlā€. Ik meen dat ik dit wel eens geprobeerd heb, maar zal het zodra ik vanmiddag in de trein zit nogmaals proberen. Of moet ik op mijn laptop ook nog iets aanpassen (b.v portalmmm.nl bij het IPv6 search domain in Preferences\Network\Advanced\DNS)?Ā 


Misschien dat deze link je ook kan helpen. Wat betreft je laptop. Gaat wel over eenĀ Macbook.

Ā 

Ā 


Bij deze kan ik bevestigen dat ik door het instellen van portalmmm.nl als apn weer gebruik kan maken van EduVPN op mijn laptop via een KPN hotspot (dus bv. in de trein). Voor mensen die net als ik gebruik maken van een MacBook, iPhone, (Edu)VPN en KPN als mobiele provider hebben; dit is hoe je het op je iPhone kunt instellen. Vergeet niet je gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen, dat ging bij mij niet automatisch. Op je laptop hoef je, buiten het selecteren van je iPhone als hotspot, verder niets aan te passen. Neville en Thomas, dank voor jullie suggesties. Voor mij is hiermee dit issue gesloten.

Ā 


Ah top! Bedankt voor je terugkoppeling! Fijn dat het weer werkt!


Reageer