Skip to main content
Vraag

Elvenar game op mobiel traag op 5G

• April 8, 2025
  • 1 reactie
  • 27 keer bekeken

Marco Jac
Nieuwkomer

> Hallo,

Ik ondervind prestatieproblemen met de game Elvenar wanneer ik deze speel via mijn KPN 5G-verbinding. De game laadt traag en reageert slecht, wat duidt op netwerkvertraging of packet loss.

Wanneer ik echter dezelfde verbinding via een VPN (zoals Proton VPN) routeer, of het spel via wifi (andere provider) speel, verdwijnen deze problemen volledig.

Dit suggereert dat er mogelijk sprake is van throttling, filtering of een probleem met bepaalde poorten, IP-routes of verkeerstypes (bijvoorbeeld WebSocket- of UDP-verkeer) op het KPN-netwerk.

De game Elvenar maakt gebruik van verschillende servers en IP-adressen, waaronder:

us5.elvenar.com met IP-adres 31.210.149.71

us.elvenar.com met IP-adres 31.210.149.147

Kunt u nagaan of verkeer naar de servers van Elvenar (zoals hierboven vermeld) op enigerlei wijze wordt beïnvloed door netwerkbeperkingen of -filters? Zijn er specifieke poorten of protocollen die mogelijk worden beperkt voor dit soort verkeer?

Alvast bedankt voor het uitzoeken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 10, 2025

Goedemorgen ​@Marco Jac , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Als dit spel via een VPN of een andere provider wel goed werkt, dan kan niet worden uitgesloten dat er ergens iets niet goed gaat in het mobiele netwerk. Goed dat je zelf al uit hebt kunnen sluiten dat het aan de game zelf of aan je apparaat ligt. Als Moderator heb ik helaas geen directe inzage in netwerkbeheer of verkeersroutes binnen het mobiele netwerk van KPN. Ik kan vanaf hier dus niet nagaan of er specifiek verkeer naar bepaalde IP-adressen (zoals de Elvenar servers) wordt beperkt of gefilterd. In principe doet KPN niet aan throttling op specifieke diensten of poorten, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat er ergens iets misgaat. Daarom zou ik je willen adviseren om hier een belafspraak voor in te plannen met onze Helpdesk. Vanuit daar kan er eventueel een ticket worden aangemaakt zodat ze hier dieper in kunnen duiken!Â