Skip to main content

Sinds een week of twee heb ik last van enorm trage internet upload snelheid op mijn PS4 wanneer ik verbonden ben met mijn mobiele hotspot. De download snelheid is onveranderd (120mbps) maar de upload snelheid is slechts 20KBps. 

Wanneer ik een snelheidstest doe op andere apparaten is de downloadsnelheid hetzelfde maar de uploadsnelheid 75MBps. Een enorm verschil dus.

Ik heb de PS4 met ‘normale’ wifi netwerken geprobeerd en dan is de verhouding tussen download en upload normaal. Ook heb ik andere KPN hotspots geprobeerd maar die resulteren op mijn playstation ook in een enorm trage upload snelheid.

Is er iets veranderd? Mijn unlimited mb’s abbo heeft namelijk niet echt zin meer nu terwijl het jaren goed is gegaan.

Ik heb precies het zelfde. Ik dacht dat het aan mij lag maar nu begin ik te twijfelen. Zou ook niet weten wat nog helpt. maar verbinden met een server zonder lag wordt op deze manier wel erg lastig


Hoi @Henk-Jan87 . Ik neem aan dat deze constructie uit nood geboren is? Want gamen via een hotspot is natuurlijk verre van optimaal.

Wat meet je voor snelheden met je telefoon? 


Hoi Erwin,

 

via fast.com meet ik op mijn telefoon zelf 120mbps download and 47mbps upload.

Wanneer ik mijn hotspot met m’n laptop verbind meet ik, op mijn laptop, om en nabij dezelfde snelheden.

Als mijn hotspot verbonden is met mijn PS4 is de downloadsnelheid wederom rond de 120mbps maar mijn uploadsnelheid opeens rond de 20KBps. 

Wanneer ik de KPN hotspot van mijn vriendin gebruik om te testen komt er precies hetzelfde uit.

Groet,


Ik heb hier niet direct een verklaring voor.  Weet je hoe je je APN kunt aanpassen? Zo ja, probeer advancedinternet  eens.  (PAS OP: hiermee zet je je verbinding wel volledig open. Dus wees zeer voorzichtig met wat voor sites je bezoekt )


@Erwin_ 

@Henk-Jan87 

Je zou ook apn portalmmm.nl kunnen proberen wellicht dat het een IPv6 probleem is. APN internet maakt gebruik van IPv6 en apn portalmmm.nl van IPv4. Dit is wat veiliger dan advancedinternet. Mocht dit niet helpen dan adviseer ik om apn advancedinternet te proberen. 


Ik snap nog niet heel veel van wat jullie zeggen maar ik ga het van het weekend even uitzoeken en proberen haha. Dank voor het meedenken en ik hoop dat dit de oplossing is. Uiteraard zal ik het even laten weten!


Ik heb hier niet direct een verklaring voor.  Weet je hoe je je APN kunt aanpassen? Zo ja, probeer advancedinternet  eens.  (PAS OP: hiermee zet je je verbinding wel volledig open. Dus wees zeer voorzichtig met wat voor sites je bezoekt )

Je batterij gaat ook sneller leeg, zie: https://tweakers.net/reviews/11430/hoe-een-tweaker-uitploos-waarom-sommige-telefoons-op-kpn-snel-leeg-gingen.html


Het is ook meer om te testen. Want je zou toch ook gewoon met de ‘normale’ APN een goeie upload op de playstation moeten hebben. Maar ik ben wel heel benieuwd nu of het voor verbetering zorgt. En ik sluit me aan bij wat @Neville  zegt. Liever eerst even portalmmm.nl proberen.


@Erwin_  @Neville 

Hallo, ik had het zelfde probleem. Nu apn van mobiele hotspot veranderd (niet eens mobile netwerk) naar portalmmm.nl en de uploadsnelheid op mn ps4 ging van 20kb naar 1.8mb, ofterwel het werkte! Vraag me alleen af wat er dan precies minder veilig aan is. en wat het betekend betreft ‘oppassen met bepaalde sites bezoeken’. 


Die advanced internet is een versie waarbij er geen firewall meer tussen zit. Dus die moet je alleen gebruiken als je zelf een firewall hebt.   Anders kan alle narigheid van het internet ongestoord jouw thuisnetwerk bereiken


@Erwin_ 

Ahaa, heeft de protalmmm.nl wel een firewall? ik zag dat Budget Mobile deze als standaard apn gebruikt, dus dan neem ik aan dat die wel veilig is?


Ja. portalmmm was vroeger onze standaard.  Dat is tegenwoordig de internet APN.   

Maar deze kun je verder prima gebruiken.   

@Henk-Jan87 : Hoe is het nu bij jou? Heb je nog wat geprobeerd?