Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik ben afgelopen dinsdag 24 mei in Turkije aangekomen. Heb op de luchthaven 1 minuut mijn telefoon aan gehad. Kon geen provider vinden in eerste instantie, maar later in het hotel zag ik wel dat ik nu ineens 11 MB internet heb verbruikt buiten mijn bundel en dus € 28,73 moet bijbetalen! 
Ben me dus kapot geschrokken en heb alles uitgezet, mobiel netwerk en data roaming is niet aan geweest!

In het hotel direct met WiFi verbonden, maar de volgende dag weer extra kosten, dus heb nu al dagen mijn telefoon uit en zet (durf) hem niet meer aan.
 

Heb dit nog nooit meegemaakt. Tot mei vorig jaar had ik een andere provider, maar ben in augustus nog naar Griekenland geweest en toen ook geen problemen gehad.

 

Hoe kan dit, ook zonder enige melding. 
 

Is hier een oplossing voor KPN?

 

Ben het uiteraard niet eens met deze kosten.

 

p.s. Als ik terug ben ga ik bellen!

Je bent de zoveelste die tegen dergelijke kosten aangelopen is.

Zet "Mobiele gegevens" (of "Data roaming") uit en je zult niet tegen nog meer kosten aanlopen.

Helaas hebben vele mensen (terecht) geen weet van het feit dat "data roaming" standaard aan staat zodat je overal binnen de EU jouw databundel kunt gebruiken. En ja, dan vergeet men "Data roaming" of "Mobiele gegevens" uit te zetten als men een keer buiten de EU gaat reizen. Dat is heel begrijpelijk en ik hoop oprecht dat de providers in de EU hier eens werk van gaan maken.

 

Kijk @Denise_, dit is weer zo'n geval waarom ik ervoor pleit dat we binnen de EU geen data roaming meer zouden moeten hoeven te gebruiken.


Hallo @Yvonne190477, ik kan me voorstellen dat dit even schrikken is. Goed dat je even een berichtje plaatst.

In de hele EU app, surf en bel jij zonder extra kosten. Je hoeft geen Extra Bundel aan te zetten zodra jij de grens over gaat. Griekenland valt binnen de EU. Het klopt dus dat je daar geen extra kosten hebt gehad.

Ga je op reis buiten de EU? Dan vallen kosten voor internetten, bellen en sms'en vallen niet binnen je abonnement. Wil je toch je mobiel gebruiken? Zet dan een Extra Bundel aan om voordeliger te kunnen internetten, bellen en sms'en.

Om in het buitenland gebruik te kunnen maken van jouw mobiel, zet je roaming aan. Hiermee geef je jouw simkaart toestemming om te verbinden met de mast van de buitenlandse provider. Op de meeste mobiele telefoons staat dit standaard uit. Maar omdat je binnen de EU geen extra kosten hebt, laten veel mensen roaming aan staan.

Het nadeel hiervan is dat mensen het ook nog wel eens vergeten uit te zetten wanneer ze buiten de EU op vakantie gaat. Hierdoor kun je tegen vervelende kosten aanlopen. Het is daarom goed om de instellingen te controleren!

Het kan ook voorkomen dat je roaming uit hebt gezet maar toch nog kosten krijgt. Dit komt voor als je automatische updates via wifi én data aan hebt staan. Door automatische updates alleen via wifi te laten lopen kan je dit voorkomen. Controleer dit dus ook.


Om in het buitenland gebruik te kunnen maken van jouw mobiel, zet je roaming aan.

En dat is wat mijns inziens moet veranderen in:

Om buiten de EU gebruik te kunnen maken van jouw mobiel, zet je roaming aan.

 

Ik hoop dat KPN en de andere providers binnen de EU de handen ineen willen slaan en die textueel kleine wijziging willen realiseren. 


Ik snap je punt, @wjb. Ik heb het genoteerd. Het zal alleen niet van de ene op de andere dag veranderen. 


Ik snap je punt, @wjb. Ik heb het genoteerd. Het zal alleen niet van de ene op de andere dag veranderen. 

Dat kan ik begrijpen. Ik hoop alleen dat dit verzoek heel serieus genomen wordt.