Skip to main content
Vraag

Extra Veilig Mobiel icm VPN?

  • June 3, 2026
  • 14 reacties
  • 107 keer bekeken

Als simpele consument en technisch leek, is me na uren surfen nog steeds niet duidelijk: werkt Extra Veilig Mobiel ook als je bij je 5G een VPN gebruikt?

Best vreemd dat dit ook op KPN.com nergens klip en klaar staat. Zoals het hele concept eigenlijk slecht gecommuniceerd is (welke partij levert EVM etc. etc.)

Ik zoek geen meningen of oeverloze debatten maar gewoon even een korte uitleg en feitelijk antwoord: VPN icm Extra Veilig.

 

Bedankt

14 reacties

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 3, 2026

Hoi ​@Niels2026 

nee, dat werkt niet via VPN.

KPN Veilig mobiel is een soort filter dat zich bevind op de plek waar dataverkeer van het mobiele netwerk van KPN het internet op gaat.
Door gebruik te maken van VPN gaat jouw dataverkeer niet via het netwerk van KPN het internet op maar via de dienst waar jij je VPN afneemt.

 

Is hiermee jouw vraag beantwoord?

groet,
Peter


  • June 3, 2026

Ja! Zeer bedankt daarvoor. 

Overigens krijg ik ook al meldingen via mijn Bitdefender abo als website onbetrouwbaar is.

Is dan nu eigenlijk niet de kwestie dat KPN er een algemene prijsverhoging van heeft gemaakt, of je EVM aanzet of niet?

Ik lijk er bv niet veel aan te hebben.…

 

Bedankt


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 3, 2026

Hallo ​@Niels2026 ,

Extra Veilig Mobiel is een extra beveiliging in het mobiele netwerk van KPN. Via een VPN werkt het dan niet. 
 

 

Is dan nu eigenlijk niet de kwestie dat KPN er een algemene prijsverhoging van heeft gemaakt, of je EVM aanzet of niet?

Ik lijk er bv niet veel aan te hebben.…

 

Bedankt

Dat klopt. Ook als jij Extra Veilig Internet niet aanzet, betaal je één euro per maand extra. 
 

Meer informatie staat hier:

https://community.kpn.com/kennisbank-veilig-online-152/extra-veilig-mobiel-wat-is-het-en-hoe-werkt-het-648452?tid=648452&fid=152
 


Forum|alt.badge.img+16
  • June 3, 2026

Is dan nu eigenlijk niet de kwestie dat KPN er een algemene prijsverhoging van heeft gemaakt, of je EVM aanzet of niet?

Ik lijk er bv niet veel aan te hebben.…

Het is een prijsverhoging die eigenlijk verpakt is in een product (waarmee KPN ook nog is volledig inzicht heeft in je data). Het product zelf is pure schijnveiligheid en ik zal het ook niemand aanraden het te gebruiken. Mede ook omdat KPN zich niet verantwoordelijk voelt als het product dienst weigert. Daarnaast werkt het filter ook niet als je iCloud+ Private Relay op je iPhone hebt. Al met al denken mensen veilig te zijn, maar niks is minder waar.  Niemand weet eigenlijk wanneer die beveiligd wordt, dus snap het hele doel van het product niet. 


  • June 4, 2026

 

@Chrizziey 

Bedankt  Ben het wel met je eens. Het is een rare move van KPN en zeer slecht uitgelegd. Eigenlijk is het not done om een keuze-optie aan te bieden, maar dan in beide gevallen de prijsverhoging te rekenen. En inderdaad, inhoudelijk is het zeer schimmig.

Groetjes Niels


  • June 4, 2026

@Noordzee 

Ja dat was me duidelijk die algemene prijsverhoging. Het ging mij er om-dat bedoelde ik met "de kwestie"- dat dit discutabele handelswijze is m.i. Zowel het hele inhoudelijke EVM verhaal (schimmig) als prijsverhoging voor iedereen bij een keuze-optie.

 

Groet


Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Niels2026. Goed dat je hier je vraagt stelt wat betreft het gebruik van een VPN in combinatie met Extra Veilig Mobiel. Zo weten we wat er onder de klanten leeft en wat er wellicht nog ontbreekt op de informatiepagina. Dit nemen we ook mee. 

Verder is het al mooi om te zien dat je vraag beantwoord is door de Community :) Het zou misschien ook een beetje dubbelop voor jou zijn geweest met Bitdefender erbij. 

En het klopt dat we een prijsverhoging hebben doorgevoerd en dat dit los gezien kan worden van Extra Veilig Mobiel. We hebben echter wel de prijsverhoging doorgevoerd zodat we klanten beter kunnen beveiligen op ons netwerk. En daarom geven we ook de optie mee om Extra Veilig Mobiel aan te zetten. 


  • June 4, 2026

@Arjan van KPN Bedankt. Even in verband met het opzegverhaal. Ik lees ook hier medewerkers van KPN van alles beweren, bv dat je bij voortijdig opzeggen (of dit nou ivm wijziging AV is of niet) eerst toestel moet afbetalen.

Ik heb in mei klacht ingediend over allerlei versies die medewerkers rondbazuinden. Kortom: men wist het eigenlijk niet.

De klachtenafdeling was helder en zo blijkt het in praktijk ook te zijn: ik heb vervroegd opgezegd en zodra dat is gedaan, komt je restbedrag toestel op de eindfactuur. Je hoeft dus helemaal niet persé eerst af te betalen.

Dit valt mij zo vaak op bij KPN klantenservice. Dat bij inhoudelijke vragen je per medewerker je weer een ander versietje krijgt. Kortom het kennisniveau is vaak veel te laag. Men roept soms maar wat.

Die vraag over de VPN bv. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat de klantenservice je dan naar community verwijst. Dat zou gewoon bij introductie van zo'n nieuwe optie basiskennis moeten zijn.

En zoals ik hier merk: dezelfde onzinverhaaltjes van KPN klantenservice herhalen zich dan hier.

Jammer wel eigenlijk toch Ook zeker bij zo'n premium provider qua prijsstelling.

Groet


  • June 5, 2026

@Chrizziey Opeens schoot mij een vergelijking te binnen. De ijscoboer heeft een bord op zijn kar staan: algemene prijsverhoging wegens Caribische gembervisstrooisel (ik verzin maar iets🙂) op het ijs.

Maar ijscoman, ten eerste: wat is dat in vredesnaam voor spul? Is dat wel lekker dan...?

En zeg beste ijscoman: ik hoef dat hele spul niet op mijn ijs.

Zegt de ijscoman: nee u kunt gewoon kiezen of u het wil! 

Oh dus dan geldt die prijsverhoging niet voor mij, ijscoman?

Ja tuurlijk geldt die wel! U betaalt toch graag voor productverbeteringen?

Kortom: onuitlegbare miskleun.

 

Groet

 

 

 

 


Forum|alt.badge.img+16
  • June 5, 2026

@Niels2026 KPN Klantenservice is maar net wie je treft, sommigen bedenken zelf maar wat en sommigen zijn op de hoogte. Ik heb er toen ook een klacht over ingediend dat de informatievoorziening echt ernstig tekortschiet.  De meeste medewerkers lezen enkel belscripts voor en hebben eigenlijk geen idee wat er verteld wordt, en stiekem wordt gehoopt dat men geen wedervragen gaat stellen. 

-

En het klopt dat we een prijsverhoging hebben doorgevoerd en dat dit los gezien kan worden van Extra Veilig Mobiel.

Dit vind ik nog best schokkend eigenlijk. Vanuit KPN in de mailing is mij gezegd dat de prijsverhoging komt door extra veilig mobiel. Het is dus eigenlijk het eerlijke verhaal dat KPN de prijs gewoon omhoog gegooid heeft en extra veilig mobiel daar los van staat.  Dan ben ik dus ook nog is door KPN verkeerd voorgelicht. Gelukkig maar dat ik vandaag KPN mobiel verlaat. 


Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 5, 2026

kwenie hoor, maar in de e-mail die ik hier over ontving worden Extra Veiling Mobiel en de prijsverhoging inderdaad samen aangekondigd, maar staat niet dat de prijsverhoging komt door de toevoeging van Extra Veiling Mobiel:
 

In mijn belevingin zegt het woordje “ook” in de aankondiging duidelijk dat het hier om twee verschillende dingen gaat.

Wellicht was het handig geweest als de afdeling communicatie er iets van had gemaakt als

vanaf 15 juni veranderen onze algemene voorwaarden. Vanaf die datum betaal je 1 euro meer voor jouw abonnement.
Vanaf nu is de extra dienst Extra Veilig Mobiel gratis beschikbaar voor alle mobiele aansluitingen.

Ofzo...


Forum|alt.badge.img+16
  • June 5, 2026

@Pruygje Bij mij staat het toch echt anders :
 

 


Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 5, 2026

@Chrizziey 

zoals het bij jou staat kan snap ik jouw standpunt wel ja.

apart dat ze verschillende communicatie hierover hebben uitgestuurd naar verschillende mensen.
Misschien kregen ze wel meer commentaar, en hebben ze het daarom een beetje aangepast (ervanuitgaande dat jouw e-mail eerder was dan de mijne).


Forum|alt.badge.img+16
  • June 5, 2026

Het is wel raar dat ze de mailing intussen aangepast hebben. Maar eigenlijk is dus de eerste batch gezien de reactie van ​@Arjan van KPN onjuist en onvolledig ingelicht. Want de prijsverhoging staat los van het product en bij mij staat toch echt dat de prijsverhoging door het product komt.