Skip to main content
Vraag

Extra Veilig, pihole en VPN

• May 15, 2026
  • 10 reacties
  • 88 keer bekeken

Kan iemand mij vertellen hoe KPN Mobiel Extra Veilig werkt? Niet een uitleg waarvan niemand snapt hoe het echt werkt. Wat blokkeert KPN? Welke lists gebruiken ze? Hoe controleren ze websites?

Ik gebruik zelf namelijk een VPN en een eigen DNS-filter (via pihole). 

10 reacties

JanD
Superuser
  • May 15, 2026

Beste ​@r-o , zie onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 15, 2026

Dat is een uitleg waar ik te weinig mee kan, want te hoog over en gericht op mijn vader. Ik zoek meer details.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

@r-o EVM van KPN werkt op basis van DNS filter en firewall. Aangezien je pi-hole gebruikt werkt de DNS filter niet. Met VPN ook niet omdat je maakt een verbinding via VPN server, hier zijn DNS en firewall niet actief.

• DNS filter is simpel, malafide websites worden niet opgelost en je krijgt geen verbinding
  • Webfilter werkt real-time, websites worden gescand op viren, malware en schadelijke scripts en worden geblokkeerd
  • EVM gebruikt fortiguard firewall dus ook de blacklist van fortiguard
  • EVM werkt buiten je apparaat, er wordt een hek gebouwd om de malafide website. Het verkeer bereikt niet jouw apparaat in tegenstelling tot AV op je apparaat.
  • EVM is geïntegreerd in het KPN-netwerk, je hoef geen software te installeren of instellingen aan te passen. Dit is ook de reden dat EVM niet werkt als je buiten KPN netwerkt bent.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@r-o, welkom op onze community, ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Alle beschikbare informatie hierover kun je vinden op onze kennisbank in het artikel dat ​@JanD stuurde

Beste ​@r-o , zie onderstaande link voor aanvullende info en hulp:

Succes

• May 15, 2026

Op die pagina wordt enkel uitgelegd wat het doet.

"Met Extra Veilig Mobiel ben je extra beschermd op het mobiele netwerk van KPN. De dienst helpt je voorkomen dat je onbedoeld op onveilige websites terechtkomt. Niet alleen via een browser, maar ook apps worden tegengehouden wanneer ze op verdachte websites uitkomen. "

De topicstarter vraagt 

. Wat blokkeert KPN? Welke lists gebruiken ze? Hoe controleren ze websites?

Dat wordt nergens uitgelegd

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

. Wat blokkeert KPN? Welke lists gebruiken ze? Hoe controleren ze websites?

Dat wordt nergens uitgelegd

Wel

Een herbeoordeling aanvragen bij de leverancier. Denk je dat de website veilig is? Dan kan je zelf bij FortiGuard Labs een verzoek indienen om de website opnieuw te laten beoordelen: vraag een whitelisting aan.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 15, 2026

​​​​​​

• EVM is geïntegreerd in het KPN-netwerk, je hoef geen software te installeren of instellingen aan te passen. Dit is ook de reden dat EVM niet werkt als je buiten KPN netwerkt bent.

Kleine correctie hierop. Wanneer je aan het roamen bent werkt EVM ook. Je mobiele internet verkeer gaat via roaming netwerk terug naar het KPN netwerk. Alleen als je op een wifi netwerk zit werkt EVM niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 16, 2026

Dat legt nog steeds niet uit wat er geblokkeerd wordt.

Mijn issue met under the hood bescherming, is dat ik wil begrijpen hoe het werkt en of het voor mij de moeite waard is. En of het zin heeft, zoals in mijn geval waarbij die via VPN en/of een pihole browse. Voor die pihole gebruik ik ook verschillende blocklists, die ik bewust zo gekozen heb. Bij de KPN oplossing is dit allemaal onduidelijk. Leuk dat je een herziening kan aanvragen, maar vertel gewoon vooraf hoe het werkt, met een beetje diepte.

Je kunt zeggen dat je bijvoorbeeld geen inhoud van berichten leest (whatsapp bijvoorbeeld), maar ze houden verder  elke poep en scheet bij.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

En of het zin heeft, zoals in mijn geval waarbij die via VPN en/of een pihole browse.

Zoals ik al schreef, het heeft geen zin met VPN en/of pi-hole.

Bij de KPN oplossing is dit allemaal onduidelijk. Leuk dat je een herziening kan aanvragen, maar vertel gewoon vooraf hoe het werkt, met een beetje diepte.

KPN kan je ook niet vertellen, hij gebruikt kant&klaar service van Fortiguard, daar moet je jouw vragen richten.

• May 16, 2026

Je kunt zeggen dat je bijvoorbeeld geen inhoud van berichten leest (whatsapp bijvoorbeeld), maar ze houden verder  elke poep en scheet bij.

Van de eerder gelinkte pagina.

Klik je op een link van een onveilige website in een mail of bijvoorbeeld een smsje? Dan wordt de pagina geblokkeerd voordat deze opent. Je wordt dan omgeleid naar een pagina waarop wordt uitgelegd dat je op een onveilige link hebt geklikt. Mocht dit een website zijn waarvan je zeker weet dat deze wel veilig is, dan staat er op deze pagina onderaan een knop waarmee je kunt melden dat deze website wel veilig is.

"Extra Veilig Mobiel kijkt niet in berichten, e-mails of apps. Alleen de locatie van een website wordt gecontroleerd op veiligheid."

Waarschijnlijk of bijna zeker heeft het voor jouw geen tot weinig meerwaarde je bent zelf al goed bezig.