Skip to main content
Vraag

Factuur- en bundelperiode verandert steeds sinds verlenging van mobiel nummers

• May 3, 2026
  • 6 reacties
  • 90 keer bekeken

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

Op 13 april heb ik mijn sim only contract opengebroken voor een contract met mobiel. In mijn contract staat dat die dan ingaat. 

Voor mijn vrouw idem. In mijn KPN zag ik dat mijn bundel gelijk werd getrokken qua looptijd met die van mijn vrouw. Ondanks onze lopende bundels kregen wij beiden een hele nieuwe internetbundel en bellen. 

Mijn gebruik ging om een gekke reden hard en middels mb delen heb ik van haar aardig wat gb gekregen. 

In mijn kpn zag ik tot gister dat we beiden vandaag met een nieuwe bundel zouden gaat starten. Echter zie ik in mijn kpn zojuist dat mijn vrouw haar nieuwe periode vandaag gestart is en dat de mijne nog een laar dage doorloopt. Tot mijn grote verrassing zie ik ook nog dat de ontvangen gb van mijn vrouw ook vervallen zijn bij mij en dat ik dus nog maar heel weinig over heb. 

Hier gaat mijn inziens heel wat fout volgens mij. Toch?

6 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 3, 2026

Hallo ​@Dennisk76 

De geldigheid van de bundels is gekoppeld aan de factuurperiode van de betreffende houder. Dat geldt ook voor gedeelde MB's.

Bij een abonnement verlenging kan KPN soms een wijziging van de factuurperiode doorvoeren. Dat betekent ook een ander moment van de verstrekking van de maandbundel. Als de nieuwe periode begint bij jouw vrouw dan zullen ook de door haar gedeelde MB's van de vorige periode bij jou verdwijnen. Als jouw vrouw vandaag MB's met jou deelt, dan zijn die weer een hele maand geldig.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 3, 2026

Hallo ​@Dennisk76 

De geldigheid van de bundels is gekoppeld aan de factuurperiode van de betreffende houder. Dat geldt ook voor gedeelde MB's.

Bij een abonnement verlenging kan KPN soms een wijziging van de factuurperiode doorvoeren. Dat betekent ook een ander moment van de verstrekking van de maandbundel. Als de nieuwe periode begint bij jouw vrouw dan zullen ook de door haar gedeelde MB's van de vorige periode bij jou verdwijnen. Als jouw vrouw vandaag MB's met jou deelt, dan zijn die weer een hele maand geldig.

Goed dat je dit aangeeft maar de mb’s zijn gegeven onder het nieuwe contract. Lijkt mij dat de gedeelde mb’s altijd tot het einde van je eigen periode actief blijven. Anders heeft het totaal geen zin om met elkaar mb’s te delen. Anders hoop ik dat je mij kunt vertellen waar ik kan vinden dat het zo werkt want dat zie ik nergens.. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 3, 2026

Gedeelde MB's behouden de geldigheid van de oorspronkelijke gever. Aan het eind van diens factuurperiode vervallen dus ook de resterende gedeelde MB's bij de ontvanger(s). De factuurperiode van de ontvanger speelt hier geen rol in. De gever kan via de MijnKPN app "automatisch delen" instellen, dan worden op de eerste dag van diens nieuwe factuurperiode vanzelf weer MB's gedeeld. Zo zit je nooit zonder.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Gedeelde MB's behouden de geldigheid van de oorspronkelijke gever. Aan het eind van diens factuurperiode vervallen dus ook de resterende gedeelde MB's bij de ontvanger(s). De factuurperiode van de ontvanger speelt hier geen rol in. De gever kan via de MijnKPN app "automatisch delen" instellen, dan worden op de eerste dag van diens nieuwe factuurperiode vanzelf weer MB's gedeeld. Zo zit je nooit zonder.

Blijft het nog steeds wel gek dat bij aanschaf nieuwe contract de bundel ineens een andere periode aannam en dus die van mijn vrouw. En dat nu ineens de bundel weer mijn oude patroon aan heeft genomen. 

voor de duidelijkheid….toen had ik nog geen mb’s aangenomen van mijn vrouw.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 5, 2026

Hoi ​@Dennisk76 

Ingangsdatum contract en factuurdatum/periode zijn twee verschillende zaken bij KPN. En dan is KPN ook bezig met het spreiden van factuurperiodes. Niet meer alle mobiele abonnementen op de 1e dag van de kalendermaand beginnen maar verdeeld over de maand.

Ik denk dat dit bij jullie een rol speelt. In de MijnKPN app kan je e.e.a. bekijken. Daar zie ook hoe lang de bundel (en factuurperiode) nog duurt.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Hoi ​@Dennisk76 

Ingangsdatum contract en factuurdatum/periode zijn twee verschillende zaken bij KPN. En dan is KPN ook bezig met het spreiden van factuurperiodes. Niet meer alle mobiele abonnementen op de 1e dag van de kalendermaand beginnen maar verdeeld over de maand.

Ik denk dat dit bij jullie ook een rol speelt. In de MijnKPN app kan je e.e.a. bekijken. Daar zie ook hoe lang de bundel (en factuurperiode) nog duurt.

Dat zou geen rol moeten spelen. Ik reken namelijk op mijn mb’s dat die tot een x datum geldig zijn conform wat in de app staat. Dat moeten ze dan niet met een paar dagen verlengen. Nu kan ik mb’s delen dus problem solved maar blijf get gek vinden en zelfs niet kunnen.