Skip to main content

FortiClient VPN werkt niet via hotspot van mobiele telefoon

• December 23, 2025
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

Via mijn laptop kan ik verbinding maken met mijn hotspot op mobiele telefoon. Ik heb dan wel internet en kan mijn mail openen. Alleen via FortiClient VPN krijg ik de onderstaande melding en kan ik niet in de werkomgeving (mappenstructuur) van mijn werkgever. Andere collega's die bij Vodafone zijn aangesloten hebben hier geen probleem mee. Ik heb al contact gehad met KPN en het ICT bedrijf. Zij adviseerde mij te vragen of poort 10443 open staat voor hotspot. Kan iemand mij helpen? 

December 23, 2025

KPN gebruikt voor apn internet IPv6. Zover ik weet heeft Vodafone geen IPv6, alleen IPv4. Ondersteund de vpn IPv6?

Mogelijke oplossing:

Als je een Android toestel gebruikt zoals bijvoorbeeld Samsung of Oppo dan kun je bij de apn instellingen van apn internet apn-protocol aanpassen van IPv4/IPv6 naar IPv4. Dan krijgt je toestel geen IPv6 adres meer, maar krijgt je toestel een IPv4 adres. Ik verwacht dat het dan gaat werken  

Als het toestel een iPhone is dan kun je het apn-protocol van apn internet niet aanpassen in het toestel. Wat je dan kunt proberen is om apn internet bij wifi hotspot te veranderen naar portalmmm.nl. Deze apn ondersteund alleen IPv4. Dit geldt niet voor nieuwe abonnementen daar is apn portalmmm.nl niet meer beschikbaar voor. Ik hoop dat je nog een oud abonnement hebt. In het geval dat je een nieuw abonnement hebt kun je nog proberen om kpn klantenservice 0800-0402 te bellen en vragen of ze apn internet kunnen aanpassen voor je abonnement zodat deze alleen IPv4 ondersteund.  Er moet een ticket worden gemaakt met je verzoek. Het kan voorkomen dat een kpn klantenservice medewerker niet weet wat je bedoelt. Een kpn moderator heeft de mogelijkheid om een aantekening te maken zodat de kpn klantenservice medewerker dit kan opvolgen. Een kpn moderator heeft niet de mogelijkheid om een ticket te maken, dat moet via de klantenservice. Vul je profiel met je gegevens in zodat een kpn moderator dit kan in zien. 

In het geval je een zakelijke klanten bent. Dan dacht ik dat je 0800-0403 moet bellen. Alleen weet ik dat niet zeker.

5 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • December 23, 2025

KPN gebruikt voor apn internet IPv6. Zover ik weet heeft Vodafone geen IPv6, alleen IPv4. Ondersteund de vpn IPv6?

Mogelijke oplossing:

Als je een Android toestel gebruikt zoals bijvoorbeeld Samsung of Oppo dan kun je bij de apn instellingen van apn internet apn-protocol aanpassen van IPv4/IPv6 naar IPv4. Dan krijgt je toestel geen IPv6 adres meer, maar krijgt je toestel een IPv4 adres. Ik verwacht dat het dan gaat werken  

Als het toestel een iPhone is dan kun je het apn-protocol van apn internet niet aanpassen in het toestel. Wat je dan kunt proberen is om apn internet bij wifi hotspot te veranderen naar portalmmm.nl. Deze apn ondersteund alleen IPv4. Dit geldt niet voor nieuwe abonnementen daar is apn portalmmm.nl niet meer beschikbaar voor. Ik hoop dat je nog een oud abonnement hebt. In het geval dat je een nieuw abonnement hebt kun je nog proberen om kpn klantenservice 0800-0402 te bellen en vragen of ze apn internet kunnen aanpassen voor je abonnement zodat deze alleen IPv4 ondersteund.  Er moet een ticket worden gemaakt met je verzoek. Het kan voorkomen dat een kpn klantenservice medewerker niet weet wat je bedoelt. Een kpn moderator heeft de mogelijkheid om een aantekening te maken zodat de kpn klantenservice medewerker dit kan opvolgen. Een kpn moderator heeft niet de mogelijkheid om een ticket te maken, dat moet via de klantenservice. Vul je profiel met je gegevens in zodat een kpn moderator dit kan in zien. 

In het geval je een zakelijke klanten bent. Dan dacht ik dat je 0800-0403 moet bellen. Alleen weet ik dat niet zeker.

• December 24, 2025

Er staat geen enkele poort open op een hotspot. En die word nooit open gezet ook. Degene die deze opmerking gemaakt heeft, die heeft jou met een kluitje in het riet gestuurd.

VPN werkt gewoon. Want je hebt internet. Er is dus niets mis met jouw hotspot of met de VPN verbinding. De fout zit in de infrastructuur van je werkgever die op basis van ip adres geen KPN verbindingen toestaat op het interne bedrijfsnetwerk waarschijnlijk. Zoiets zou het moeten wezen denk ik.

... de onderstaande melding...

Welke melding? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 24, 2025

Dit is specifiek voor Fortinet VPN, de maakt een retour kanaal naar de cliënt zonder de bestaande verbinding te gebruiken, en dit lukt niet bij CGNAT of DS-Lite. Dit kan je in de config van Fortinet server uitzetten.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@MaikB, welkom op de community. Je hebt zo te zien al een aantal suggesties en tips gegeven, is het daarmee gelukt? 🙂

• December 26, 2025

Dit is specifiek voor Fortinet VPN, de maakt een retour kanaal naar de cliënt zonder de bestaande verbinding te gebruiken, en dit lukt niet bij CGNAT of DS-Lite. Dit kan je in de config van Fortinet server uitzetten.

Ook zonder CGNAT zou dit niet lukken. Tenzij er een poortforwarding word gemaakt. Dat lijkt me niet realistisch. Dan kun je als bedrijf niet van je medewerkers verwachten. Dat die een poortforwarding op hun router in gaan stellen om thuis te werken.