Skip to main content
Beantwoord

“Fout met server Probeer later opnieuw" als ik met mobiel naar vast nummer bel

• July 25, 2025
  • 32 reacties
  • 353 keer bekeken

Ik bel het nummer van mijn zus en krijg: 

“Fout met server Probeer later opnieuw"
Als ik de vraag stel bij de helpdesk weten ze het niet, krijg ik een grote bek of zeggen ze dat mijn zus me geblokkeerd heeft. Dat (zegt ze) heeft ze niet

Beste antwoord door NeefKwartel

Ergens in de krochten van het net werd mij aanbevolen om het voorkeursnetwerktype van de sim op 3g te zetten. Dat werkt. Ik belde mijn zus, en jawel, geen foutmelding. Ik ben dus geholpen. Iedereen BEDANKT. Ik hoop hierop nooit meer terug te komen. Hiep Hiep hoera!

32 reacties

• July 25, 2025

Van mobiel naar mobiel ?
Als ze jou belt, werkt dat wel ?

• Auteur
  • Topper
  • July 25, 2025

Van .ijn mobiel naar vast. Zij kan mij wel bellen. Ik kan anderen bellen. 

• Auteur
  • Topper
  • July 25, 2025

Als ik nummer  053 435 xxxx bel (KPN) bel met mijn mobiel 06 1771 xxxx (ook KPN)

krijg ik al enige tijd “Fout met server Probeer later opnieuw"

Begin deze week lange tijd met helpdesk gebeld. Geen resultaat

Omdat ik onlangs een E-SIM heb geïnstalleerd vertelde een ‘expert’ mij om de sim opnieuw te installeren. Volgens een medewerker in de KPN winkel kan dat niet (of kan HIJ dat niet)

Wat nu. 

Gefrustreerd

Willem ten Napel

Vrijdagmiddag sprak ik iemand van de helpdesk die nogal boos op mij was. Ik moest hem niet steeds onderbreken, zei hij. De enige mogelijkheid waarom ik mijn zus niet kan bereiken is dat zij mij geblokkeerd heeft, zo zei hij. Ik heb nog even met mijn zus gebeld via de vaste lijn. Ze vindt het belachelijk, dat blokkeren

• July 26, 2025

En eerder werkte het wel goed, met deze nummers ?

Is er misschien iemand van aanbieder gewisseld onlangs ?
Het zgn porteren van een nummer.

Hier op te zoeken :
https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken

• Auteur
  • Topper
  • July 26, 2025

Haar nummer is gelijk sinds de invoering met 10 cijfers. Mijn mobiele nummer is ongeveer 25 jaar oud. Ik heb nu een andere telefoon (Pixel 8 pro) en daar heb ik E-Sim op gezet. Volgens mij is het toen begonnen.

• July 26, 2025

Haar nummer is gelijk sinds de invoering met 10 cijfers.

Het nummer kan gelijk zijn maar de aanbieder kan wel veranderen, maar dat is dan niet het geval hier

Ik heb nu een andere telefoon (Pixel 8 pro) en daar heb ik E-Sim op gezet. Volgens mij is het toen begonnen.

Aha.
Zet de gegevens in  je profiel (is niet openbaar) en dan is het wachten op een kpn-er die het oppakt.

• Auteur
  • Topper
  • July 26, 2025

Dank. Jaren geleden heb ik mijn vaste nummer (in de Fritzbox) doorgeschakeld naar mijn mobiel. De vaste wordt eigenlijk nooit gebruikt. Oude DECT telefoon op zolder gevonden en aangemeld bij Fritz. Hallo zus. Bellen met een vaste lijn. Prima ervaring!

• July 26, 2025

Oude DECT telefoon op zolder gevonden en aangemeld bij Fritz.

Aha, je bent er handig mee.

Bellen met een vaste lijn. Prima ervaring!

Dat bedoel ik, en dat noem ik vaak hier, het een sluit het ander niet uit.
Voor ingewikkelde (of klets) gesprekken een goede verbinding via vast internet.
Voor “ik kom er zo aan” een mobiel.

Maar, kpn maakt het vast bellen bewust (?) heel duur.
Maar daar zijn andere oplossingen voor, en je hebt al een fritzbox, dus . . .
Laat maar weten als je daar meer van wil weten. Goedkoper bellen of het kan ook buiten het nummersysteem om, dan helemaal gratis.
Zo bellen wij met moeders en sommige vrienden.

• Auteur
  • Topper
  • July 26, 2025

Ok, zus is digibeet. Gewoon bellen is al moeilijk genoeg voor haar

• July 26, 2025

O, maar onze moeders zeker ook, het blijft gewoon een telefoon die tring doet.
Maar . .  hele  uitleg nodig, laat maar, ik bezorg mezelf alleen maar werk dan, om een paar centen te besparen voor een ander.

Ik ben benieuwd naar wat de oorzaak van het eigenlijke probleem is.

Doe toch je 06 nummer eens invullen bij de acm om te zien of de aanbieder veranderd is onlangs, kpn heeft meerdere systemen.

• Auteur
  • Topper
  • July 28, 2025

Goed, Ik probeer het nog een keer. Ik heb sinds kort een Google Pixel 8 pro telefoon met E-sim van KPN. Mijn zus heeft een traditionele telefoonlijn via de glasvezel, ook van KPN.

Als ik haar nummer bel, krijg ik een foutmelding. 

“Fout met server Probeer later opnieuw"

Ik weet niet zeker of dit begonnen is toen ik de E-sim geinstalleerd heb maar daar lijkt het op

Als je op internet gaat zoeken naar deze fout, of de Engelse equivalent daarvan, lijkt het beste advies: neem contact op met uw provider. Vorige week maandag sprak ik langdurig met de helpdesk. De vriendelijke man heeft van alles geprobeerd maar kwam er niet uit. 

Omdat ik zelf het idee heb dat het aan de E-sim ligt, ben ik voor advies en hulp naar de plaatselijke KPN winkel geweest. Ik heb gevraagd of we de  E-sim kunnen verwijderen en opnieuw installeren zodat we die oorzaak kunnen uitsluiten. Het is mij niet helemaal duidelijk geworden of hij nu zei dat dat onmogelijk is, of dat HIJ het niet kon. 

Mijn oude ‘vaste’ nummer heb ik nog altijd. Al jaren doorgeschakeld in de Fritz Box naar mijn mobiel. Ik heb een DECT telefoon aan de Fritz Box gekoppeld en kreeg zowaar mijn jaren oude telefoonlijst op de DECT. Het nummer van mijn zus is nog hetzelfde en ik heb haar gebeld. Het gaat goed met haar.

Afgelopen vrijdag heb ik nog weer gebeld met de helpdesk. Niet zo vriendelijk als de eerste keer, maar weer geen oplossing. 

Ik heb het probleem nog voorgelegd bij de KPN community. Heel alert, heel vriendelijk, en een stuk deskundiger dan ik, maar weer geen oplossing. Wat nu?

• July 28, 2025

Toch nog even dit weer onder aandacht brengen

Kijk daar eens voor de beide nummers of daar recentelijk iets is veranderd.
( Baat het niet, dan schaadt het niet. )

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@NeefKwartel. Welkom op de KPN Community! Vreemde kwestie heb je hier bij de hand, waar ik ook niet gelijk zo mijn vinger op kan leggen. 

Je kunt een aantal dingen proberen om te kijken of dat effect heeft:

1. E-sim opnieuw installeren
    Open de Instellingen-app: Ga naar de app-lade en tik op de app "Instellingen". 
    Ga naar Netwerk en internet: Tik op "Netwerk en internet" om toegang te krijgen tot je netwerkinstellingen.
    Selecteer SIM's: Tik op "SIM's" of "SIM-kaarten" om een lijst met de geïnstalleerde SIM-profielen te bekijken.
    Kies de eSIM die je wilt verwijderen: Je ziet een lijst met zowel fysieke SIM-kaarten als eSIM-profielen. Tik op de eSIM die je wilt verwijderen.
    Verwijder de eSIM: Tik op de optie om het eSIM-profiel te verwijderen. Deze optie kan worden weergegeven als "Verwijderen", "Verwijder eSIM" of iets dergelijks, afhankelijk van je softwareversie.
    Bevestig de verwijdering: Je wordt gevraagd om te bevestigen dat je de eSIM wilt verwijderen. Bevestig dit om het profiel permanent van je apparaat te verwijderen.
    Opnieuw installeren via MijnKPN-app: Kijk op de Kennisbank hoe je dat doet. 
  1. Verwijder eens het telefoonnummer van je zus uit je contacten en laat haar dat ook doen voor jouw nummer. Probeer je zus daarna nog eens te bellen. 

2. Vraag een nieuwe fysieke simkaart aan via MijnKPN en activeer deze bij binnenkomst. Stop deze simkaart in je toestel en probeer je zus te bellen. Als dat niet lukt, probeer dan de simkaart in een ander toestel en bel nog eens. 

Ik ben benieuwd of de hierboven genoemde tips je geholpen hebben in het vinden van de oorzaak en of je het daarna opgelost hebt. Laat het maar weten. Ook als je nog wat hulp nodig hebt. 

• Auteur
  • Topper
  • July 29, 2025

Beste Arjen (en Kees)

Het doet me goed dat jullie de moeite nemen om te reageren op mijn probleem. Het verhaal over hoe de E-Sim te vervangen ga ik eerst nog een paar keer doorlezen. Het is tamelijk ingewikkeld en ik wil het natuurlijk niet verknoeien. De andere tips kan ik gewoon uitproberen. De omstandigheden ben ik de komende twee weken ontzettend druk. Gelukkig kan ik mijn zus op de ouderwetse manier bellen. 

Iemand heeft een foutmelding bedacht, dus waarschijnlijk is er ergens ook een probleem.

Mocht het ooit weer werken zal ik het laten weten. Mocht ik niet slagen? Nou ik ben nu 78 en mijn zus 81 dus waarschijnlijk lost het probleem zich dan op natuurlijke wijze op. :)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Nou, ik mag toch hopen dat dat niet binnenkort is ;) Wat die foutmelding precies betekent is juist het lastige. Het kan zoveel zijn en dan is het beste door wat zaken uit te sluiten, te kijken waar precies de oorzaak zit. 

En laat het maar weten wanneer je er aan toegekomen bent en hopelijk de oplossing hebt gevonden!

• August 19, 2025

Beste ​@NeefKwartel 
Ik krijg een bericht dat dit opgelost, euh, beantwoord is.
Is er nog iets over te vertellen, werkt het weer ?

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Geen tijd gehad. Werkt niet. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 20, 2025

Over die: “Fout met server. Probeer later opnieuw"

Is dat een bandje wat je hoort,  of een foutmelding op je scherm?

• Deelnemer
  • August 20, 2025

Ik heb ook een Pixel 8 en loop tegen exact hetzelfde probleem aan; ik kan gewoon bellen en gebeld worden, maar probeerde net het nummer van onze CV-monteur te bellen (een vast nummer) en krijg in beeld “Fout met server. Probeer het later opnieuw”. Deze melding verschijnt direct wanneer ik probeer te bellen; de telefoon gaat niet over ofzo, het is binnen een fractie van een seconde nadat ik op het icoontje klik om te bellen. Heel vervelend, want de ketel is stuk en ik kan ze nu niet bellen. Eens proberen met een oude telefoon straks. Het lijkt me geen toeval dat ik dit bovenstaand verhaal terugvind van een andere Pixel 8 gebruiker; wellicht een specifiek probleem met deze telefoon?

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Melding op het scherm

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Ik dacht dat ik te dom was om te bellen :) heb jij ook een E-sim? Ik wel. En een tweede gewone sim. Zo niet dan kunnen we dat vast uitsluiten.

• Deelnemer
  • August 20, 2025

Nee ik gebruik alleen een fysieke simkaart (geen dual sim, ik geloof wel dat mijn telefoon e-sim ondersteunt maar ik heb nooit een 2e simkaart geactiveerd).

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Dat scheelt een hoop gedoe met vervangen en zo. Gelukkig. Het begint op een bug in de pixel 8 te lijken. Is er iemand in de wereld met een lijst van fouten die naar die 'server' foutmelding leiden?

• Deelnemer
  • August 20, 2025

Overigens; met een andere mobiele telefoon kon ik dit vaste nummer zonder problemen bereiken, vanaf dezelfde locatie, en ik kan op de Pixel 8 wel bellen en gebeld worden op dezelfde dag (heb kunnen bellen naar vast en mobiel, en ben ook gebeld door andere mobiel). Dus het is geen probleem met het netwerk, bereik, of veranderd nummer aan de andere kant. 

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Nu er nog iemand is met dezelfde telefoon en dezelfde foutmelding weet ik dat het toch aan de telefoon ligt. Ik heb heel even geëxperimenteerd. Ik heb de telefoon twee keer ingesteld in een andere taal. Engels en Duits. De foutmelding verandert netjes mee naar de andere taal. De melding komt dus niet uit het net maar uit het besturingssysteem van de telefoon. Nu we dit weten kan ik concluderen dat we bij KPN Community en KPN helpdesk verkeerd zitten. Sorry dus. De melding hier kan worden gesloten en binnenkort zal ik ze lastig vallen bij Google Pixel. 

Bedankt allemaal.