Skip to main content

"Met een KPN Unlimited abonnement kan je onbeperkt mobiel streamen, gamen, werken en altijd verbonden blijven. Maar het is geen vervanging van jouw KPN Thuis abonnement. Met KPN Unlimited heb je namelijk te een daglimiet van 10 GB. Je kunt wel onbeperkt 2 GB extra aanzetten via sms of MijnKPN om weer op volle snelheid te internetten."

 

Zo was het. Bij Odido is de dagbundel nu 20 GB. Voor heel veel klanten ruim voldoende om het thuisabonnement te kunnen vervangen, ook genoeg voor TV streamen, helemáál een stel met 2 van die bundels. Ik verwacht dat bijv NLZiet in deze setting gaat groeien in de markt. 

Achterliggende vraag is wat KPN gaat doen met de dagbundel en met het TV aanbod streamen. Dat is tot nu vastgeklinkt aan een thuisabonnement. De eerste provider die hier overstag gaat en TV streamen los aanbiedt slaat een slag tegenover concurrerende providers en NLZiet.

Het mobiele netwerk zal nooit de capaciteit krijgen om als vervanger te dienen voor het vaste netwerk.  Gaat dus niet gebeuren. 


Hallo @PPT het mobiele netwerk is niet ontworpen voor permanent thuisgebruik, hoogstens geschikt als back-up voor als het vaste net het even niet doet.

Als je een permanente oplossing wilt, kies dan voor Starlink, internet vie de satelliet, dus draadloos.

https://www.starlink.com/

 


Net glasvezel aangelegd. Voordat ze dat eruit hebben ben je 20 jaar verder. 

Zeker ODF met als enige grote provider Odido. En een paar kleintjes. 

Odido heeft geen eigen vaste net. Kpn wel.

Vaste net kan niet weg. Dan wordt de ether te vol, als de capaciteit het al ooit aan kan, en dan werkt dat ook niet. 

 


Het 20 GB daglimiet aanbod van Odido suggereert wel dat de capaciteit inmiddels geen breekpunt meer is. Gezinnen, vriendengroepen in samen unlimited kunnen naar hartelust al die gigabytes per persoon per dag opstoken. Denk ook aan studenten op kamers die mooi voor €20 kunnen aanhaken bij het abonnement van de ouders. Waarom zou de student dan een ook nog eens duurder glasvezelabonnement kiezen?


Maar het vaste glasvezel net gaat er niet uit.

Odido heeft eigen mobiel netwerk. Hoe zij dat willen belasten moeten ze toch echt zelf weten. 

Als ooit het echte 5G in de lucht komt is er veel meer capaciteit. De zeer hoge frequenties zijn nog niet beschikbaar. 


Het 20 GB daglimiet aanbod van Odido suggereert wel dat de capaciteit inmiddels geen breekpunt meer is. Gezinnen, vriendengroepen in samen unlimited kunnen naar hartelust al die gigabytes per persoon per dag opstoken. Denk ook aan studenten op kamers die mooi voor €20 kunnen aanhaken bij het abonnement van de ouders. Waarom zou de student dan een ook nog eens duurder glasvezelabonnement kiezen?

1) marketing, ik denk dat 99% van de klanten niet tegen de 10gb per dag komen, dus dan kan je het ook verhogen naar 100gb want er zijn weinig excessen.

2) Ben je wel eens in een nieuwbouw woning geweest? Deze zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat VoWiFi een must is omdat er zo goed als geen bereik is, zowel bellen als 4g/5g. Dus zonder vaste verbinding heb je niks in huis.


Aha, het probleem met de ontvangst in nieuwbouw maakt vaste verbinding wel noodzakelijk. Voor klanten die wat dit betreft geluk hebben met de ontvangst wordt alles via mobiel wel een  mogelijkheid. 

 


Aha, het probleem met de ontvangst in nieuwbouw maakt vaste verbinding wel noodzakelijk. Voor klanten die wat dit betreft geluk hebben met de ontvangst wordt alles via mobiel wel een  mogelijkheid. 

 

Da’s natuurlijk geen probleem; een externe antenne kun je zo op het dak zetten.


En straks met 5g wordt het helemaal geweldig. Dat wordt ons toch beloofd. Dan denk ik inderdaad dat veel mensen de vaste lijn, hoe geweldig ook er uit zullen gooien. We wachten het af.


Aha, het probleem met de ontvangst in nieuwbouw maakt vaste verbinding wel noodzakelijk. Voor klanten die wat dit betreft geluk hebben met de ontvangst wordt alles via mobiel wel een  mogelijkheid. 

 

Da’s natuurlijk geen probleem; een externe antenne kun je zo op het dak zetten.

Gaan we weer terug naar onderstaande foto? Lijkt me niet gewenst… Verder is zoals gemeld dit ook niet mogelijk. 4g en 5g zijn zijn leuk voor mobiel maar niet grootschalig geschikt voor thuisgebruik.

Odido is de enige provider die überhaupt 4g voor thuis abonnementen aanbiedt in buiten gebieden. (Dus enkel wanneer de vaste lijn er niet is of zeer slecht is) Er zitten wel een hoop randvoorwaarde aan vast. Zo heeft het ene abonnement een beperking van 150gb per maand en op een andere locatie 500gb. Verder staat er bijvoorbeeld het volgende in hun 4g voor thuis voorwaarde:

"Voorbeeld onredelijk gebruik: Gebruik dat een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk vormt envof de ervaring van de andere klanten negatief kan beïnvloeden. Het is onze ervaring dat wanneer een klant reeds de 500GB grens heeft gepasseerd en vervolgens meer dan 50 keer een GB aanvuller heeft aangeschaft in die periode dat dit in veel gevallen een onredelijke belasting vormt voor ons netwerk." 

Maar ook dit:

De internetsnelheid die je kan halen met de mobiele dienst 4G voor Thuis hangt onder andere af van de dekking op je leveringsadres. Ook de drukte van het mobiele verkeer speelt een rol. Is er heel veel dataverkeer (ook wel congestie genoemd) op de 4G-mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van Odido zonder 4G voor Thuis* voorrang totdat er weer minder dataverkeer is. *M.u.. (Unlimited) 4G voor Thuis abonnementen afgesloten voor 29-06-2020.

Dus ook de provider die het wel enigzins levert laat in hun algemene voorwaarde al zien dat er limieten zijn waarna je wordt afgekapt en dat mobiel verkeer gewoon voorrang heeft. Het is technisch gezien nooit beter dan een vaste lijn.

 

 


En straks met 5g wordt het helemaal geweldig. Dat wordt ons toch beloofd. Dan denk ik inderdaad dat veel mensen de vaste lijn, hoe geweldig ook er uit zullen gooien. We wachten het af.

Let er dan wel op dat je een abonnement hebt met een 097 nummer. De meeste providers bieden niet unlimited data only abonnementen. 06 nummers plaatsen in routers, smarthome apparatuur en andere toepassingen die geen sms'jes sturen of bellen is niet toegestaan en hier wordt hard op opgetreden door de ACM ivm 06 nummer schaarste.

Zie ook een van de vele onderzoeken door ACM


Hallo @Ik_Combineer ik kan 4G voor thuis ook afnemen bij Odido, terwijl ik middenin een woonwijk in Apeldoorn woon met beschikbaar glasvezel via o.a. KPN en kabel van Ziggo en toch 4G thuis van Odido mogelijk.


Ik zit tot april 2025 bij KPN Unlimited mobiel, 10 GB dagbundel is ruim voldoende, nooit aanvuller nodig gehad, Wel heb ik Digitenne aangehouden, daarmee blijf ik ook ver van de limieten.Ik heb dus wel geluk met de prima GSM verbinding. 

Over twee jaar zie ik wel hoe het gaat met Odido. Misschien kan ik tzt aanhaken bij familie voor €20 of iets meer.


En straks met 5g wordt het helemaal geweldig. Dat wordt ons toch beloofd. Dan denk ik inderdaad dat veel mensen de vaste lijn, hoe geweldig ook er uit zullen gooien. We wachten het af.

Let er dan wel op dat je een abonnement hebt met een 097 nummer. De meeste providers bieden niet unlimited data only abonnementen. 06 nummers plaatsen in routers, smarthome apparatuur en andere toepassingen die geen sms'jes sturen of bellen is niet toegestaan en hier wordt hard op opgetreden door de ACM ivm 06 nummer schaarste.

Zie ook een van de vele onderzoeken door ACM

Gebruik een smartphone als hotspot.Â