Skip to main content

Vanmorgen werd ik gebeld door een anoniem nummer. Het was iemand van KPN. Bij een telefoon van mij, zouden APN instellingen verkeerd staat. Ik zou apn truphone.com gebruiken en dat moet apn INTERNET zijn.

 

Vervolgens kreeg ik een mail. De man was op de hoogte van mijn mailgegevens:

 

Het telefoonnummer dat in het onderwerp staat, is niet mijn telefoonnummer. Bovendien heb ik geen iphone 7 plus.

 

Is hier sprake van oplichterij?

 

Groeten,

 

Martin

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Er is momenteel zo veel gejat aan gegevens, onlangs nog bij garagebedrijven, dat bijna niets meer te vertrouwen is juist doordat het zo vertrouwelijk aandoet met die gegevens. Doordat ze veel gegevens hebben lijkt alles legitiem. Maar bijna niks is dat. Die Chinese tekens geven mij ook geen vertrouwen!

Hier is de pagina op de kpn site zelf. Je kunt dan de apn in je telefoon daarmee vergelijken.

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen.htm


Ik krijg een nieuwe e-mail, waarin weer een nummer wordt genoemd dat niet van mij is:

 

 


Negeren, typisch phishing patroon.


Heb gevraagd om welk nummer het ging. Daarna keurig antwoord gekregen, maar was niet mijn nummer.

 

Daarna antwoord gekregen dat zijn mail genegeerd mag worden en dat hij de verkeerde klantgegevens heeft gebruikt.

 

Als het wel KPN is, dan lijkt me dat een schadelijke vergissing. Denk niet dat het KPN is.

 

Vraag mij wel af wat deze persoon van mij probeerde te achterhalen? Waar was hij op uit?

 

 


Nog een laatste update voor de geïnteresseerden. Dit werd er nog gestuurd:

 

 


Inspelen op emoties, typische phising truuk.

Mogelijk een poging je malware te laten installeren.


Hi all, ik haak hier ook even op in. 

Dit is degelijk iemand van KPN geweest, toeval wil dat ik de naam en persoon herken. Op het moment dat er verkeerde gegevens worden gebruikt bij ANP kot er bij bepaalde diensten een alarmmelding naar boven dat er geen connectie is. Door een fout heeft Richie contact met jou opgenomen (verkeerde nummer gebeld) waardoor deze verwarring ontstond.   

Uiteraard goed dat iedereen hier alert op is en onze oprechte excuses voor dit misverstand.


In een wereld waar constant nummers gelekt worden, zijn dit soort telefoontjes niet meer te vertrouwen. Wanneer er dan ook nog verkeerde nummers en telefoons worden genoemd, voelt het niet vertrouwd. En de naam heb ik ook gegoogeld. Lijkt allemaal safe, maar criminelen kunnen ook namen misbruiken en van het internet plukken. Voorbeelden genoeg te vinden.

Vervelend voor jullie, ook voor de klanten.

 

Dank voor de excuses.


Volledig mee eens. En geen dank, graag gedaan.