Skip to main content

Goedemorgen,

Het duurt nog wel even, maar volgend jaar gaan wij een trip naar New York maken. Ik ben mij aan het inlezen naar de mogelijkheden (en kosten) betreffende het gebruik van het internet in de USA. Mijn Samsung S21 FE geeft geen ondersteuning aan een E-sim, dus moet ik iets met een tweede SIM voor de USA of de buitenlandbundel van KPN.

Nu lees ik op het Alles Amerika forum dat het gebruik van de buitenlandbundel van KPN problemen zou kunnen veroorzaken met het gebruik van apps van Amerikaanse bedrijven en diensten.

Dit is de letterlijke tekst uit het topic op het alles Amerika forum:

Ik heb nog een veel belangrijkere reden om /niet/ te kiezen voor zo'n bundel bij je nederlandse provider (in ieder geval bij KPN), en dat is dat je verkeer naar Nederland wordt getunneld en dus vanuit Nederland lijkt te komen. Amerikaanse diensten en websites met geoblocks (en dat zijn er helaas erg veel) werken dan dus niet.

Even een pizza bestellen bij Domino's: forget it. Gebruik maken van Eztag Express (Texas): forget it. De app van Wendy's gebruiken voor een frosty: forget it. Datzelfde geld voor de McDonalds app of website, Dairy queen, Parkmobile, Popeyes, Sonic, Subway, de websites en van vrijwel alle supermarkten, etc, etc, etc. Starbucks, Whole foods en de Sunpass app zijn een uitzondering, die doen het wel. Ook Uber geeft geen problemen.

Voor exact dezelfde prijs als die KPN databundel heb je een Airalo e-sim met dezelfde hoeveelheid data, zonder dit issue.”

Dus mijn vraag is: klopt het bovenstaande? Kan dit omzeilt worden met een VPN verbinding?

Hartelijk dank voor de reacties.

Dus mijn vraag is: klopt het bovenstaande? Kan dit omzeilt worden met een VPN verbinding?

Ja dat klopt, met een eSim Holafly kan je onpeberkt data gebruiken, kosten wordt berekend per dag, hoe meer dagen je koop, hoe goedkoper wordt het. B.v. voor 30 dagen 68,90€

Met een VPN aanbieder kan je een USA node kiezen maar sommige diensten weren weer VPN verbinding. Met een VPN naar thuis kan je diensten in NL gebruiken alsof je in NL ben.

Goedemorgen TDN,

Hartelijk dank voor je reactie.

Mijn Samsung S21FE heeft geen eSim ondersteuning, dus de eSim van Holafly is geen optie. Wil ik dus optimaal gebruik maken van het internet, zal ik ergens een Sim kaart moeten kopen en niet de KPN buitenland bundel.

Ik ga eens kijken waar ik zoiets kan uithalen.

Niogmaals dank voor je snelle reactie.

@Maurice-045 Hi Maurice, interessante vraag.

Het stuk tekst dat je deelt, vooral het dikgedrukte deel, herken ik niet. In het buitenland hoor je gewoon te verbinden met het daar aanwezige lokale netwerk. Dat wordt niet eerst teruggeleid naar Nederland voor zover ik weet. Voorbeeld: als ik in Duitsland verbonden ben met een Duits netwerk, dan kan ik wél dingen op de ZDF website zien die ik thuis niet kan zien. 

Oftewel, werkt je verbinding in het buitenland niet goed, probeer dan eerst eens een ander netwerk. Dat kan heel veel verschil maken. Je vindt hier verschillende tips voor een goede verbinding in het buitenland:

@Maurice-045  In het buitenland hoor je gewoon te verbinden met het daar aanwezige lokale netwerk. Dat wordt niet eerst teruggeleid naar Nederland voor zover ik weet.

In het buitenland ben je verbonden met het lokale netwerk, maar je houd het IP adres van de Nederlandse provider. Stel jou voor, je ben net bezig met een toepassing bij overstekken de grens NL-DE, en als je meteen een Duitse IP adres zou krijgen, dan werkt jouw toepassing niet meer. Daarom heb je in buitenland eigenlijk altijd 2 IP adressen, een home IP adres en een buitenlandse IP adres. Welke IP adres wordt gebruikt, beslist de buitenlandse provider over de effectiviteit van de routing, het daten volume en de noodzaak van behouden van home IP adres.

Lees meer hier over mobiele IP adres

Mobile IP

A mobile node has two addresses – a permanent home address and a care-of address (CoA), which is associated with the network the mobile node is visiting.

Reageer