Skip to main content

Hetzelfde probleem gehad na net enkele dagen over te zijn gegaan naar KNP, nu al spijt van. Vorig provider Vodafone had standaard gebruik buiten EU uitstaan waardoor deze kosten pas gemaakt konden worden na het aanzetten dmv SMS.

Nu opeens 60 euro te betalen na 3 appjes op de ferry. 

Is er geen optie om gebruik buiten EU volledig uit te zetten en alleen via sms aan te zetten, zodat dit niet nog eens kan gebeuren. Ik kan deze optie in de app of op mijn KPN nergens vinden. 

Je krijg volgens KPN eerst een sms met dat je verbinding maakt met satelliet, maar bij mij kwam dit sms tegelijkertijd met het sms dat ik al voor 6 MB had verbruikt en dus 60 euro extra kosten heb. Lekker handig dus KPN :(

 

Admin: eigen topic aangemaakt aorigineel topic]

Hi @LCvan88! Dat klinkt niet fijn. En ik snap goed dat je niet voor financiële verrassingen wilt komen te staan.

We hebben nog geen optie waarmee je zelf data in het buitenland helemaal uit kan zetten. Wel is bij de juiste mensen bekend dat deze wens bestaat.

Hoe snel en of dit voor ons in te voeren is wordt daarmee bekeken. Tot die tijd wil ik je aanraden onze informatiepagina over roaming erbij te pakken voor je buiten Europa op reis gaat. 

Met de tips daar ga je altijd goed voorbereid op pad. 


Is dit al iets wat al mogelijk is, zie tot mijn schrik ook extra kosten. Waardeloos!

(tmobile kan dit wel gewoon)


@polartimmeah2 ik heb hier nog geen nieuws over. Onze nieuwsbrief is de beste manier om van dit soort dingen op de hoogte te blijven. 🙂


Ik vind dit echt frauduleus geldklopperij van KPN. Hoe moet ik weten of het de satelliet op zee is of die van de kust van het aangrenzende land? 

Waarom moet ik überhaupt roaming aanzetten als ik onbeperkt internet dekking heb in Europa. Ik moest al 90 euri uitgeven in Turkije omdat KPN daar niet dekt en nu dit geintje 60 euro voor 6 mb. Belachelijk! Ik ga weer terug naar Vodafone.


Klopt, ben ook 65 euro kwijt, voor nog geen 10MB omdat mijn zakelijke telefoon qua data nog aanstond blijkbaar toen ik mijn telefoon even aanzette toen ik aankwam. Zware oplichterij, ik zit nu met prive zakelijk en thuisvast bij kpn, nota bene net, maar ik ga nu alweer overstappen. Ik kan hier zo slecht tegen.

 

te meer het bij andere providers dus wel kan!!!


Ik zit nog meerdere maanden vast aan 3 abonnementen (2 mobiel zakelijk en prive + internet thuis), dus vroeg me af of het nog mogelijk is bezwaar te maken tegen de naar mijn inziens onterechte berekening van de kosten.

 


Het blijft gek. Temeer daar het bij 100%-dochter Simyo wél kan.

 


Het blijft gek. Temeer daar het bij 100%-dochter Simyo wél kan.

 

 

Het lijkt ook echt op een sluwe/vervelende manier om klanten geld afhandig te maken. Een limiet van 60,50 instellen is wel mogelijk, dus waarom kan deze niet op 0 euro? 

Waarom kan het bij andere providers wel, nota bene op het zelfde netwerk?

 

 


Ik zit nog meerdere maanden vast aan 3 abonnementen (2 mobiel zakelijk en prive + internet thuis), dus vroeg me af of het nog mogelijk is bezwaar te maken tegen de naar mijn inziens onterechte berekening van de kosten.

 

wordt hier nog op gereageerd vanuit KPN ? 


Die Simyo optie zet volgens mij in alle buitenlanden het internet uit, dus inclusief zone 1 dat binnen je bundel valt.


Ik zou ook graag de optie volledig uitzetten, vind het echt belachelijk veel geld voor totaal onnodige zaken. Zou mooi zijn als jullie dit gewoon aanbieden aan je klanten! 


Ik zou ook graag de optie volledig uitzetten, vind het echt belachelijk veel geld voor totaal onnodige zaken. Zou mooi zijn als jullie dit gewoon aanbieden aan je klanten! 

Ik pleit er al jaren voor dat de abonnee zelf dataroaming buiten de EU aan of uit kan zetten en dat deze standaard uit staat. Helaas heeft KPN dit nog altijd niet geïmplementeerd terwijl zelfs bedrijven als Simpel dit gewoon ondersteunen.

 


Hier hetzelfde geintje. Een 3 uur durende boottocht van Noorwegen naar Denemarken. Krijg plots een sms dat ik op 80% zit van mijn buiten EU bundel. Nog geen 10 seconden later een 2e sms dat ik op 100% zit. Hoe dan, telefoon zit in mn broekzak? En ik zit toch in Europa? Huh?
 

en nu 60 euro pleite voor niks. Waarom kan ik dit niet uitzetten? Reden om naar een andere provider te switched, vind dit echt diefstal!


en nu 60 euro pleite voor niks. Waarom kan ik dit niet uitzetten? Reden om naar een andere provider te switched, vind dit echt diefstal!

Ik ben het volledig met je eens.


@Robin303 bij jou komt het waarschijnlijk doordat jij via de satelliet verbinding hebt gehad op de boot. Op het water heb je geen verbinding met de masten op de wal.

Overigens ik vind het ook wenselijk dat we er voor moeten kunnen kiezen om internet buiten de EU uit te kunnen zetten. Je leest op het forum dat er veel mensen extra kosten buiten de bundel maken tijdens de vakantieperiodes. Ik hoop dat KPN snel actie onderneemt. 


Dat klopt, ik bleek op Telenor Maritime te zitten. Wist niet eens dat het een ding was. 
 

In mijn optiek is dit gewoon je reinste oplichting. Iemand zet een zendmast op een boei midden in zee en rekent 6 euro per MB. En ik gebruikte mijn telefoon niet eens tijden de tocht. Hell, ik wist niet eens dat er internet mogelijk was midden op zee totdat ik dat 80% sms’je kreeg. 
 

 Waarom werkt KPN samen met dit soort partijen? Waarom  roam ik zonder vragen op deze mast? Hoe kan een stuk zee tussen EU landen plotseling “buiten EU” zijn? En waarom kan ik dit niet uitzetten?

Ik dacht goed te zitten met mijn 50GB EU bundel. Heb nog specifiek gecheckt of Noorwegen en Denemarken bij de bundel zaten. Dit is echt zuur. 
 

Kan ik deze kosten aanvechten? Mag dit van de EU wetgeving zomaar? Had ik niet een sms moet krijgen van KPN “welkom op zee, je bent nu buiten de EU” of iets dergelijks?


Kan ik deze kosten aanvechten? Mag dit van de EU wetgeving zomaar? Had ik niet een sms moet krijgen van KPN “welkom op zee, je bent nu buiten de EU” of iets dergelijks?

Deze kosten kan je aanvechten als je kunt aantonen dat de kosten gemaakt zijn voordat je de eerste sms ontvangen hebt. Providers zijn immers verplicht om jou vooraf te informeren over de mogelijke kosten en niet pas achteraf. Ik zou het ook toejuichen als er iemand is die deze kosten wil aanvechten om zo jurisprudentie te krijgen over dit fenomeen. Heb jij een rechtsbijstandsverzekering?

Plaats hier eens screenshots van de sms'jes (met tijdstippen) die je ontvangen hebt en nadat je jouw factuur ontvangen hebt ook een screenshot met het tijdstip van de datasessie(s) waarvoor die kosten in rekening gebracht zijn.

Daarmee hoop ik dat KPN eindelijk eens gaat inzien dat die sms'jes een complete farce zijn en altijd te laat komen. Ik vind het gedrag van KPN laakbaar. Ze weten al jaren dat er elke zomervakantie weer duizenden mensen tegen dergelijke onverwachte roamingkosten aanlopen en lijken te weigeren om daar iets aan te doen.


Ik ben het met je eens. Ik had een sms moeten krijgen op het moment dat ik op dat netwerk terecht kwam. 

 

Nog beter, KPN had mij moeten vragen of ik überhaupt interesse had om een netwerk te joinen wat mij 60 euro zou kosten voor 6mb (wat is tegenwoordig nog 6mb op een smartphone)? Dit is oplichterij van de bovenste plank. 
 

Hieronder screenshot van de SMSjes die ik aan boord van de boot plots kreeg. 
 

 


NB: Nogmaals, de telefoon zat op dit moment in mijn broekzak (alhoewel m’n telefoon op de achtergrond vast dingen aan het doen was, binnenkomende appjes etc?). Dit maakte mijn verbazing des te groter om opeens deze waarschuwing te krijgen. 


Vergeet niet om, nadat je jouw factuur hebt ontvangen, ook nog even een screenshot te tonen van het tijdstip waarop die 6MB verbruikt zijn. 6MB is natuurlijk twee keer niets en kan in een split second verbruikt worden door een app die even iets met Internet communiceert. Denk aan je mail, WhatsApp of iCloud. Dat kan ook gebeuren terwijl jouw telefoon in jouw broekzak zit.

 

Beste KPN,

Ik hoop dat jullie met dit voorbeeld inzien hoe abonnees echt nietsvermoedend slachtoffer worden van het ontbreken van de functionaliteit dat dataroaming buiten de EU standaard uit staat en waarbij je als abonnee deze zelf aan en uit kunt zetten. Hierdoor lopen abonnees nietsvermoedend tegen dergelijke exorbitante roaming aan. Ik vind het dan ook echt ongelooflijk dat jullie dit fenomeen maar voort laten duren terwijl er simpele maatregelen genomen kunnen worden waarmee dit vermeden kan worden.

Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Dit is mij een paar jaar geleden ook een keer gebeurt. Maar tegenwoordig kan je dit toch toch thuis opzoeken voordat je op vakantie gaat? Afgelopen periode een paar dagen in Turkije geweest. Je zet thuis je mobile data uit en in het hotel zet je de wifi weer aan. 


Maar tegenwoordig kan je dit toch toch thuis opzoeken voordat je op vakantie gaat?

Weet je dat je dit ook kan gebeuren als je een strandwandeling maakt op één van onze Waddeneilanden of als je jouw handdoek uitspreidt op het strand van één van de Griekse eilanden onder de kust van Albanië of Turkije

 


Dat is mij toen ook gebeurt in Griekenland, boven op een berg maakte ik verbinding met een Turkse antenne. Maar ik geloof niet dat het op onze waddeneilanden gebeurt.


@Ronald31 ja zeker ook op de Wadden. Hier op het forum is er wel degelijk melding van gemaakt. 
 

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2


Ik heb het nu ook meegemaakt. Na het passeren van de grens van Kroatie naar Bosnie heb ik een lokale eSim geactiveerd, omdat ik geen zin had in hoge kosten. Blijkbaar was dat al te laat, want ook ik kreeg de sms met een dikke 60 eur aan kosten voor 24MB datagebruik. Na dit bedrag is het blijkbaar wel mogelijk om de klant zogenaamd te beschermen, maar als je kijkt naar de bundels buiten de EU die KPN aanbiedt wordt het bedrijf zeker niet slechter van deze 'bescherming'. Ik vind het genant om te melden dat ik best een trotse KPN klant was, maar nu voel ik me beduveld. Zeker ook omdat ik niet weet hoe ik dit had kunnen voorkomen. De roaming had ik nodig voor internet in Kroatie, dus uitzetten was hier niet aan de orde.

Oproep aan KPN: neem je klanten serieus en neem verantwoordelijkheid, in plaats van te profiteren van een negatief verdienmodel. Schakel dataverbruik buiten de EU standaard uit tenzij de klant hier expliciet om vraagt. Jullie zijn een technologiebedrijf dus het hoeft geen jaar te duren om dit probleem op te lossen.