Skip to main content

Hetzelfde probleem gehad na net enkele dagen over te zijn gegaan naar KNP, nu al spijt van. Vorig provider Vodafone had standaard gebruik buiten EU uitstaan waardoor deze kosten pas gemaakt konden worden na het aanzetten dmv SMS.

Nu opeens 60 euro te betalen na 3 appjes op de ferry. 

Is er geen optie om gebruik buiten EU volledig uit te zetten en alleen via sms aan te zetten, zodat dit niet nog eens kan gebeuren. Ik kan deze optie in de app of op mijn KPN nergens vinden. 

Je krijg volgens KPN eerst een sms met dat je verbinding maakt met satelliet, maar bij mij kwam dit sms tegelijkertijd met het sms dat ik al voor 6 MB had verbruikt en dus 60 euro extra kosten heb. Lekker handig dus KPN :(

 

Admin: eigen topic aangemaakt aorigineel topic]

Nou, de factuur is binnen. Zoals je hier kunt zien is de 6MB om 9:28 verstookt. Ik kreeg die waarschuwing SMS pas 30 min later (zoals te zien in mijn screenshot, een paar posts hierboven). Ik heb nooit een SMS gehad dat ik contact had gemaakt met een buiten-EU mast en volgens mij is dat in strijd met EU wetgeving:

 

Per 1 juli 2022 zijn de regels voor roaming binnen de EU aangepast en zijn providers verplicht om hun klanten van tevoren te informeren over mogelijk hogere kosten die zij kunnen maken door dit soort ‘niet-terrestrische netwerken’. Dit is in mijn geval niet gebeurd. Op de site van de Europese Commissie staat vermeld dat per 1 juli 2022 onder de nieuwe roamingverordening providers alle redelijke maatregelen moeten nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen:

Als u per boot of vliegtuig reist, kan uw telefoon automatisch verbinding maken met een niet-terrestrisch netwerk via satelliet.  De roamingregels van de EU zijn alleen van toepassing op terrestrische mobiele netwerken. Om u te beschermen tegen verborgen kosten, moet u een sms ontvangen om u te waarschuwen dat uw telefoon verbinding heeft gemaakt met een dergelijk netwerk en om u te informeren over de prijzen. Als u uw telefoon blijft gebruiken of als er apps op uw telefoon blijven lopen die mobiele data gebruiken, en u 50 EUR aan extra kosten of een ander vooraf vastgesteld maximumbedrag bereikt, stoppen de mobiele diensten automatisch, tenzij u zelf iets anders hebt bepaald. Volgens de nieuwe regels moeten providers alle redelijke maatregelen nemen om hun klanten tegen extra kosten te beschermen. Het kan onder meer gaan om de mogelijkheid om af te zien van roaming op vliegtuigen en boten, of maatregelen inzake de werking van het netwerk om zo veel mogelijk prioriteit te geven aan terrestrische netwerken. Providers moeten roamende klanten informeren over de mogelijkheid om handmatig en onmiddellijk gebruik te maken van de opt-out van roaming op hun mobiele toestel, hetzij via de instellingen of door de vliegtuigmodus te activeren.”

Bron: https://digital-strategy.ec.europa.eu/nl/faqs/roaming-questions-answers

(Ik heb bovenstaande tekst gekopieerd uit een soortgelijk topic op dit forum)  

 

 

De boot vertrok om 8u vanuit Noorwegen dus ergens midden op zee is contact gemaakt met de “scam” zendmast. Ik voel me gewoon bestolen. En het ergst is nog dat ik m’n telefoon niet eens gebruikte die ochtend.

KPN, kunnen jullie mij alsjeblieft ergens laten instellen dat ik NOOIT gebruik wil maken van buiten bundel internet? Ik heb niet voor niks een unlimited abonnement. Juist om dit soort dingen te voorkomen. 
 

Of zijn er providers die dit al aanbieden? Dit akkefietje is voor mij wel een reden om over te stappen. Tmobile? Vodafone?
 

 


 

 


Kan iemand van KPN alsjeblieft nog even naar mijn casus kijken? Ik heb mijn profiel helemaal ingevuld en screenshots gepost in dit topic van mijn smsjes en factuur. En zoals je kunt zien ben ik niet op de hoogte gebracht via sms over mijn verbinding met dit maritieme netwerk. Volgens EU wetgeving is dat wel verplicht. 


Bump? Ik zou wat hulp van een KPN medewerker in deze erg op prijs stellen. Ik betaal maandelijks bijna 100 euro voor jullie diensten en verwacht toch wel iets van een reactie. Heb mijn profiel volledig ingevuld. 


Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren.

Ik ben van mening dat KPN niet voldaan heeft aan haar wettelijke plicht de abonnee vooraf te informeren over de kosten. Het eerste smsje dat jij ontvangen hebt was om 09u58 het smsje dat jij 80% van jouw limiet verbruikt hebt vrijwel direct gevolgd door het smsje dat 100% van de limiet verbruikt is.

Uit het overzicht van de kosten blijkt echter dat die kosten al om 09u28 gemaakt zijn en dat is dus een half uur eerder. KPN heeft derhalve niet voldaan aan haar plicht de abonnee vooraf over de kosten te informeren en is dus in gebreke gebleven. Ik ga er dan ook vanuit dat KPN de volledige koste zal restitueren.


Kan iemand van KPN alsjeblieft nog even naar mijn casus kijken? Ik heb mijn profiel helemaal ingevuld en screenshots gepost in dit topic van mijn smsjes en factuur. En zoals je kunt zien ben ik niet op de hoogte gebracht via sms over mijn verbinding met dit maritieme netwerk. Volgens EU wetgeving is dat wel verplicht. 

Wjb zit je misschien wel (weer) wat valse hoop te geven, dat doet die namelijk wel vaker bij “gedupeerde” klanten.

Het eerlijke verhaal is dat KPN zal gaan kijken hoelaat zij die sms naar je verstuurd hebben in hun systemen. KPN heeft er namelijk geen invloed op hoelaat jij die sms ontvangt (misschien heb jij wel om 9:30 uur je telefoon uitgezet en pas weer 9:58 uur aangezet wat zou kunnen verklaren dat je 2 smsjes tegelijk krijgt) vandaar dus dat er wordt gekeken hoelaat kpn die sms heeft uitgestuurd en hoelaat jij hem hebt ontvangen is in deze niet relevant want dat is dus subjectief en afhankelijk van allerlei factoren (bereik, tel aan/uit enz.)


@Robin303 wat @Ferry1984 hier zegt klopt. Daarnaast wordt je vaak ook op de veerboot met posters en berichten gewaarschuwd voor verbinding maken met een satelliet. 

Nu maakt de hoeveelheid waarschuwingen op de veerboot verder niet uit in het resultaat. Ik heb voor je gekeken. Zowel naar de tijden waarop berichten zijn gemaakt als het moment waarop de kosten gemaakt zijn. 

Op basis daarvan kan ik helaas de kosten niet voor je vergoeden. Ik had je graag beter nieuws gegeven. Maar meer kan ik er helaas echt niet van maken. 


Ik heb voor je gekeken. Zowel naar de tijden waarop berichten zijn gemaakt als het moment waarop de kosten gemaakt zijn. 

Op basis daarvan kan ik helaas de kosten niet voor je vergoeden. 

Das een lekker vaag antwoord, @Bram_ . Hoezo kan KPN deze onterechte kosten niet vergoeden? Wat was er dan mis met de tijden? En wanneer had ik wel een vergoeding kunnen verwachten? Waar in dit verhaal ben ik ooit geïnformeerd over de extra kosten? Je kunt toch zien dat ik nooit een SMS heb gehad, maar wel de 80% en 100% meldingen?

KPN mij op z’n minst een “welkom” sms moeten sturen toen ik op dit (dure) maritieme netwerk kwam. Hierin hadden de kosten moeten staan vermeld voor de mobiele diensten op dat netwerk. Hier had ik dan op kunnen participeren en mijn roaming uitzetten. Zo’n bericht is nooit aan me verstuurd.

Wél konden jullie mij een bericht sturen op 80% van 60,50? Toen was ik dus al €48,40 kwijt. Das dan een beetje laat niet? En dan binnen een minuut nog een sms voor 100%. Maar niks bij aanvang van de verbinding. Was wel fijn geweest, een bericht “Let op, u zit op een Noordzee zendmast. De kosten zijn als volgt ...”.

KPN moet gewoon verantwoordelijkheid nemen en haar klanten in bescherming nemen tegen dit soort praktijken. Dit zou moeten kunnen via een simpele instelling “Internet buiten bundel AAN/UIT” in je profiel, of via een zelf instelbare limiet. En zolang die instelling er niet is en jullie ook je klanten niet per SMS informeren over de kosten op het moment dat zij buiten de bundel beginnen te roamen, zijn de kosten gewoonweg onterecht. 

Jullie schuiven nu de verantwoordelijkheid af op mij en vele anderen (genoeg voorbeelden te vinden in het forum). Das niet bepaald klantvriendelijk. Jullie gaan er van uit dat mensen het wel weten: telefoon uit op de Noordzee. Nou , ik heb eens rondgevraagd en niemand in mijn omgeving weet hier van. 

Ik baal er enorm van om getild te worden en te betalen voor iets waar ik geen weet van had. Zeker als afnemer van een onbeperkte (EU 50gb) bundel. 

 


Ik ben het volkomen met je eens @Robin303, ook ik ben van mening dat KPN haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen en ervoor moet zorgen dat de consument beschermd wordt tegen dergelijke exorbitant hoge kosten.

Dat ergens op een achteraf paginaatje op Internet die "waarschuwing" vermeld staat noem ik niet "het vooraf informeren van de klant". Dat bij die veerboot wellicht posters opgehangen zijn die waarschuwen voor die kosten ontslaat de provider (KPN) natuurlijk niet van haar plicht de abonnee zelf vooraf te informeren. Tevens is het ook volstrekt onmogelijk om de abonnee vooraf middels een smsje te waarschuwen voor dergelijke kosten want die kosten zijn in een luttele seconde al gemaakt immers daar zijn maar enkele MB's voor nodig. Nee, de enige manier om de abonnee te beschermen is door ervoor te zorgen dat er standaard buiten de EU geen gebruik gemaakt kan worden van mobiele data zonder daar als abonnee vooraf expliciet toestemming voor gegeven te hebben. Dit kan door de dataroaminglimiet standaard op 0 euro te zetten en via MijnKPN aanpasbaar te maken danwel een setting te introduceren waarbij de abonnee zelf internet buiten de EU aan en uit kan zetten en deze standaard op uit te hebben staan.

KPN is één van de weinige providers die hier niet in voorziet en dat is dan ook waarom we eigenlijk alleen bij KPN zoveel slachtoffers van dit fenomeen zien.

​​​​​


Weet je wat? Ik stem met mijn portemonnee. Ik heb zojuist m’n biezen gepakt en ben met mijn glasvezel + mobiele abbonnementen overgestapt naar een andere provider. 

Overdreven? Wellicht. Maar ik hoop dat er, wanneer meer mensen dit doen, ergens bij KPN een stropdas wakker wordt en de klanten met een simpele instelling helpt zichzelf beter te beschermen.

De opmerkingen over eigen verantwoordelijkheid vind ik echt bullshit. Ik ben zelf ICTer en doorgaans behoorlijk op de hoogte van dit soort zaken. Maar ik had nog nooit gehoord van “Niet-EU zones binnen de EU”. En denk eens aan alle 65-plussers die strugglen met nieuwe tech en mobieltjes etc. Mijn ouders weten niet eens wat “roaming” is en denken dat hun databundel in heel europa geldig is.

Of KPN van deze praktijken zelf rijker word laat ik in het midden. Maar @KPN, wil je als bedrijf écht dat je klanten op deze manier worden “bestolen”? Lijkt me niet. Doe er dan wat aan!

@wjb succes met je onuitputtelijke pogingen om hier wat aan te doen. 👍

De mazzel!