Skip to main content
Beantwoord

Geen bereik in de trein traject Utrecht-Amsterdam

• August 28, 2025
  • 3 reacties
  • 204 keer bekeken

Ik werk al 25 jaar in Amsterdam en reis met de trein. Al jaren is er vrijwel geen bereik tussen Utrecht en Amsterdam en vice versa. KPN claimde jaren geleden al dat dat ‘sporadisch kan voorkomen in de spits’, omdat het een druk traject is. Maar het is ALTIJD het geval, ook op maandagmiddag om 14.00 uur of dinsdagochtend om 11.00 uur. 
Wanneer pakken jullie dit eindelijk eens aan? 

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Tuttasusanna 

Je bent niet de eerste die vragen heeft over bereik in de trein en ik citeer een KPN moderator uit een eerder bericht, waar een vergelijkbare vraag werd gesteld.

Bereik met mobiele telefonie is altijd locatie en situatie onderhevig en dat geldt ook voor bereik in een trein. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Zendmasten staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Daarbij is ook de afstand tot een zendmast van belang: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere.Deze twee factoren hebben invloed op het signaal. Bovendien zit je in een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

bron

3 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 28, 2025

Ik reis ook regelmatig met de trein op Dhr traject, maar ik merk niks. Het bereik bij Abcoude valt dan even weg, maar dat is natuurlijk te verklaren door die tunnel.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 28, 2025

Hallo ​@Tuttasusanna 

Je bent niet de eerste die vragen heeft over bereik in de trein en ik citeer een KPN moderator uit een eerder bericht, waar een vergelijkbare vraag werd gesteld.

Bereik met mobiele telefonie is altijd locatie en situatie onderhevig en dat geldt ook voor bereik in een trein. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Zendmasten staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Daarbij is ook de afstand tot een zendmast van belang: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere.Deze twee factoren hebben invloed op het signaal. Bovendien zit je in een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

bron

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 1, 2025

Hoi ​@Tuttasusanna , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Hallo ​@Tuttasusanna 

bron

Eigenlijk kan ik hier verder weinig aan toevoegen en zodoende heb ik dit antwoord ook gemarkeerd als 'best answer'. Wellicht niet meteen het antwoord waar je op had gehoopt maar hopelijk is het hiermee voor jou wel duidelijker geworden waarom je op een treintraject problemen met je mobiele verbinding kunt ervaren. Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan ook vooral weten!