Skip to main content
Antwoord

Geen bereik in het buitenland

• May 16, 2025
  • 18 reacties
  • 761 keer bekeken

Ik heb ondanks toezeggingen KPN geen bereik in buitenland, Europa. Ik heb met klantenservice gebeld  maar werd zeer onvriendelijk geholpen. De man heeft zelfs het gesprek ongevraagd beëindigd. Ik moest zelf een oplossing zoeken om internet op mijn mobiel te verkrijgen. Hierdoor heb ik ca 100 euro aan kosten moeten maken. Dit voelt echt niet goed! Vandaar deze klacht nu ik weer in NL ben.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@hilbrandp ,

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

Wat betreft het bereik in het buitenland, lees voor de volgende keer de tips in dit topic maar eens door: 

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • May 16, 2025

Hallo ​@hilbrandp ,

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

Wat betreft het bereik in het buitenland, lees voor de volgende keer de tips in dit topic maar eens door: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2025

Hallo allemaal stappen en tips waar naar verwezen worden is naar gehandeld. Ook de laatste tip, bel ons. Ook dat hielp niet.

Inmiddels is er een klacht ingediend.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 20, 2025

KPN heeft inmiddels gebeld. Alleen excuses (waar ik niets voor koop).en verder totaal geen mogelijkheid om de extra kosten die je maakt om het probleem op te lossen, te vergoeden. Nee dat is niet.mogelijk, zegt KPN dan. Heel triest. Volgende maand een andere provider. Hopelijk is die klantgerichter.

KPN heeft structureel problemen met netwerken in het buitenland. Er wordt gezegd dat ze de kwaliteit in het buitenland niet kunnen garanderen, wat klopt, maar dat er zoveel problemen zijn met überhaupt verbinding krijgen met buitenlandse netwerken is KPN wel degelijk aan te rekenen.

Vraag aan KPN: wanneer wordt hier nou eindelijk eens wat aan gedaan? Andere providers hebben deze problemen helemaal niet, waarom KPN dan wel? Snappen ze het bij KPN wel helemaal?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Hi all, op het bereik in het buitenland heeft een externe provider geen invloed. Zoals een buitenlandse provider ook geen invloed heeft op hoe wij onze masten hier plaatsen of afstellen. Hier wat aan doen is dus lastig. Ik kan me ook goed voorstellen dat het in het buitenland anders wordt ervaren, het bereik/dekking in Nederland is ook bijzonder goed. Wanneer iemand helemaal geen bereik heeft buiten Nederland moet er iets anders aan de hand zijn. 

Hi all, op het bereik in het buitenland heeft een externe provider geen invloed. Zoals een buitenlandse provider ook geen invloed heeft op hoe wij onze masten hier plaatsen of afstellen. Hier wat aan doen is dus lastig. Ik kan me ook goed voorstellen dat het in het buitenland anders wordt ervaren, het bereik/dekking in Nederland is ook bijzonder goed. Wanneer iemand helemaal geen bereik heeft buiten Nederland moet er iets anders aan de hand zijn. 

Bereik/dekking is in Nederland inderdaad relatief goed maar in mijn woning heb ik op sommige plekken gewoon “no service”. Het is dus echt lokatieafhankelijk welke ervaring je hebt.

Ik begrijp dat KPN geen invloed heeft op de dekking van buitenlandse providers en dat zegt ook niemand, echter, KPN heeft er wel invloed op dat het vaak ruim 10 minuten duurt voordat je überhaupt verbinding hebt met een buitenlands netwerk terwijl dit bij Odido en Vodafone nog geen halve minuut duurt.

Ook heeft KPN er invloed op dat je regelmatig lange tijd op 2G (edge) blijft hangen en 4G/5G niet beschikbaar lijkt maar het wel is. Daarnaast zijn de roamingovereenkomsten in het buitenland van KPN ronduit beschamend te noemen als je kijkt naar de prijs van de mobiele abonnementen. KPN laat je roamen op de goedkoopste netwerken die er zijn tegen premiumprijzen.

Als dit nieuwe informatie voor je is dan raad ik je aan om eens goed onderzoek te doen naar de diensten van je werkgever ​@Alex van KPN 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 22, 2025

Hier staan een paar zaken waar ik wel meer van wil weten.  Hoe bepaald kpn dat je op 2g(e) blijft hangen? Wat bedoel je met beschamende prijzen terwijl roaming in de EU je niets extra's kost zo lang je binnen de bundel blijft? Waarom lees je nooit van iemand met hetzelfde verhaal?

Hier staan een paar zaken waar ik wel meer van wil weten.  Hoe bepaald kpn dat je op 2g(e) blijft hangen? Wat bedoel je met beschamende prijzen terwijl roaming in de EU je niets extra's kost zo lang je binnen de bundel blijft? Waarom lees je nooit van iemand met hetzelfde verhaal?

Het lijkt erop dat KPN blokkeert of het profiel niet goed synchroniseert wanneer er contact wordt gemaakt met een buitenlands netwerk. Het zou zomaar een kostenmaatregel kunnen zijn (minder roamingkosten via 2G) maar natuurlijk ook gewoon een technische inefficiëntie.

Voor ons kost roaming in de EU Inderdaad niks extra's, dit is echter niet voor KPN zo en daarom hebben zij helemaal niet zo'n belang bij jou verbinding te laten maken met de beste netwerken in het buitenland. Het datagebruik gaat dan namelijk veel sneller. Als je kijkt naar de abonnementskosten dan zijn KPN's mobiele abonnementen behoorlijk aan de prijs.

Deze berichten kom ik regelmatig tegen en zie je ook bij dochterondernemingen zoals Simyo veel (https://forum.simyo.nl/buitenland-88). Daarnaast heb ik een tijdje een zakelijke KPN simkaart gehad en maakte ik veel zakelijke reizen. Veel collega's klaagden in het buitenland over het gedonder met KPN en grepen vaak terug op hun prive abonnementen van andere providers.

In Nederland doet KPN het qua netwerk best aardig (er blijft helaas gezeik met 5G op bepaalde Samsungs), in het buitenland is het om te janken en zeer onbetrouwbaar.

• Deelnemer
  • May 24, 2025

Het lijkt erop dat KPN blokkeert of het profiel niet goed synchroniseert wanneer er contact wordt gemaakt met een buitenlands netwerk. Het zou zomaar een kostenmaatregel kunnen zijn (minder roamingkosten via 2G) maar natuurlijk ook gewoon een technische inefficiëntie.

Kan overigens zomaar zijn dat dat ook afhankelijk van het toestel is. Ik heb wat je beschrijft nu namelijk wel met een nieuw toestel, maar met exact dezelfde simkaart in m'n vorige toestel heb ik nooit problemen met roaming gehad.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Ik denk dat er hier iets anders aan de hand is als ik dit lees. 

Ik begrijp dat KPN geen invloed heeft op de dekking van buitenlandse providers en dat zegt ook niemand, echter, KPN heeft er wel invloed op dat het vaak ruim 10 minuten duurt voordat je überhaupt verbinding hebt met een buitenlands netwerk terwijl dit bij Odido en Vodafone nog geen halve minuut duurt.

Ook in het buitenland hoor je vrijwel gelijk verbinding te krijgen met een netwerk. 10 minuten klopt zeker niet en zelfs 30 seconden bij de concurrenten is al veel en volgens mij onjuist.

Hoe is het afgelopen met de ingediende klacht?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2025

Helaas kan KPN het probleem niet oplossen en wil mijn kosten ook niet compenseren. Dus stappen we over!

Ik denk dat er hier iets anders aan de hand is als ik dit lees. 

Ook in het buitenland hoor je vrijwel gelijk verbinding te krijgen met een netwerk. 10 minuten klopt zeker niet en zelfs 30 seconden bij de concurrenten is al veel en volgens mij onjuist.

Hoe is het afgelopen met de ingediende klacht?

30 seconden is vrij normaal. Ik neem aan dat je zelf ook gebruik maakt van de diensten van je werkgever dus ik zou zeggen ga eens een dagje kijken hoe het functioneert als je de grens over gaat. Je komt van een koude kermis thuis kan ik je vertellen.

Zakelijk hebben we echt gigantisch veel klachten ingediend maar KPN kon zogenaamd geen problemen vinden. We zijn als bedrijf overgestapt op Vodafone en hebben sindsdien een veel betere ervaring en kunnen tenminste weer betrouwbaar zaken doen in het buitenland. Echt te triest voor woorden! KPN heeft iets betere dekking in Nederland maar overall moet je voor een betrouwbare verbinding toch echt bij Vodafone zijn.

Zie ook deze reactie van iemand vanmorgen over zijn ervaring in Duitsland: 

Ik ben absoluut niet de enige die dit ervaart, veel mensen hebben echter geen besef van hoe het geheel functioneert op hun telefoon.

Het zou KPN sieren als ze nu zelf eens kijken wat er allemaal verbeterd kan worden in plaats van iedereen maar eindeloos klachten in te laten dienen!

• Deelnemer
  • August 2, 2025

Het maakt werkelijk niets uit, waar in Europa je ook bent.

KPN is gewoonweg niet in staat om een stabiele verbinding tot stand te brengen.

Dit jaar zijn we achtereenvolgens in Duitsland, Polen, Slowakije, Oostenrijk geweest, en al die tijd is de verbinding dunne poep.

En aansluitend via Duitsland naar Frankrijk gegaan.

Nu zitten we de in de Vendeé.

En ook hier is de verbinding dunne poep.

Gelukkig heb ik ook een BEN-simmetje, dat al dik 6 weken probleemloos presteert.

Op KPN moet je niet rekenen als je een meter over de Nederlandse grens bent gereden, daar houdt hun verantwoordelijkheid op en zoek je het zelf maar uit.

En als je een digibeet bent, ben je haaienvoer.

Zodra mijn abonnement eindigt, spoel ik deze dunne poep door...💩💩

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Luie_ambtenaar en ​@Romani1957 

Ik ben al ruim 30 jaar bezig in telecomland, zowel in mijn vrije tijd als beroepsmatig (zie mijn handtekening onderaan).

Ik kan jullie vermelden, dat in elk land zowel binnen als buiten de EU alle Nederlandse providers dezelfde mobiele netwerken gebruiken, daar zit praktisch geen verschil in.
Ook klanten van Odido, Vodafone en budgetproviders hebben met regelmaat problemen in het buitenland qua dekking en bereik, net zoals klanten van KPN (jullie zijn daar een voorbeeld van), ga maar eens zoeken op de community’s van andere providers.

Daarnaast ligt het ook niet alleen aan het bereik van het buitenlandse mobiele netwerk zelf, maar zijn ook het toestel die je gebruikt daarin belangrijk.
Het enne toestel heeft betere antennes ingebouwd dan de ander, een midrange toestel zal minder kwalitatieve antennes hebben dan de vlaggenschepen van Samsung en Apple, waardoor het signaal van het mobiele netwerk minder goed wordt opgevangen door een midrange toestel.
Maar los daarvan spelen er nog meer factoren mee, zoals werkzaamheden en storingen op het buitenlands mobiele netwerk waar jouw toestel zich op wilt aanmelden.

Maar het probleem dat jullie nu in het buitenland ervaren, zijn er ook bij klanten van Odido, Vodafone en de andere Nederlandse providers, en ligt dus niet alleen bij KPN.
Alle Nederlanders die de grens overgaan, gebruiken hetzelfde mobiele netwerk of kunnen handmatig overschakelen naar een mobiel netwerk met beter bereik op de locatie waar je verblijft.

In Duitsland heb je de mobiele netwerken van Telecom DE, Vodafone DE en O2 DE, met alle drie de Duitse mobiele netwerken hebben alle Nederlandse providers een roamingovereenkomst, die overeenkomsten worden geregeld door KPN, Odido en Vodafone, en alle labels daaronder (Ben, Simpel, Simyo, HollandsNieuwe etc. ect) varen daarop mee.
Ditzelfde geldt ook voor de Belgische mobiele netwerken (Orange, Telenet/Base en Proximus) en de overige landen binnen de EU.

En door de verschillende factoren, heeft de één wel snel bereik op een buitenlands netwerk en bij de andere duurt dat helaas wat langer, terwijl het in een ander land juist andersom kan zijn.
Maar KPN, Odido en Vodafone kunnen daar alle drie niets aan veranderen, omdat het buiten hun macht ligt, zei gaan namelijk niet over het bereik en de aanleg van de mobiele netwerken in het buitenland.

En het staat ook los van de roaming afspraken, aangezien KPN, Odido en Vodafone en de meeste landen dezelfde netwerken gebruiken om te kunnen bellen en internetten. 

• Deelnemer
  • August 10, 2025

Beste Marcel,

Bedankt voor de reactie..👍🏻

Zoals ik al eerder aangaf, is de verbinding via KPN erbarmelijk of niet aanwezig.

En via BEN gaat alles zonder problemen.

Mijn conclusie is : Dat KPN vliegt bij  einde contract.

• Deelnemer
  • August 10, 2025

Toch lijkt dat me een voorbarige conclusie en ligt de verklaring van ​@Michel.uit.Arnhem een stuk meer voor de hand. Eerlijk gezegd nooit problemen met verbindingen in Oostenrijk gehad bijvoorbeeld (inmiddels met twee verschillende toestellen), terwijl ​jij je daar wel over beklaagt.

Duitsland kost met m'n huidige toestel wel wat moeite als ik net de grens over ben, maar even de verbinding resetten door 30 seconden de telefoon op vliegtuigmodus te zetten en het is opgelost. M'n vorige toestel had daar echter juist nooit last van (en m'n werktoestel, via Vodafone, ook niet). Maar daar is het dus de telefoon die het verschil maakt en niet KPN (want in m'n vorige toestel zat exact dezelfde SIM-kaart als in m'n huidige).

Nou is Duitsland natuurlijk sowieso een geval apart met mobiele dekking, maar toch had ik met KPN op een paar stukjes na deze zomer op het hele stuk langs de Moezel gewoon verbinding (meerendeels ook gewoon 4G of 5G) terwijl dat gebied bekend staat om de slechte dekking.

• Nieuwkomer
  • August 12, 2025

Beste ​@Luie_ambtenaar en ​@Romani1957 

Ik ben al ruim 30 jaar bezig in telecomland, zowel in mijn vrije tijd als beroepsmatig (zie mijn handtekening onderaan).

Ik kan jullie vermelden, dat in elk land zowel binnen als buiten de EU alle Nederlandse providers dezelfde mobiele netwerken gebruiken, daar zit praktisch geen verschil in.
Ook klanten van Odido, Vodafone en budgetproviders hebben met regelmaat problemen in het buitenland qua dekking en bereik, net zoals klanten van KPN (jullie zijn daar een voorbeeld van), ga maar eens zoeken op de community’s van andere providers.

Daarnaast ligt het ook niet alleen aan het bereik van het buitenlandse mobiele netwerk zelf, maar zijn ook het toestel die je gebruikt daarin belangrijk.
Het enne toestel heeft betere antennes ingebouwd dan de ander, een midrange toestel zal minder kwalitatieve antennes hebben dan de vlaggenschepen van Samsung en Apple, waardoor het signaal van het mobiele netwerk minder goed wordt opgevangen door een midrange toestel.
Maar los daarvan spelen er nog meer factoren mee, zoals werkzaamheden en storingen op het buitenlands mobiele netwerk waar jouw toestel zich op wilt aanmelden.

Maar het probleem dat jullie nu in het buitenland ervaren, zijn er ook bij klanten van Odido, Vodafone en de andere Nederlandse providers, en ligt dus niet alleen bij KPN.
Alle Nederlanders die de grens overgaan, gebruiken hetzelfde mobiele netwerk of kunnen handmatig overschakelen naar een mobiel netwerk met beter bereik op de locatie waar je verblijft.

In Duitsland heb je de mobiele netwerken van Telecom DE, Vodafone DE en O2 DE, met alle drie de Duitse mobiele netwerken hebben alle Nederlandse providers een roamingovereenkomst, die overeenkomsten worden geregeld door KPN, Odido en Vodafone, en alle labels daaronder (Ben, Simpel, Simyo, HollandsNieuwe etc. ect) varen daarop mee.
Ditzelfde geldt ook voor de Belgische mobiele netwerken (Orange, Telenet/Base en Proximus) en de overige landen binnen de EU.

En door de verschillende factoren, heeft de één wel snel bereik op een buitenlands netwerk en bij de andere duurt dat helaas wat langer, terwijl het in een ander land juist andersom kan zijn.
Maar KPN, Odido en Vodafone kunnen daar alle drie niets aan veranderen, omdat het buiten hun macht ligt, zei gaan namelijk niet over het bereik en de aanleg van de mobiele netwerken in het buitenland.

En het staat ook los van de roaming afspraken, aangezien KPN, Odido en Vodafone en de meeste landen dezelfde netwerken gebruiken om te kunnen bellen en internetten. 

Wat een onzin allemaal, kpn databundel in buitenland is een drama en daar moeten ze zelf verantwoordelijkheid voor nemen omdat ze jou wel een databundel beloven. Heb nu een abonnementje van een paar euro bij Airalo en hoppa volle bak verbinding overal in Italië. Zijn gewoon afgeknepen goedkope contractjes. Wie betaalt heeft gewoon verbinding. In Nederland prima abonnement maar in buitenland is het zo snel als mijn eerste 14k4 inbelmodem uit 1995.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 12, 2025

Beste ​@hilbrandp , ik ben benieuwd waaraan je dan die €100 besteed hebt? Nieuwe telefoon met simkaart???