Skip to main content
Antwoord

Geen bereik op de Koornwaardse Plas

• November 6, 2025
  • 5 reacties
  • 71 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds een jaar word mijn signaal op de koornwaard plas steeds slechter.

Ik heb al een nieuw simkaartje gehad , nieuw modem aangeschaft , buitenantenne geplaatst , maar niets helpt.

Ook Odido 5g geprobeerd , dat was ook geen succes.

Kan Kpn niet gewoon meer vermogen uitzenden zodat ik gewoon waar voor mijn geld krijg?

gr Marco

04-11-2025

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@marco kluitmans 

Allereerst nog bedankt voor je extra informatie, zodat we een goed beeld kunnen vormen.
Ik zie dat mede community lid ​@Noordzee je al voorzien heeft van antwoord.

Toch ben ik er even wat dieper ingedoken, om een nog beter beeld te kunnen vormen over de situatie nabij de wijk “De grote wielen” bij Rosmalen.

Om te beginnen, staat er maar één KPN zendmast die “De grote Wielen” moet voorzien van een goede dekking, deze zendmast staat op de volgende locatie:

• Hoogspanningsmast Sportpark De Grote Wielen, Broekland, Rosmalen

Deze zendmast heeft zowel 4G als 5G en staat ten zuiden van de wijk “De grote wielen”.
Daarnaast zijn alle overige KPN zendmasten in de directe omgeving voorzien zijn van 5G.

Iets verder van deze woonwijk staat er nog een KPN zendmast op de volgende locatie:

• Heilige Landelinuskerk, Empel, 's-Hertogenbosch

Als ik wat nauwkeuriger kijk naar de actuele dekking, en daarbij kijk ik uiteraard naar de omgeving van de Koornwaardse Plas, is er op zich voldoende dekking

Dat varieert van redelijk tot goed op het 5G netwerk, afhankelijk van waar je bent.
Voor het 4G netwerk varieert het van goed tot optimaal.

Omdat de KPN zendmast ten zuiden van de wijk “De grote wielen” staat, moet het signaal over deze woonwijk heen, om uiteindelijk op jouw locatie te komen.
Hierbij verliest het signaalsterkte en de nodige snelheid, waardoor jij nu een lagere downloadsnelheid behaalt op zowel 4G als het 5G netwerk.

Zeker tijdens de spitstijden tussen 08:00 en 10:00 uur, en in de avond van 17:00 tot 21:00 uur.
De zendmast moet dan het vermogen en snelheid delen, met alle gebruikers die op dat moment verbonden zijn met deze KPN zendmast.

Als ik het zo bekijk zal er niet snel een extra zendmast bij geplaatst gaan worden, omdat er op zich voldoende zendmasten staan in die omgeving.
Wel zou het uitzendvermogen van de KPN zendmast bij Sportpark De Grote Wielen wat omhoog gezet kunnen worden, maar daar gaat een hele andere afdeling over binnen KPN.

Wel zou je een onderzoek kunnen laten starten naar het bereik, door een ticket te laten aanmaken via de telefonische klantenservice van KPN voor de technische dienst.
Die gaan dan onderzoeken wat er eventueel nodig is, om het bereik op jouw locatie te verbeteren, mits dat natuurlijk mogelijk is.

De klantenservice van KPN is bereikbaar op 0800-0402

Tot er een eventuele oplossing is, zou je het helaas moeten doen met de huidige situatie.

5 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@marco kluitmans 

Welkom op de community van KPN.

Om een goed beeld te kunnen krijgen over de situatie qua dekking op de Koornwaardse Plas, is het wel van belang om te weten waar dit in Nederland ligt.
Bij welk dorp of stad ligt het “Koornwaardse Plas”??
Betreft het een natuurgebied?

Woon je daar? of betreft het een vakantiehuisje?

Graag een wat duidelijker beeld van je omgeving en waar het precies ligt.

Forum|alt.badge.img

De koornwaardplas ligt tegen de groote wielen aan in rosmalen , het betreft een open water waar ik met een boot lig.

Ik ben niet van ligplaats veranderd ofzo , maar op heel de haven is het signaal tegenwoordig bedroefend slecht.

Er is een groot stuk bij de wijk de groote wielen bij gebouwd en des te meer er gebouwd is des te slechter het signaal.

vandaag op 1 punt zelfs maar 3Mbps

Daar komt bij dat er bij de helpdesk gegarandeerd werd dat ook het 5G netwerk zeer goed zou moeten zijn.

Dit heb ik zowel boven op mijn boot , en boven op de dijk gecontroleerd met een 5G telefoon en zelfs op de dijk ( zo dicht mogelijk bij de mast van Empel) komt de snelheid maximaal op 35Mbps.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 7, 2025

Hallo ​@marco kluitmans ,

Je hebt gelijk. Er zit een groot gat in het 5G-dekkingsgebied rond de Koornwaardseplas vlakbij de Groote Wielen.

Er is wel een oplossing: Zet jouw telefoon in het menu handmatig op 4G. En dan werkt het allemaal wel. Want het 4G-netwerk is daar wel prima.

Ik vermoed dat KPN dit gat in de 5G-dekking nog wel gaat dichten, maar daar zal vast wel wat tijd overheen gaan. 

Check hier de dekkingskaart: 

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart

Forum|alt.badge.img

Sinds het groeien van de wijk "de groote wielen" is juist het 4G netwerk minder geworden.

Voorheen kon ik zonder probleem tv streamen , maar nu loopt dat zelfs op 4G regelmatig vast.

Op het 5G netwerk is het helemaal slecht .

Dus ga ik nu ook geen duur 5G modem aanschaffen.

De storingen treden ook op tijdens bepaalde tijden ( 8-10 en 17- 21 uur)

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@marco kluitmans 

Allereerst nog bedankt voor je extra informatie, zodat we een goed beeld kunnen vormen.
Ik zie dat mede community lid ​@Noordzee je al voorzien heeft van antwoord.

Toch ben ik er even wat dieper ingedoken, om een nog beter beeld te kunnen vormen over de situatie nabij de wijk “De grote wielen” bij Rosmalen.

Om te beginnen, staat er maar één KPN zendmast die “De grote Wielen” moet voorzien van een goede dekking, deze zendmast staat op de volgende locatie:

• Hoogspanningsmast Sportpark De Grote Wielen, Broekland, Rosmalen

Deze zendmast heeft zowel 4G als 5G en staat ten zuiden van de wijk “De grote wielen”.
Daarnaast zijn alle overige KPN zendmasten in de directe omgeving voorzien zijn van 5G.

Iets verder van deze woonwijk staat er nog een KPN zendmast op de volgende locatie:

• Heilige Landelinuskerk, Empel, 's-Hertogenbosch

Als ik wat nauwkeuriger kijk naar de actuele dekking, en daarbij kijk ik uiteraard naar de omgeving van de Koornwaardse Plas, is er op zich voldoende dekking

Dat varieert van redelijk tot goed op het 5G netwerk, afhankelijk van waar je bent.
Voor het 4G netwerk varieert het van goed tot optimaal.

Omdat de KPN zendmast ten zuiden van de wijk “De grote wielen” staat, moet het signaal over deze woonwijk heen, om uiteindelijk op jouw locatie te komen.
Hierbij verliest het signaalsterkte en de nodige snelheid, waardoor jij nu een lagere downloadsnelheid behaalt op zowel 4G als het 5G netwerk.

Zeker tijdens de spitstijden tussen 08:00 en 10:00 uur, en in de avond van 17:00 tot 21:00 uur.
De zendmast moet dan het vermogen en snelheid delen, met alle gebruikers die op dat moment verbonden zijn met deze KPN zendmast.

Als ik het zo bekijk zal er niet snel een extra zendmast bij geplaatst gaan worden, omdat er op zich voldoende zendmasten staan in die omgeving.
Wel zou het uitzendvermogen van de KPN zendmast bij Sportpark De Grote Wielen wat omhoog gezet kunnen worden, maar daar gaat een hele andere afdeling over binnen KPN.

Wel zou je een onderzoek kunnen laten starten naar het bereik, door een ticket te laten aanmaken via de telefonische klantenservice van KPN voor de technische dienst.
Die gaan dan onderzoeken wat er eventueel nodig is, om het bereik op jouw locatie te verbeteren, mits dat natuurlijk mogelijk is.

De klantenservice van KPN is bereikbaar op 0800-0402

Tot er een eventuele oplossing is, zou je het helaas moeten doen met de huidige situatie.