Skip to main content

Iets vreemds. Even de situatie. Ik heb een KPN 5G abbonnement genomen als backup voor Starlink (doet er niet toe overigens voor dit verhaal). De situatie:

  1. SIM in Huawei 4G modem (internet werkt prima). 
  2. Ethernet aansluiting looped door naar Draytek Dual WAN modem. (Huawei LAN => Draytek WAN1 poort).
  3. WAN 2poort is trouwens Starlink maar OK.
  4. Als ik de T-Mobile (oude abbo) in de Huwei stop dan geeft de Draytek keurig connectie op WAN1.
  5. Zodra ik de sim wissel naar KPN (Direct internet via Wifi op het Huawei modem) dan herkent het Draytek modem plotseling de connectie niet meer.

Er lijkt dus iets anders in de setting van KPN t.o.v. T-Mobile. De rest (fysiek en technisch c.q. de instellingen blijven volkomen gelijk). Ik heb al geprobeerd in het Huawei modem naar een ander profile (XS4all) profiel te schakelen maar maar niets helpt. 

T-Mobile SIM er terug in en direct weer alles werken.

Wat kan er mis zijn. Iets met IPV6 misschien?

Hallo @Gert Van Werven 

 

Om alleen IPv4 te gebruiken zou je als APN portalmmm.nl kunnen proberen.

Je kan ook proberen of het via APN advancedinternet wel werkt voor zowel IPv4 en IPv6.


Inmiddels ben ik zelf aan het door experimenteren geweest en heb eerst de sim in een telefoon gestopt en een hotspot gemaakt. Dit signaal doorgelust naar een Wifi repeater (noem dat maar even zo) en deze fysieke gekoppeld aan de Draytek (WAN1 poort). Dan werkt het wel !!!

 

Nu heb ik ook nog een 4G ZTE modem en deze heb ik gebruikt om het Huawei modem te vervangen en … dan werkt het ook gewoon.

 

Conclusie er is in een heel specifieke situatie van een incompatibiliteit tussen het Huawei modem en de KPN Sim. Iets anders kan ik niet bedenken, ideeën?

 


Hallo @Gert Van Werven is het een datasim met een 097-nummer voor data only toepassingen of een 06-nummer om mee te bellen?

 


06 Maar dat zou technisch geen probleem mogen vormen. Temeer omdat het nu dus wel werkt met een ZTE modem.


06 Maar dat zou technisch geen probleem mogen vormen. Temeer omdat het nu dus wel werkt met een ZTE modem.

Technisch misschien niet, maar wettelijk wel. Voor data-only-toepassingen mogen uitsluiten data-sims (097) gebruikt worden i.v.m. tekort aan 06-nummers voor telefonietoepassingen.

 


...

Conclusie er is in een heel specifieke situatie van een incompatibiliteit tussen het Huawei modem en de KPN Sim. Iets anders kan ik niet bedenken, ideeën?

 

Misschien wat iemand anders laatst als oplossing heeft gevonden maar dat was dan voor een hotspot via een FairPhone.

Bij hem werkte het alleen via portalmmm.nl, het toevoegen van dun aan het APN-type en met Verificatie-type PAP.

Dus:

APN

portalmmm.nl

APN-type

default,supl,dun

Verificatie-type

PAP

 

Als dat ook niet werkt zou ik het verder niet weten.