Skip to main content

Beste,

Ik woon sinds kort in Mexico. Daar heb ik inmiddels een lokale simkaart. Wel laat ik mijn KPN contract doorlopen omdat ik mijn Nederlandse nummer wil behouden. Ik moest wat zaken met m'n creditcard regelen waardoor ik weer even m'n Nederlandse sim in m'n telefoon had. Vervolgens vergeten dat die er nog in zat en vrolijk naar buiten gegaan.

Vervolgens krijg ik plots een bericht dat mijn Internet buiten de EU kosten op meer dan €500,- zit voor +/- 200mb aan verbruik. Geen automatisch gegenereerd bericht met ‘Welkom in Mexico, dit  zijn de kosten...’ geen waarschuwing bij € 60,50 aan kosten. 

Ik vind dit echt schandalig en je reinste oplichting. Wat kan ik hier aan doen?

Volgens mij kan dat ook helemaal niet, een dergelijke sms ontvangen in zo'n situatie. Op basis waarvan zou KPN moeten weten dat u de KPN simkaart in uw toestel stopt? Dat ding gaat volgens mij niet automatisch naar huis bellen ofzo. Uw toestel met daarin de KPN simkaart maakt verbinding met telefoonmasten van uw locale provider aldaar. Daarbij worden kosten in rekening gebracht door de Mexicaanse provider van die masten. Die kosten worden doorgegeven aan KPN, maar hoe snel? Kan wezen dat da pas aan het einde van de maand gebeurt. 


Nee zo werkt het niet. Zodra ik de simkaart van kpn er in stop en er verbinding gemaakt wordt weet kpn waar de simkaart gebruikt wordt.
 

Normaliter wordt er dan een sms verstuurd met de tarieven in dat desbetreffende land. De kosten die ik maak op het lokale netwerk worden direct doorberekend. Daarom kan kpn ook het beleid hebben dat ze haar klanten waarschuwt bij overmatige roamingkosten. Je kan dit op de website nalezen. Dit bedrag is dus vastgesteld op € 60,50. 

Bovendien zijn ze kennelijk ook in staat om een berichtje te sturen bij > €500. Zie bijlage. 

 

 


Geen automatisch gegenereerd bericht met ‘Welkom in Mexico, dit  zijn de kosten...’ geen waarschuwing bij € 60,50 aan kosten. 

Hallo @xidor , een vervelende verrassing inderdaad.

Normaal krijg je een waarschuwing maar wordt internet ook automatisch geblokkeerd bij €60,50. Deze bescherming kan je echter uitschakelen (sms JA naar 1330), waardoor internet én de kosten doorlopen. Heb je dat misschien ooit gedaan?

Het "welkom" bericht heb je wss al eens eerder gehad sinds je aankomst in Mexico, dat krijg je niet iedere keer.


Oei @xidor, als je ineens geconfronteerd wordt met een kostenpost van €500,- snap ik dat je daar behoorlijk van schrikt en absoluut niet blij mee bent :disappointed_relieved:

Dat je dit ziet als oplichting van onze kant, dat is echter niet terecht. Op het moment dat jij je toestel de opdracht geeft om verbinding te zoeken met een netwerk (dat doe je zolang je dataverbruik aan hebt staan), dan doet je toestel dat. Je geeft aan dat je zelf bent vergeten om vervolgens je KPN simkaart weer uit je toestel te halen, ook daar kunnen wij weinig aan doen. Feit is dat dit verbruik echt heeft plaatsgevonden, wij krijgen namelijk bericht van de buitenlandse providers met daarin de hoeveelheid data die je hebt gebruikt terwijl je verbonden was met hun netwerk. De kosten daarvan worden bij ons in rekening gebracht, en door ons weer doorberekend aan jou. Dit is dus niet iets waar wij zelf een tarief voor bedenken en lekker aan verdienen, of iets dergelijks :wink:

Een ‘welkom in ...’ sms wordt automatisch verzonden op het moment dat je toestel voor het eerst contact maakt met een netwerk in een land. Als je vervolgens in dat land blijft, krijg je die sms niet nogmaals. Het maakt daarbij niet uit of je de simkaart langere tijd niet gebruikt hebt. Als je de grens overgaat naar een ander land, krijg je weer een ‘welkom in….’ sms. Ook eenmalig, zo lang je in dat land blijft.

Wat @RBxx aangeeft over de blokkade klopt helemaal, kan je je herinneren dat je op een eerder moment zo'n sms hebt ontvangen en daar op hebt gereageerd? Ik zou dit terug moeten kunnen vinden in mijn systeem. Zou je je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Je mag het mobiele nummer waar het om gaat, in het opmerkingenveld noteren, zodat ik met je mee kan kijken!


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!


Hi Maja,

Thanks voor je bericht. Ik ben inmiddels telefonisch wat verder gekomen. Medewerkers erkennen dat het vreemd is dat ik geen berichten heb ontvangen en dat de rekening niet plots op €500 zou moeten kunnen uitkomen. Ze zien die berichten namelijk ook niet terug in de systemen. Wordt vervolgd.

 


Ah, fijn dat ze er telefonisch iets dieper in zijn gedoken! Heb je nu nog hulp van mij nodig? Of kan ik dit topic sluiten? :slight_smile:


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!