Skip to main content

Hallo, 
Ik ben momenteel in Malawi en heb geen netwerk met mijn Nederlandse sim (ik krijg ook geen welkom sms), ik heb alles geprobeerd wat op de website beschreven staan (tel uit en aan, handmatig netwerk kiezen) en bij de lokale airtel shop gaven ze aan dat a) mijn sim kapot is of b) mijn sim niet in Malawi werkt. Ik wil geen gebruik maken van internet, alleen een sms ontvangen. Welke netwerk provider is de lokale partner van kpn (ik zie TNM en Airtel home als providers als ik handmatig zoek)? Hoe kan ik dit oplossen?

Hi @LauraTr, jammer dat je tegen deze problemen aanloopt :slight_frown:

Heb je wellicht een iPhone? De afgelopen tijd is er een storing (geweest) met het gebruik van IOS 14 en roaming. De kans is aanwezig dat jouw problemen hier ook door veroorzaakt worden.

Inmiddels heeft Apple een work around in de laatste IOS update verwerkt. Het updaten naar de nieuwste versie van IOS (14.3 of 14.4) lost het probleem aantoonbaar op. Ik hoor graag of dit voor jou ook de oplossing is!


Hallo @Maja_ ,
Dank voor je reactie! Ik gebruik een Samsung, dus dit kan (helaas) het probleem niet zijn...


Dat is dan inderdaad niet het probleem. Ik heb achter de schermen gekeken naar de instellingen, maar zie hier geen gekke dingen. Data roaming staat gewoon aan. Staat data roaming op jouw telefoon wel aan?


hallo @Denise_ , Dank voor het checken, data roaming staat aan, maar het rare is dat ik ook geen sms ontvang met “welkom in Malawi de kosten voor bellen zijn… voor smsen…. etc….’  


Soms ontvang je die niet als roaming nog niet aanstaat, maar doorgaans zou je die toch wel moeten ontvangen. Heb je ook al een zogenaamde kruistest uitgevoerd? Hierbij ruil je twee simkaarten van twee toestellen om. Als je jouw simkaart in een ander toestel stopt, ervaar je in dat toestel dan problemen? En als je een andere simkaart in jouw toestel stopt, heb je dan nog steeds problemen jouw toestel?


Hallo @Denise_ ,
Ik heb net de kruistest uitgevoerd, andere telefoon, met roaming aan maar ik krijg nog steeds de melding: geen service (heb op beide beschikbare netwerken handmatig geprobeerd verbinding te maken). Als ik een andere sim in mijn toestel stop werkt deze wel...


Dan lijkt het niet aan de instellingen te liggen. Welk type Samsung heb je precies, en wat voor andere simkaart had je geprobeerd? Was dat van een andere Nederlandse provider of van een lokale provider? Ik denk dat het verstandig is dat we de technische dienst hier een blik op laten werpen, dit is aanvullende informatie nodig die zijn daarbij nodig hebben.


Hallo @Jasper ,
Het gaat om een Samsung S5 mini en ik heb een lokale simkaart in de telefoon geprobeerd. De andere telefoon waar ik de Nederlandse sim kaart in geprobeerd heb (de kruistest zoals aangeraden bij een collega) is een iPhone waarbij IOS 14.4 geinstalleerd is. 


Dank je @LauraTr, ik heb de informatie doorgegeven aan de technische dienst en aangegeven wat je al geprobeerd hebt. Zij zullen dit gaan bekijken en daarna weten we meer. We zullen die melding voor je volgen, zodat we je op de hoogte kunnen houden.


Dank je wel @Jasper !