Skip to main content

Wanneer kan ik hier 5G verwachten ? en wanneer word 4G geüpgraded ?

 

vrees dat ik straks niet meer bereikbaar bent in de omgeving.

 

Zou KPN graag daar onderhoud kunnen plegen bij de zendmasten ?

@007JH007 Welkom op het forum. 

Ik vrees dat het lastig om te zeggen wanneer 5G in je omgeving beschikbaar komt. De planning per regio is voor mij niet inzichtelijk. 

Ook woon je gebied waar de geplaatste zendmasten net wel of net geen dekking hebben. De masten zijn zo optimaal mogelijk afgesteld. 

Ik ben dan ook bang dat ik op beide van je vragen geen bevredigend antwoord kan geven. 


En Glasvezel aanleggen kan ook handig zijn aangezien er maar 5Mbits download en 1Mbits upload beschikbaar is dat kan echt niet meer.

En via 4G kan je maximaal 50Mbits krijgen maar ook dat is niet meer van deze tijd.

 

5G is beschikbaar ook de 4G+ en 4G++ is beschikbaar alleen is de dekkingskaart van KPN verouderd en niet bijgewerkt zodat het actueel zou moeten zijn.

 

De informatie op de KPN website is niet actueel / up to date graag even bijwerken zodat de informatie verkregen kan worden op de website i.p.v. het forum.


 

Zie hier de screenshot die ik gemaakt hebt.

ik heb het adres verwijderd i.v.m. privacy.


@007JH007 Ik heb het voor je gecontroleerd en glasvezel staat op dit adres voorlopig nog niet op de planning. 

Voor het adres kan een haalbaarheidsonderzoek worden gedaan via: https://www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek/

Voor wat betreft het 5G gedeelte, zelf zie ik niet dat het beschikbaar is op het adres. Ik begrijp dat je dit wel kunt gebruiken op deze locatie? 

 


De smartphone geeft wel 5G symbool aan en het netwerk lijkt sneller dan voorheen (minder haperingen / vertragingen in de mobiele verbinding).

Bij het gebruik van Interactieve TV app van KPN is dit wel duidelijk merkbaar dat het netwerk is verbeterd maar de echte 5G moet nog komen uiteraard.

 

Vroeger is er van ADSL naar VDSL zodat de straatkasten geüpgraded worden maar dat is dus niet het geval in de omgeving dus vandaar mijn vraag. Ook via WIFI is het erg traag en er zitten heel veel mensen op de WIFI (WIFI van de camping) en dat is niet gebruikelijk dat er maar 5 Mbits download en 1 Mbits upload is via de koperen kabel (telefoonlijn) niet meer te krijgen is terwijl 50 Mbits wel verwacht mag worden. (WIFI is verouderd apparatuur en mogelijk gevaarlijk voor cyberaanvallen en randsomware aanvallen).

Misschien voor alle Providers om de WIFI apparatuur op de camping en jachthaven te checken op cybersecurity (of ze nog veilig zijn of vervangen dient te worden) ook alle andere randapparatuur en misschien voor alle bedrijven en particulieren om een check of de apparatuur die gebruikt worden nog wel veilig zijn in deze tijd. Aangezien je beter kan voorkomen dan genezen.

 

En ik heb een vraag waarom er een haalbaarheidsonderzoek gedaan moet worden als alle Koperen kabels vervangen gaan worden voor Glasvezel kabels en het koperen kabels uitgezet gaan worden waarom dan een haalbaarheidsonderzoek ? of koperen kabels nog te redden zijn van de glasvezel kabels of het uitzetten van de koperen kabels voorkomen kan worden ?

Ik snap jou vraag niet zo goed. Als er al besloten is dat de koperen kabels vervangen gaan worden voor glasvezel kabels en dat het koperen kabels uitgezet gaat worden dat wilt iedereen omdat de verbindingen dan veel beter en sneller en stabieler worden. 


Wellicht ben je dan iets eerder aan de beurt. Overigens is het niet waarschijnlijk dat het hele kopernetwerk vervangen gaat worden.  Alleen al vanwege de kosten.  Het zou kunnen dat er in erg afgelegen gebieden meer op 5g ingezet gaat worden. Een uitgebreidere versie van sneller internet buitengebied bijvoorbeeld.