Skip to main content
Beantwoord

Gelijk hoge kosten na vliegtuigmodus uitschakelen in Turkije

• April 4, 2025
  • 6 reacties
  • 123 keer bekeken

Dag allemaal! Afgelopen week vloog ik naar Istanbul en toen ik arriveerde schakelde ik mijn vliegtuigmodus stand uit en per direct kreeg ik bericht van KPN dat ik hogere kosten moet gaan betalen van €60,50. Dit is voor mij absurd en vooral als student. Nu zag ik eerder dat iemand anders werd geholpen met het zelfde probleem maar het lukt mij niet om in contact te komen met de klantenservice. De chatbot helpt me niet en bellen gaat een duur grapje worden. 
Weet iemand raad??

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@GeorgeQ ,

Zet meteen de beschermingslimiet op 0.

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Contact hierover met de klantenservice heeft geen zin. KPN vergoedt die kosten niet. 

Binnen Europa maak je gebruik van jouw eigen bundel, zonder extra kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel vaak een goedkopere optie.

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

Meer informatie: 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 4, 2025

Hallo ​@GeorgeQ ,

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Contact hierover met de klantenservice heeft geen zin. KPN vergoedt die kosten niet. 

Binnen Europa maak je gebruik van jouw eigen bundel, zonder extra kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel vaak een goedkopere optie.

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

Meer informatie: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 4, 2025

hi ​@Noordzee thanks voor je snelle reactie.

Ja ik kan nu niks meer met dat beschermingslimiet want heb de max al gehaald maar zal het onthouden voor de volgende keer.

Waarom vergoedt KPN het niet? Ik heb gezien dat ze wel een andere klant te hulp schoten (zie:

Ik hoopte eigenlijk op een beetje dezelfde uitkomst, namelijk een ticket die wordt aangemaakt.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 4, 2025

Die persoon had de roaming vooraf al uitstaan. Jij hebt in Turkije nog verbinding gemaakt met het netwerk daar. Je had dat mobiele netwerk vooraf in Nederland al uit moeten zetten en nog beter : die beschermingslimiet aanzetten. 

Doe dat aanzetten van die bescherming sowieso nu meteen. Dan heb je de volgende keer dat probleem niet. 

Forum|alt.badge.img+3

Ja ik kan nu niks meer met dat beschermingslimiet want heb de max al gehaald maar zal het onthouden voor de volgende keer.

De standaard kostenlimiet voor KPN buiten de bundel niet-EU dataverkeer is EUR 60,50 PER FACTUURPERIODE.

Sms dus nu BESCHERMING AAN naar 1266 om de limiet op EUR 0,00 te zetten.

Wacht niet tot morgen, tenzij u misschien EUR 121,00 i.p.v. EUR 60,50 wilt betalen.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@GeorgeQ, ik kan me voorstellen dat dat een nare verrassing was. Zoals Noordzee en Pieter al aangeven kan je het inderdaad voorkomen voor in de toekomst.

Zodra je vliegtuigstand uitzet en data nog aanstaat kan er direct data op de achtergrond gebruikt worden. Zoals je het beschrijft lijkt dat te zijn gebeurd. De data is daardoor wel gebruikt, en terecht in rekening gebracht.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 10, 2025

Toch maar snel doen ​@GeorgeQ 

Hallo ​@GeorgeQ ,