Skip to main content
Beantwoord

Gelijk tegen de €60,- datalimiet aangelopen na uitstappen uit vliegtuig

• October 4, 2025
  • 30 reacties
  • 442 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Unlimited data: en toch voordat ik Roaming kon " uitzetten " ( buiten de EU ) Komt er al 2 keer 1 sms dat ik 80% en 10 minuten later ben geblokkeed en omdat ik de extra van de bekende €60,..  heb overschreden. Sorry hoor maar na 17 uur vliegen staat je hoofd op slapen en aanpassen aan nieuwe tijdseenheid.

De KPN kent blijkbaar niet de " jetlag" gevoelens nadat je aan de andere zijde van de planeet bent aangekomen

Klantvriendelijkheid mis ik hier bij deze uitzonderlijke situaties.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@ceeszomers, welkom op onze community. Ik zie dat er al wel meegedacht wordt. Wat balen dat je hier zo tegenaan bent gelopen. Zo achteraf heb ik er helaas geen oplossing voor maar zoals hierboven al genoemd wordt kun je met de sms code roaming kosten buiten je bundel ook blokkeren. Meer informatie over roaming kun je vinden op onze kennisbank:

30 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 4, 2025

Kpn heeft daar niet zoveel mee te maken. Blijkbaar heeft jouw telefoon verbinding gemaakt met een buitenlandse provider die de rekening stuurt naar kpn die de rekening vervolgens weer naar jou stuurt. Je kunt je beschermen tegen dit soort kosten. Sms BESCHERMING AAN naar 1266. Doe het nu meteen!!

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • October 4, 2025

Heeft allemaal niets met wel of niet klantvriendelijkheid te maken, maar met eigen verantwoording nemen ​@ceeszomers. Dit forum heb je wel kunnen vinden, waarom al die moeite? Hoe sneu het ook is, wel een les voor een volgende keer. Bereid je dus goed voor van tevoren!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 6, 2025

Hoi ​@ceeszomers, welkom op onze community. Ik zie dat er al wel meegedacht wordt. Wat balen dat je hier zo tegenaan bent gelopen. Zo achteraf heb ik er helaas geen oplossing voor maar zoals hierboven al genoemd wordt kun je met de sms code roaming kosten buiten je bundel ook blokkeren. Meer informatie over roaming kun je vinden op onze kennisbank:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Daar was ik dus al te laat mee: BESCHERMING AAN.

SMS

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Ja Joep1965. nog voordat ik de kans kreeg de sms op mijn nieuwe phone te versturen "BESCHERMING AAN ( geeft toe ik was door de jetlag beetje traag) kwam al de blokkade sms van mijn " doorlopende onbeperkte data" contract al. BINNEN 10 MINUTEN

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb je laatste reactie verwijderd Cees, het is prima om kritisch te zijn, zeker op ons en onze processen maar laat je medegebruiker in zijn waarde.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

ik zie hier dat zodra je telefoon bereikbaar maakt is het al te laat. Of je het nu totaal uitzet ( zoals ik, battery besparing en transfer tijdens de totale reistijd ) of in de " vliegtuig" stand! .! zet. De kans om jezelf ( je phone) te bescherming is bij reizen naar de andere kant van de wereld gewoon te kort

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 8, 2025

Iemand die wel  met AANNAMES communicatie doet , is wel toegestaan? 

Is dat mij in mijn waarde laten? 

ervaar dit als een "zelfzuchtig" persoon

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Als je de bundel pas op je bestemming aanzet ben je eigenlijk altijd al te laat, soms gaat het nog wel goed als je roaming uit hebt staan en het via wifi doet maar zonder bundel of de eerder genoemde blokkade loop je altijd het risico onverwachte kosten op te lopen.

Ik snap dat dit vervelend nieuws is en het onprettig is als mensen hier aannames over maken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 12, 2025

Thomas juist

In hotel ( tussenstop op Bali want ons huis is op Java) op de HOTEL WIFI. EN Roaming in vliegtuig uitgezet.
dus…..toen bescherming aan sms gestuurd. Tijdens deze actie kwam al 2de sms van de blokkade van mijn “ onbeperkt internet. Wat dus niet >>onbeperkt<< blijkt te zijn.

Die zag ik niet “aankomen”!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Er zit inderdaad een blokkade op zodat je niet per ongeluk meer dan €60,50 aan onbedoelde internetkosten kunt maken in het buitenland. Je toestel moet érgens een keer verbinding hebben gemaakt met het mobiele netwerk.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Dat is wel duidelijk Thomas: de rode draad in dit geval ?

(en andere hier met dezelfde klacht !) 

Hoe voorkom je dit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

En gaat bij de eerstvolgende nieuwe termijn ( onbeperkt internet +......) deze blokkade er weer vanaf?

Of moet ik ( in April2026) eerst weer in Nederland zijn?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 19, 2025

Thomas? Antwoord graag

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 19, 2025

De "bescherming aan " blijt net zo lang van kracht tot je "bescherming uit" smst naar 1266. Mijns inziens nooit uit zetten!

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Hier staat altijd ‘Bescherming aan’ AAN en Roaming UIT, totdat één van die twee nodig is en dus aangepast moet worden. Op mijn 2e Sim (van Simyo) staat tevens het dataplafond op AAN met als resultaat: Nog nooit een kostenoverschrijding gehad. Eigen verantwoordelijkheid staat in deze op nummer één! 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi Cees, ik zie dat Berrie en Joep het antwoord al geven. Kom je er uit zo?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 25, 2025

THOMAS

Alweer : NIET HET ANTWOORD OP DE VRAAG 

Mijn abonnement IS geblokkeerd !

Wanneer gaat deze blokkade eraf?

Bij de volgende update, dus nieuw tegoed?

OF

Als ik weer in Nederland ben ( pas in April 2026) en de Roaming weer aanzet. ? En bescherming " UIT" kan doorvoeren?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 25, 2025

Dat laatste zal ik niet doorvoeren

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

in de sms waarin het dataplafond en €60,50 genoemd wordt staat hoe je die blokkade eraf kunt halen maar je gebruikt dan dus data buiten je bundel tegen het lokale tarief.

het alternatief is dat je een bundel neemt, dan kun je ook internetten tot die op is waarna er automatisch weer een blokkade op gaat tot je een nieuwe bundel neemt. Zo heb je veel meer controle over je kosten

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Slechte ervaring met data in Indonesië. Heeft me in het verleden een geblokkeerde simcard opgeleverd. Dus neen, want deze phone heeft e-sim. Wilt niet nog meer problemen.

Ga proberen je horizon te verbreden:

Op de dag ik zou KLM nonstop (MET WIFI) DENPASSAR vliegen ! Er waren stakingen! Mijn vrouw moest mijn 17 uren vlucht kunnen monitoren. ZIJ heeft 6 uren reistijd nodig, om vanuit JAVA op tijd te arriveren op Bali luchthaven: DENPASSAR, in de avond zodus ook een hotel overnacht te regelen. Dus WIFI ( WhatsApp contact ) was essentieel. Anders was de phone " uit" geweest.

Dus graag andere oplossing 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

En op mijn huidige lokatie ( ons huis) ik heb 24/7 WIFI Internet. 

• October 30, 2025

Slechte ervaring met data in Indonesië. Heeft me in het verleden een geblokkeerde simcard opgeleverd. Dus neen, want deze phone heeft e-sim. Wilt niet nog meer problemen.

Een e-sim kan net zo goed geblokkeerd worden hoor. Dat maakt geen bal uit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

MARLON92: Dit is mij bekent. Dus je leest maar half....Wanneer krijg ik nou eens het antwoord op mijn vraagstelling. Dit blijft maar onbeantwoord!.!.!.

Hoe gaat de( Roaming data)  blokkade van mijn phone eraf? 

Nogmaals:

Ik ben pas in April terug in Nederland, totdan in JAVA; INDONESIA 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • November 6, 2025

MARLON92: Dit is mij bekent. Dus je leest maar half....Wanneer krijg ik nou eens het antwoord op mijn vraagstelling. Dit blijft maar onbeantwoord!.!.!.

Hoe gaat de( Roaming data)  blokkade van mijn phone eraf? 

Nogmaals:

Ik ben pas in April terug in Nederland, totdan in JAVA; INDONESIA 

Dit kan via de klantenservice, koop gelijk een databundel (dan zit je gelijk goed) of wil je blijven internetten en betalen per MB? Sms dan JA naar 1330. Je betaalt nu weer per MB.

Als je BESCHERMING AAN bedoelt, kan je die uitzetten via BESCHERMING UIT naar 1266 of via de klantenservice.

Bel +316 1200 1200 (belkosten). 

Openingstijden:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten

Veel plezier in JAVA - INDONESIA!