Skip to main content

Beste mensen,

Ik gebruik(te) op mijn mobiel de gratis VPN van Proton. Mijn telefoon staat ingesteld op bellen via wifi. Wanneer ik thuis ben en de VPN ingeschakeld heb, worden mijn telefoongesprekken die ik via mijn mobiele nummer voer om de haverklap (na 1 tot maximaal 5 minuten) beëindigd. Buitenshuis, wanneer de VPN-verbinding niet actief is, heb ik nooit problemen. Nu ik de Proton-app helemaal heb verwijderd gaat binnenshuis bellen ook goed.

(Beeld)bellen via bijvoorbeeld WhatsApp heeft nog nooit problemen gegeven met ingeschakelde VPN.

Is dit logisch? Gaat de instelling “bellen via wifi” niet goed samen met het gebruik van een VPN? Of gaat bellen met ingeschakelde VPN niet goed? Of heeft het met Proton te maken? Of heb ik een andere instelling niet goed staan? Wie heeft enig idee?

Bij voorbaat dank.

Is dit logisch?

Ja, volkomen. Whatsapp gaat helemaal niet via KPN maar via internet met de Whatsapp server. Je telefoonnummer is dáár gewoon je gebruikersnaam. Het maakt Whatsapp geen donder uit uit welk land je IP komt.

Bellenviawifi gaat via internet naar de telefooncentrale van KPN. Een omleiding als VPN werkt dan niet goed. Vaak kan dat ook een niet-E.U. IP-adres zijn. Wifibellen wordt vooralsnog alleen in Nederland ondersteund. Dus Nederlands IP noodzakelijk. Dat schiet er bij een VPN nog wel eens bij in natuurlijk.


Alsnog bedankt voor de reactie.

Als ik instel dat ik alleen van in Nederland geplaatste proxies gebruik wens te maken en mij ook wordt aangegeven dat een geselecteerde proxy gebruikt wordt totdat de internetverbinding opnieuw tot stand wordt gebracht, ga ik ervan uit dat dit voldoende is om bellen via Wi-Fi zonder problemen te kunnen gebruiken. Het IP-adres bleef inderdaad stabiel en de server werd bij elke steekproef keurig in Nederland gelokaliseerd, maar blijkbaar was dit niet afdoende. Uitschakelen van de proxy (of bellen via Wi-Fi) bleek inderdaad de enige structurele oplossing.