Skip to main content
Vraag

Gevolg van stoppen 2G voor andere apparaten en functies

• March 8, 2026
  • 34 reacties
  • 638 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

ik ben al die EU-regeltjes meer dan zat , zeker nu weer over het 2G netwerk.

Het kan toch niet zo zijn dat er straks TIG miljoen auto’s in de EU afgekeurd gaan worden omdat een stelletje Pipo’s in Brussel [?] hebben bedacht te moeten stoppen met het 2G netwerk.

EU heeft niet bepaald dat 2G netwerk moet stoppen, EU heeft bepaald dat auto vanaf 2018 met een werkende eCall moet hebben. Nederland heeft bij omzetten dit richtlijn in 2022 vergeten dat na 2027 2G netwerk van geen Nederlandse providers meer ondersteunt wordt. Als Nederland wacht met omzetten van EU richtlijn, of in 2022 regels invoeren om auto fabrikanten te verplichten 2G door 4G te vervangen, is niet aan de hand. Nu is de verblijvende tijd te kort om nog iets te doen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 19, 2026

Die wagens gaan echt niet afgekeurd worden hoor, er zal een terugroepactie komen of de APK-eis vervalt vanuit de overheid voor die betreffende modellen. Loopt allemaal wel los.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Ik begrijp die auto fabrikanten ook niet. Dat ze in 2022 nog een auto uitbrengen met 2G zoals de Peugeot uit de reportage. Zie uitzending aan het eind.

In heel Europa wordt van 2026 - 2028 2G uit de lucht gehaald.

Het probleem speelt niet alleen in Nederland.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

@Len B, ik heb de laatste 2 reacties van je verwijderd. 

Hou het alsjeblieft on-topic en laten we de politiek hier niet bij betrekken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Ik begrijp die auto fabrikanten ook niet. Dat ze in 2022 nog een auto uitbrengen met 2G

Vele zetten op beproefde techniek. SOS over 2G werkt altijd, SOS over 4G moet met het nieuwe VoLTE SOS standaard werken. Vele providers ondersteunen nog niet VoLTE, laat staan VoLTE SOS. De fabrikanten gebruiken overal in de wereld bijna dezelfde hardware, de kans dat de nieuwe 4G hardware in bepaalde landen niet (goed) werkt, is groot (zie b.v. problemen van Samsung in Australië, bepaalde modellen worden geblokkeerd omdat SOS nummer niet te bereiken is). Bovendien zijn ze alle overtuigende kapitalisten, waarom moeten ze duurdere hardware kopen als niemand hem verbiedt goedkopere onderdelen te gebruiken.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 19, 2026

Niet alleen mensen met een alarmknop in de auto merken het of gaan het merken.

Zelf rijd ik in een Renault uit 2013 met R-Link (TomTom), deze wordt al jaren niet meer ondersteund met de ingebouwde sim van Orange France (MCC/MNC 20801) en krijg dus geen updates van de software meer, GPS werkt gelukkig nog wel en Bluetooth ook voor handsfree bellen.

Len B
Topper
  • April 19, 2026

Hou het alsjeblieft on-topic en laten we de politiek hier niet bij betrekken. 

Geen probleem , ik had alleen niet verwacht na het lezen van meerdere  politieke , seksuele getinte en overige off topic reacties op het forum dat die mij nu ineens wel een probleem zijn.

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • April 20, 2026

Dadelijk Kassa over 2G alarmering in auto ​@vankol .

Npo 2, 19:00, 18 april

We gaan kijken 

• April 20, 2026

Dat was weer een opsomming van de feiten en een zeer wollig, ontwijkend ( waarom  ? ) verhaal van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Geen enkel zicht of ook maar een begin van een idee voor een oplossing.