Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 244 reacties
  • 8324 keer bekeken

Toon eerste bericht

244 reacties

Kan je aangeven wat de maandelijkse factuur datum

Vandaag kreeg ik een mail over nieuwe factuur. Niks staat erin over opzeggen of dergelijke.

Het is een losse email welke verzonden is vanuit noreply@KPN.com met het onderwerp: Je mobiel abonnement en voorwaarden veranderen

Het zit dus niet bij de email met de maandelijkse factuur.

JanD
Superuser
  • May 5, 2026

Vandaag kreeg ik een mail over nieuwe factuur. Niks staat erin over opzeggen of dergelijke.

Daar krijg je ook een aparte mail c.q. nieuwsbrief over ​@TDN 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 5, 2026

Vandaag 5-5  ook de mail ontvangen ook wegens  betalen van een dienst die ik helemaal niet wil noem dat koppelverkoop,

Kan je aangeven wat de maandelijkse factuur datum is van jouw mobiele abonnement? Ik heb de mail nog (steeds) niet ontvangen en probeer te herleiden of het afhankelijk is van de factuur datum.

Mobiel 1 10 april 1 factuur  2 x mobiel

Mobiel 2 23 april enkel mobiel.

Kpn thuis glasvezel18 aprirl

Dus 3 x mobiel abonnement  waar van 1  met ongeperkt data.

Als voor elke mobiel abonnement  een euro bij komt  zit ik dan volgens (KPN) op 3 euro per maand meer ga betalen voor een dienst die ik niet gebruik.

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 5, 2026

Het is een losse email welke verzonden is vanuit noreply@KPN.com met het onderwerp: Je mobiel abonnement en voorwaarden veranderen

Het zit dus niet bij de email met de maandelijkse factuur.

Dit staat bij mij in de mail. heb het gekopieerd de tekst.

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 8 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX169. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 8 juni 2026.

Waarom Extra Veilig Mobiel?

Online risico's nemen toe. Denk aan phishing, nepwebsites en valse links. Veel mensen krijgen ermee te maken, vaak zonder het door te hebben. Daarom voegen we Extra Veilig Mobiel toe aan al onze mobiele abonnementen.

Zo werkt het

Extra Veilig Mobiel is een malwarefilter op ons mobiele netwerk, dat voorkomt dat je onveilige websites bezoekt. Want zodra bij ons bekend is dat er internetcriminelen actief zijn op een website, dan wordt deze website voor jou geblokkeerd. Zo ben je veiliger online en beter beschermd tegen phishing en bankfraude. Je hoeft niets te installeren. Zet het wél nog even aan in MijnKPN.

Zet het aan in MijnKPN

De bescherming staat voor je klaar, maar is nog niet actief. We mogen het niet zomaar voor je aanzetten, omdat het je internetverkeer filtert. Daarom geef je zelf toestemming.

Meer info of direct aanzetten

Onze Algemene Voorwaarden veranderen

We verduidelijken bijvoorbeeld wanneer we voorwaarden en prijzen mogen wijzigen, waaronder een jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor deze correctie op mobiel rekenen we straks ook met de periode van een kalenderjaar. En doen we een extra prijswijziging? Dan met een maximum van 5% of € 3,- per maand. Ook beschrijven we duidelijker wat onze aansprakelijkheid is bij storingen. Wil je precies weten wat er verandert? Bekijk de nieuwe Algemene Voorwaarden en alle verschillen met de oude voorwaarden op kpn.com/av2026.

Nog vragen?

We helpen je graag verder. Ga naar kpn.com/service. Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten tot 8 juni 2026. Je regelt dit het makkelijkst in MijnKPN.

Met vriendelijke groet,

Team KPN

Er staat dat geldt  voor dit nummer aangezien er meer mobiel abonnementen zijn uit het gezin is de vraag  of voor aangezien de verschillende facturen onder mijn naam staan als  hoofd mail , dan de vraag of voor die andere  mobiel abonnementen ook de de euro verhoging geld andere ook 1 euro betaald moet worden, of het valt onder 1 klant naam?

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 5, 2026

@J.E Het lijkt mij dat je voor elk nummer waar dit voor geldt een email krijgt op het contactemailadres van dat abonnement. Dit is verplicht namelijk. 

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • May 5, 2026

Ik heb vandaag ook de e-mail gehad, terwijl mijn factuur datum de 9de is. Maar begrijp ik nu goed dat je dan wel contract vrij bent, maar niet gebruik kan maken van de overstapservice bij andere provider ?  Of zeggen de moderators hier wat anders dan als je belt naar de klantenservice ? 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Ik heb vandaag ook de e-mail gehad, terwijl mijn factuur datum de 9de is. Maar begrijp ik nu goed dat je dan wel contract vrij bent, maar niet gebruik kan maken van de overstapservice bij andere provider ?  Of zeggen de moderators hier wat anders dan als je belt naar de klantenservice ? 

Vanaf de ontvangstdatum van de bewuste mail ben je één maand contractvrij en kun binnen die periode zonder boete overstappen, dus aanmelden bij een andere provider. Iedereen die iets anders zegt of schrijft heeft het mis ​@MiVoNL 🙂

JanD
Superuser
  • May 5, 2026

Beste ​@MiVoNL onderstaande schreef een moderator vorige week in een reactie op dit forum, citaat:

Vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden per 1 juni 2026 geldt dat elke klant een maand lang contractvrij is vanaf het moment dat je hierover per mail bericht over hebt gehad. Je krijgt per abonnement en contract een aparte mail hierover en in deze mail vind je ook een link naar ons opzegformulier. Als je dat prettiger vindt, dan kun je ook altijd telefonisch contact hierover opnemen met ons en het op die manier regelen. Ook geldt een overstapverzoek van een andere provider als geldige opzegging (mits deze binnenkomt in de contractvrije periode). 

En voor nummerbehoud van je mobiel nummer geldt inderdaad dat je gewoon de standaard route kunt volgen. Je vraagt een nieuw abonnement met nummerbehoud aan bij de nieuwe provider en meldt daar dat je nummer per direct over te nemen is. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor je abonnement. Houd wel rekening met een eventueel toestelkrediet, want deze blijft wel doorlopen of dient te worden afgekocht. 

Om het nog even te benadrukken staat deze mogelijkheid tijdelijk open, maar hopen we ten zeerste dat je besluit te blijven bij KPN. We houden je graag als klant :) 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 5, 2026

@J.E Het lijkt mij dat je voor elk nummer waar dit voor geldt een email krijgt op het contactemailadres van dat abonnement. Dit is verplicht namelijk. 

Heb maar 1 mail ontvangen vandaag   met mijn mobiel nummer  van de andere mobiele abonnementen niet, krijg daar  nooit appart een mail over alleen de facturen,  er is maare 1 klant met meerdere  mobiele abonnementen zoals het in een gezin is en 1 mail adres als hoofd, abonnementen staan ook op mijn naam en niet op gezin die er in het gezin gebruik van maakt met ieders zijn eigen mobiel nummer.

Verderr weet ik niet of dat een verplichting is afzonderlijke mailen gekoppeld  aan alleen het mobiele nummer .

• Deelnemer
  • May 5, 2026

Beste KPN,

Ik lees hier veel klachten maar geen reacties van jullie.

Graag zorgvuldig uitleggen waarom jullie deze keuze maken, welke parrij dit dan is etc etc zodat wij als klant ook zorgvuldige keuzes kunnen maken.

• Topper
  • May 5, 2026

Het is mij gelukt!! Volg de instructies van Shyrin! De nieuwe provider doet automatische huidige datum + 1 maand als ingangsdatum en dat was in mijn geval 1 dag te laat. Ik heb de nieuwe provider gevraagd 1 dag voor de gemelde eind datum (die staat in de mail van kpn) over te sluiten en binnen een uur al bevestiging van akkoord op nummerbehoud. Ik zal vast ook snel de bevestiging van opzegging vanuit KPN ontvangen. Voor nu ben ik verlost van deze extra veiliigheid dienst. :D

• Deelnemer
  • May 5, 2026

Dus de mail met de verhoging krijg je pas als je jouw nota ontvangt?

• Topper
  • May 5, 2026

Dus de mail met de verhoging krijg je pas als je jouw nota ontvangt?

Nee is niet gelijk. Ik kreeg de mail 3 dagen voor de maandelijkse.periode. Maandelijkse periode is de dag waarop je bundels resetten en de periode die staat in de factuur. Dit is tevens de periode waarin je tijdelijk contractvrij bent.

@Kerkheide Als gevraagd wordt naar de opzegvoorwaarden en de opties dan geven we daar inderdaad antwoord op. 🙂 Als de informatie niet volledig is en je hebt nog ergens vragen over, laat het dan gerust weten. 

Je laatste bericht heb ik verwijderd. De enige medewerkers op de community hier hebben “van KPN” achter hun naam of staan aangeduid als medewerker. 
Houd rekening met onze huisregels in je reacties. 

Nou ​@Sanne van KPN ik heb een paar pagina’s aan antwoorden, nee reacties, gescand maar nog geen enkel antwoord op mijn vraag gezien. Ook niet in m’n profiel overzicht dus ik vermoed dat er geen antwoord gegeven wordt op mijn vragen in dit topic.

En dat is TELEURSTELLEND en ERGERNISWEKKEND, zoals het geheel van deze ontwikkeling vanaf de kant van de klanten.

vermoed dat KPNs volgende actie wordt om bij een data sim ook belminuten toe te gaan voegen tegen een bepaalde som per maand. Pas te gebruiken nadat je het aanzet. En pech als t voor een tablet of data-verbinding backup is en je het niet kan/wil gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 6, 2026

Als mensen hier net als ik lid zijn van de consumentenbond kan je daar je klacht indienen, net contact gehad met de juridische afdeling van consumentenbond en dit mag dus helemaal niet. Mensen hebben de keuze om het aan of uit te zetten, maak je gebruik van deze faciliteit dan is het terecht dat je ervoor betaald, maak je er geen gebruik van mag er niets in rekening gebracht worden.

dus meld allemaal je klacht bij consumentenbond 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

@barts did you figure out if they are going to inspect the traffic? I suspect its just security in their DNS server where they block few websites and call it “Extra Veilig Mobiel”. Either way I don’t want this as well.  This does nothing, most of the people clicking on the phishing link are probably home using their WiFi 🤦🏼

Nope, KPN is quiet, very quiet.

KPN seems to use Fortinet. They can act as “Authorized” MITM (Man In The Middle) and will be able to decript https and ssl traffic for their inspection. That means that they are able to see everyting decrypted (think of your login details, banking traffic etc). As long as KPN has no information about what is exactly inspected, and what is excluded, I recommend to keep this setting switched OFF. 

Also because KPN will hide behind their terms & conditions if you get infected anyway. Furthermore this inspection does not work with you’re using WiFi, a VPN or a Wireguard protocol. 

Note that Fortinet is also a US based company. For sure I do not want them to inspect my traffic.

Hi allen. We willen graag nog even op bovenstaande inhaken om onduidelijkheid de wereld uit te helpen.

Extra Veilig Mobiel is een oplossing die ervoor zorgt dat al het internetverkeer (dus ook vanuit apps) wordt gefilterd op verdachte inhoud. Met deze dienst blokkeer je, als je verbonden bent met het mobiele netwerk van KPN (ook in het buitenland), websites die door criminelen zijn gemaakt om bijvoorbeeld persoonlijke gegevens van je te achterhalen, zoals NAW of ID nrs. Het staat aan, van zodra je het zelf activeert in MijnKPN. 

We werken voor deze dienst samen met Fortinet, maar deze beveiliging zit in ons netwerk en verloopt dus niet via een buitenlandse verbinding of server.

Jouw privacy staat natuurlijk voorop. Voor de duidelijkheid: deze dienst, en dus ook wij, zien niet inhoudelijk jouw verkeer. Extra Veilig Mobiel analyseert geen persoonlijke communicatie of de inhoud van internetverkeer. Ook kijken we niet welke websites je bezoekt of hebt bezocht. Er worden geen gegevens van je opgeslagen als je deze dienst gebruikt. De dienst controleert alleen of een website bekend staat als onveilig op basis van het webadres en beveiligingsinformatie. 

Kreeg net bericht dat overstappen met nummerbehoud 1 keer gelukt is, de andere 3 nummers helaas weer niet… dus conclusie is dat ze bij kpn erg langzaam werken en de administratie blijkbaar niet op orde hebben.
Straks mijn nieuwe provider bellen om nummerovername nog een keer in te plannen.
Wordt een dagelijks dingetje… BEDANK KPN voor deze slechte service!!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

Hoi Alexandra,

Dus om deze dienst te gebruiken moeten we alleen nog op het mobiele netwerk zitten. Thuis op de wifi en het valt weg. Op werk op de wifi en het valt weg. In het buitenland data besparen op de wifi en de dienst doet het niet.

Verder staat de dienst standaard uit, maar ook dan betaal je er 1 euro per maand extra voor, zonder dat je de dienst kunt weigeren.

Zou je kunnen aangeven of dit allemaal klopt?

Jouw privacy staat natuurlijk voorop. Voor de duidelijkheid: deze dienst, en dus ook wij, zien niet inhoudelijk jouw verkeer. Extra Veilig Mobiel analyseert geen persoonlijke communicatie of de inhoud van internetverkeer. Ook kijken we niet welke websites je bezoekt of hebt bezocht. Er worden geen gegevens van je opgeslagen als je deze dienst gebruikt. De dienst controleert alleen of een website bekend staat als onveilig op basis van het webadres en beveiligingsinformatie. 

Dit klopt niet, als je NIET zou kijken naar welke websites wij bezoeken, hoe kun jullie dan weten of het adres van die website veilig is? Op het moment dat je controleert weet je dus de website. Misschien dat jullie hiermee willen zeggen dat je deze informatie niet opslaat en/of doorverkoopt. Maar daarvoor moeten wij vertrouwen hebben in KPN en het bedrijf er achter Fortinet want dit kan nooit aantoonbaar bewezen worden, tot het ooit uitlekt dat het toch gedaan wordt.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Eindelijk een redelijke toelichting ​@Alexandra van KPN , die echter op pagina één moeten staan en voordat de eerste mail over dit gebeuren de deur uit ging. Ik blijf er echter bij dat dit niet zo maar kan en mag. KPN kan mij niet verplichten deze extra beveiliging te gebruiken en als ik dat niet wil mag KPN daar GEEN geld voor vragen! Ik had dit van een bedrijf als KPN niet verwacht!  Heel jammer!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

Een snelle search laat dit zien:

Fortinet works by providing an integrated cybersecurity platform, primarily anchored by FortiGate Next-Generation Firewalls (NGFW)!--tgqphd|[]-->!--tgqphd|[]-->, which combine security and networking functions in a single box. It operates as a gatekeeper inspecting traffic through deep packet inspection (DPI), web filtering, and AI-powered threat detection to stop malicious content, using FortiOS to unify these services

Dus zo ongeveer álle technieken die in strijd zijn met privacy worden toegepast. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

@1981vincent1981 Klopt, dat is hoe het werkt in deze situatie. Als je van ons een bericht hebt ontvangen, staat daarin vanaf welke datum de prijsverhoging en/of de nieuwe algemene voorwaarden ingaan. We sturen dit per abonnement/nummer. Pas zodra je voor dat specifieke abonnement bericht hebt gekregen, kun je eventueel actie ondernemen.

We vragen je om even geduld te hebben; op basis van factuurperiode worden de mails in groepjes verstuurd, niet allemaal tegelijk. Je krijgt ze vanzelf voor al jouw abonnementen.

Hoi Alexandra,

Dus om deze dienst te gebruiken moeten we alleen nog op het mobiele netwerk zitten. Thuis op de wifi en het valt weg. Op werk op de wifi en het valt weg. In het buitenland data besparen op de wifi en de dienst doet het niet.

Verder staat de dienst standaard uit, maar ook dan betaal je er 1 euro per maand extra voor, zonder dat je de dienst kunt weigeren.

Zou je kunnen aangeven of dit allemaal klopt?

Extra Veilig Mobiel werkt niet via wifi, het werkt puur via je mobiele verbinding, op het KPN mobiele netwerk. Je lees het ook hier in de FAQ op onze site.

Kan je je opmerking over het buitenland toelichten?

Extra Veilig Mobiel staat inderdaad standaard uit, dat klopt. De verhoging is een prijswijziging van het mobiele abonnement. Extra Veilig Mobiel is er als optie bijgekomen, voor wie het wil gebruiken. Zoals gezegd kan je het aanzetten via MijnKPN!

@barts Fortinet heeft zelf inderdaad een dienst die zo werkt. Maar zoals ik eerder aangaf, dat is niet hoe Extra Veilig Mobiel werkt. Het controleert alleen of een website bekend staat als onveilig op basis van het webadres en beveiligingsinformatie. 

@Alexandra van KPN 

Er is duidelijk en meerdere malen aangegeven dat ik met alle nummer kan overstappen. (inmiddels 7x met jullie aan de telefoon gehangen. Zelfs de “Klacht” die ik had laten aanmaken werd afgedaan met probeer het later nog maar eens. Pure onwil en onkunde van jullie kant.

2 van de 4 staan op 1 factuur, 1 van die 2 nummers is gelukt, al de andere weer afgekeurd.
overigens lukte het pas na 5 dagen na ontvangen van de mail. 

Jullie vragen om geduld, maar dat heb ik echt niet meer voor jullie.
Hoe moeilijk is het om het even te regelen.
Zou toch niet meer dan een vinkje op je account moeten zijn.
Het zou toch mooi zijn als er iemand bij KPN is dit deze administratieve rotzooi kan recht zetten maar die ene persoon zal wel net met vakantie zijn deze maand.

• Topper
  • May 6, 2026

Dit is de letterlijke tekst uit de mail:

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 6 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX341. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 6 juni 2026.

Dus de verhoging is (zoals ik dit lees) niet een verhoging én een extra optie maar een verhoging om een extra optie!

Dit is de letterlijke tekst uit de mail:

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 6 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX341. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 6 juni 2026.

Dus de verhoging is (zoals ik dit lees) niet een verhoging én een extra optie maar een verhoging om een extra optie!

Inderdaad, het woordje “daarom” geeft het causale verband aan: de reden van de verhoging is de extra optie. Wat op zich geen probleem zou zijn, als je ergens gebruik van maakt dan betaal je ervoor, dat is op zich logisch. MAAR het wordt minder logisch dat je ergens voor gaat betalen, zelfs wanneer je er geen gebruik van wenst te maken. Dan wordt het alles behalve logisch en is het een ouderwetse shakedown.
En dat is dus waar de schoen wringt KPN.