Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 243 reacties
  • 8305 keer bekeken

Toon eerste bericht

243 reacties

• Deelnemer
  • May 6, 2026

Ook ik ben boos dat er opeens 1 euro per maand abonnementsverhoging komt. Ik beschik reeds over Bitdefender, gebruik op openbare wifi een VPN, en apps zoals Outlook en Chrome controleren alle links waar ik op klik, net als Bitdefender mij beschermt. Zo'n KPN Veilig mobiel internet ga ik niet aanzetten. Ik wil er dan ook niet voor betalen.

En ja, ik weet dat ik nu kosteloos van mijn abonnement af mag. Maar dat zou mij meer geld kosten omdat we nu kwantumkorting hebben door internet/TV thuis e.d. 

Die euro per maand wordt mij dus ongevraagd door de strot gedrukt. Houd ik niet van.

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

Dit is de letterlijke tekst uit de mail:

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 6 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX341. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 6 juni 2026.

Dus de verhoging is (zoals ik dit lees) niet een verhoging én een extra optie maar een verhoging om een extra optie!

Inderdaad, het woordje “daarom” geeft het causale verband aan: de reden van de verhoging is de extra optie. Wat op zich geen probleem zou zijn, als je ergens gebruik van maakt dan betaal je ervoor, dat is op zich logisch. MAAR het wordt minder logisch dat je ergens voor gaat betalen, zelfs wanneer je er geen gebruik van wenst te maken. Dan wordt het alles behalve logisch en is het een ouderwetse shakedown.
En dat is dus waar de schoen wringt KPN.

Daar ga ik ook vanuit, ze zetten een standaard dienst in  op het mobiele netwerk  en passen de voorwaarden aan, al maak je geen gebruik van de dients   vragen ze wel een euro  per maand,  omdtat KPN deze dienst als standaard inzet, noem dat koppelverkoop iets toevoegen  en extra voor betallen.

Ben je er niet mee eens  wat verankerd wordt  in de voorwaarden dan stap je maar op is het moto.

Je keuze  wordt  dan de 1 euro betalen voor een dienst standaard in de voorwaarden en anders maar opzeggen, ongelooflijk wat een praktijken, als klant heb je geen vrije keuze meer, en alles gedekt in de voorwaarden, omdat KPN dat wil onder het mom van.

Ben net gebeld door KPN (had een klacht ingediend), eindelijk 1 die het snapte en echt ze best deed.
Helaas niet opgelost, en ook deze gaf eerst verkeerde informatie. ik zou eerst moeten opzeggen.
Dat doe ik niet want dan loop je een risico dat je het nummer niet mee kan nemen (volgens een eerder gesprek met een andere KPN medewerker). 

Hij heeft alles uitgezocht, ik heb de email gehad alleen is dit niet bij KPN bekend. (zie zien niet dat er een mail aan mij gezonden is) Het nummer dat nu wel over mag naar de nieuwe provider is eigenlijk ook niet terecht en eigenlijk foutief goedgekeurd. (zou handwerk zijn)
Hij heeft contact gehad met een collega van de afdeling ‘opzeggen’ en die geven aan dat protocol is dat ze moeten zien in hun computer dat ik de mail gehad heb. Dan geven ze de abonnementen vrij voor vertrek. Zonder die mail mogen ze dat niet. Nu heeft deze meneer een klacht aangemaakt voor de afdeling ‘klachten’. Deze moeten dan de afdeling ‘opzeggen’ groen licht geven om de abonnementen vrij te maken. Daarna zou het moeten lukken om over te stappen. 
Kan helaas allemaal wel 5 werkdagen gaan duren voor dat afdeling ‘Klachten’ het gaat oppakken..

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

Hoi Alexandra,

Dus om deze dienst te gebruiken moeten we alleen nog op het mobiele netwerk zitten. Thuis op de wifi en het valt weg. Op werk op de wifi en het valt weg. In het buitenland data besparen op de wifi en de dienst doet het niet.

Verder staat de dienst standaard uit, maar ook dan betaal je er 1 euro per maand extra voor, zonder dat je de dienst kunt weigeren.

Zou je kunnen aangeven of dit allemaal klopt?

Extra Veilig Mobiel werkt niet via wifi, het werkt puur via je mobiele verbinding, op het KPN mobiele netwerk. Je lees het ook hier in de FAQ op onze site.

Kan je je opmerking over het buitenland toelichten?

Extra Veilig Mobiel staat inderdaad standaard uit, dat klopt. De verhoging is een prijswijziging van het mobiele abonnement. Extra Veilig Mobiel is er als optie bijgekomen, voor wie het wil gebruiken. Zoals gezegd kan je het aanzetten via MijnKPN!

Kun je aangeven waarom er niet gewoon 1 euro in rekening wordt gebracht voor wie de functie daadwerkelijk inschakelt?

De functie werkt niet op wifi, werkt niet als je een VPN of Apple's privacydienst gebruikt, werkt niet als je een eigen DNS-server gebruikt (omdat die van KPN regelmatig storing hebben), dus het is niet iets waar iedereen gebruik van kan maken. Ook wordt het niet aangeboden op vast internet van KPN, waardoor zowel kwaliteit en noodzaak van deze dienst ter discussie staan.

Zou je verder kunnen vertellen of KPN nu dan ook aansprakelijk is als er toch phishing plaatsvindt bij gebruikers die menen dat ze beschermd zijn?

In artikel 12.1 van de oude AVW staat:

We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen. Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

In de nieuwe 12.1 staan wat meer redenen zoals ook "noodzakelijke veiligheidsredenen".

Is het idee dat dit onder een noodzakelijke veiligheidsreden valt? Kun je hier een officiële reactie op geven? En kun je aangeven of de verhoging een onderdeel is van de oude of de nieuwe voorwaarden?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

Hoe zit dit trouwens bij nieuwe abos? Zit het daar al in de prijs als ik nu bijvoorbeeld SuperUnlimited 400 afsluit? Ik zie het er niet bij staan in het winkelmandje?

PS: sorry moderators dat jullie hiermee moeten dealen omdat iemand bij business development hoopt een mooie bonus binnen te kunnen halen met dit "geniale“ idee.

• Nieuwkomer
  • May 6, 2026

Dit is dus gewoon een verkapte prijsverhoging, zoals in het verleden al meerdere keren door KPN is gedaan ( ik vind op een achterbakse wijze). 

ik heb deze doorgedramde KPN beveiliging - die voor mij neerkomt op 6% prijsverhoging! (En de inflatiecorrectie zal ook nog spoedig volgen) - niet nodig en ga die dus niet activeren.  .

na > 30 jaar ga ik met pijn in het hart m’n KPN (mobiel) serieus heroverwegen, ik ben dit “gedrag” van KPN nu spuugzat. En zal dit bedrijf zeker niet meer aanprijzen.

overigens zie ik maar zo’n 160 (boze/verontruste) reacties op dit forum op dit onderwerp, waarvan er misschien enkelen het abonnement opzeggen. Tactiek KPN is dus (weer) geslaagd en ze harken daarmee elke maand een paar miljoen euro’s extra naar binnen!

• Deelnemer
  • May 6, 2026

Zou er nu ook iemand bij KPN denken: misschien was dit toch niet zo’n goed idee …. 🙄

of zouden ze er echt schijt aan hebben ? Ben blij dat ik hier geen klantenservice hoef te doen. Kan me niet voorstellen dat je dit kan/wilt verdedigen. Het enige dat je met goed fatsoen kan zeggen, is dat je over mag stappen. Triest ! 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@heho77 Ik begrijp uit jouw bericht dat je niet achter onze keuze staat, maar de manier waarop je het nu zegt is niet passend voor deze community. Op de KPN Community willen we het gesprek netjes houden, ook als je het ergens niet mee eens bent. (onze huisregels)

• Topper
  • May 6, 2026

@Vikash van KPN  ​@Alexandra van KPN 

1. Hoe zit het trouwens met nummers die tijdelijk geen data gebruiken? Ik ben toevallig onlangs op een van de nummers van Unlimited naar 0 GB gegaan omdat ik even Unlimited op een ander nummer gebruik. Op dat andere nummer heb ik vorige week al een e-mail over de prijsverhoging en wijziging van de voorwaarden ontvangen, maar op mijn nummer waarop tijdelijk 0 GB wordt gebruikt nog niet.  
    Kan ik die mail nog verwachten? Ik neem aan van wel omdat: a) ook andere voorwaarden wijzingen, b) dit abonnement oorspronkelijk een datapakket inhield, en de data pakketten die ik later weer kan gebruiken duurder zijn geworden.
  2. Ik vraag me ook af hoe het zit met de kennisgeving van de wijziging van de voorwaarden. Ik dacht dat dit 30 dagen voor de wijziging moest gebeuren, maar de nieuwe voorwaarden gaan in per 1 juni dus voor sommige nummers halen jullie het sowieso niet. Ook al gaat de prijsverhoging later in, de andere voorwaarden worden per 1 juni gewijzigd.

Alvast bedankt voor een reactie!

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

@heho77 Ik begrijp uit jouw bericht dat je niet achter onze keuze staat, maar de manier waarop je het nu zegt is niet passend voor deze community. Op de KPN Community willen we het gesprek netjes houden, ook als je het ergens niet mee eens bent. (onze huisregels)

Ik ben het ook niet eens met de keuze die KPN hanteerd, probleem is die 1euro per maand   extra betalen per maand,  nergens geeft KPN  uit waarom ze die tarief verhoging  van 1 Euro hebben ingevoerd  en de reden, dat maakt de boosheid en frustraties los , voor een dienst  die men niet gebruikt. 

Dit zijn praktijken  dat wij als klanten niet voor gedient zijn,

Dat er bepaalde boze  reacties los komen van klanten  is hun goed recht ook in deze forum, KPN  moet zich niet verschuilen achter achter de standaard reacties,  dit is mijn mening en hoe ik er tegen aan kijk.

Als er een dienst wordt bijgevoegd  als standaard en in  de voorwaarden, en ook nog 1 euro extra betalen per maand, val menig een in het verkeerde keelgat.

• Nieuwkomer
  • May 6, 2026

Ik begrijp dat jij misschien over dat ene woordje valt in dat bericht, maar de keuze die KPN nu over de rug van al haar klanten andermaal maakt vanuit winstbejag verpakt als cadeautje voor onze veiligheid is pas echt beneden ieder pijl hier. Daarmee bouw je ook geen loyale community, maar dat is ook niet nodig als je een grote vis in een kleine vijver bent.

Zo, perfect aan de regels voldaan en prima geuit dat ik ontzettend kwaad ben op KPN. Onze opzeggingen komen er aan x2 alsmede een formele klacht bij AP (onduidelijke dataverwerker en routering) en de ACM. Raadt ik een ieder ook aan om te doen, ging vorige keer ook meer dan prima.

Lekker druk zetten hierop, want schijnbaar gaat men er bij KPN van uit dat je als consument geen stem of rechten hebt en leert men niets uit het verleden. Dat zullen we dus nog wel eens zien, dit gaat zeker een staartje krijgen. Zie ook gathering.tweakers.net en tweakers.net over dit topic. 

Wel knap dat men meerdere communities compleet kwaad krijgt.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoe zit het trouwens met nummers die tijdelijk geen data gebruiken? Ik ben toevallig onlangs op een van de nummers van Unlimited naar 0 GB gegaan omdat ik even Unlimited op een ander nummer gebruik. Op dat andere nummer heb ik vorige week al een e-mail over de prijsverhoging en wijziging van de voorwaarden ontvangen, maar op mijn nummer waarop tijdelijk 0 GB wordt gebruikt nog niet.  
Kan ik die mail nog verwachten? Ik neem aan van wel omdat: a) ook andere voorwaarden wijzingen, b) dit abonnement oorspronkelijk een datapakket inhield, en de data pakketten die ik later weer kan gebruiken duurder zijn geworden.

Goede vraag! Hier heb ik op dit moment nog geen antwoord op. Dit moeten we even navragen, zodat we je het juiste antwoord kunnen geven. We gaan dit voor je uitzoeken en komen er zo snel mogelijk op terug.

Ik vraag me ook af hoe het zit met de kennisgeving van de wijziging van de voorwaarden. Ik dacht dat dit 30 dagen voor de wijziging moest gebeuren, maar de nieuwe voorwaarden gaan in per 1 juni dus voor sommige nummers halen jullie het sowieso niet. Ook al gaat de prijsverhoging later in, de andere voorwaarden worden per 1 juni gewijzigd.

Alvast bedankt voor een reactie!

Het antwoord op deze vraag is al in een ander topic gegeven. De nieuwe Algemene Voorwaarden gaan in vanaf 1 juni 2026.

• Nieuwkomer
  • May 6, 2026

In aanvulling op m’n eerdere reactie ……na 40+ jaren klant te zijn geweest heb ik besloten om alle KPN abonnementen (glasvezel internet, interactieve TV pls 2 x mobiel) op te zeggen. Ik vind het erg triest na zoveel jaren deze beslissing te hebben moeten maken ……12 €/jaar verhoging voor een  ongevraagde dienst leidt tot verliezen van een klant die elk jaar ongeveer 1800+€ per jaar aan KPN heeft betaald.

de opzegging is in gang gezet.

Dag KPN!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Martinez100 Wat jammer dat je na zo’n lange tijd hebt besloten om je abonnementen op te zeggen. Ik vind het jammer dat de prijsverhoging en de wijzigingen voor jou de reden zijn geweest om weg te gaan. Dat is zeker niet wat we willen.

In ieder geval bedankt voor het vertrouwen in al die jaren.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 6, 2026

Ik ben het ook niet eens met de keuze die KPN hanteerd, probleem is die 1euro per maand   extra betalen per maand,  nergens geeft KPN  uit waarom ze die tarief verhoging  van 1 Euro hebben ingevoerd  en de reden, dat maakt de boosheid en frustraties los , voor een dienst  die men niet gebruikt. 

Dit zijn praktijken  dat wij als klanten niet voor gedient zijn,

Dat er bepaalde boze  reacties los komen van klanten  is hun goed recht ook in deze forum, KPN  moet zich niet verschuilen achter achter de standaard reacties,  dit is mijn mening en hoe ik er tegen aan kijk.

Als er een dienst wordt bijgevoegd  als standaard en in  de voorwaarden, en ook nog 1 euro extra betalen per maand, val menig een in het verkeerde keelgat.

Wij zijn al lang geen klanten meer, een klant is immers koning! Nee, wij zijn een product dat zoveel mogelijk uitgemolken moet worden. € 24,- op jaarbasis in mijn huishouden voor een dienst die ik niet gabgebruiken. Ook ik heb daarom melding gemaakt bij de diverse consumenten organisaties.

• Topper
  • May 6, 2026

Ik heb alleen op mijn abo (unlimited) de mail ontvangen, de voor de rest van de familie nog niets. Het is dus ook nog eens onduidelijk voor welke (soort) abo's dit geldt (of gaat geldend).

Tja wat is één euro, nou voor mijn gezin betekent dit toch 60 euro extra per jaar...

• May 7, 2026

Heb het e.e.a. intussen uitgezocht en heb besloten om voor mijn mobiele abonnement bij KPN te vertrekken. Dit was de tweede keer dat er op zo'n manier een prijsverhoging werd doorgevoerd en ik ga de ‘drie keer is scheepsrecht’ niet afwachten, dus stap ik met deze tweede keer al over. Jammer van het combi voordeel, maar dat contract opzeggen wordt daarom alleen maar nog interessanter. Alleen als voldoende klanten overstappen gaat KPN merken dat dergelijke acties niet OK zijn.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

@Martinez100 Wat jammer dat je na zo’n lange tijd hebt besloten om je abonnementen op te zeggen. Ik vind het jammer dat de prijsverhoging en de wijzigingen voor jou de reden zijn geweest om weg te gaan. Dat is zeker niet wat we willen.

In ieder geval bedankt voor het vertrouwen in al die jaren.

Als dit “zeker is wat jullie niet willen” ​@Vikash van KPN , dan wordt het tijd om deze actie af te blazen!

"Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"

En wat is er mis mee om de klant zelf te laten bepalen of hij/zij de extra beveiling wil of niet? Dat is bij internet thuis (ESET) toch ook zo? Wil je als klant deze extra beveiliging op je mobiel? Prima, maar dat kost je dan €1,- Dat is zoals het hoort!

JanD
Superuser
  • May 7, 2026

Bij F-Secure c.q. KPN Veilig krijg je 5 licenties gratis en hoef je ook geen gebruik van te maken ​@Berrie_Kaas 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Bij F-Secure c.q. KPN Veilig krijg je 5 licenties gratis en hoef je ook geen gebruik van te maken ​@Berrie_Kaas 

Klopt ​@JanD , maar boven de 5 licenties moet je wél betalen. Deze keuze zou er voor Extra Veilig Mobiel ook moeten zijn, bijvoorbeejd één toestel gratis, voor meer toestellen betalen. Technisch en administratief is dat prima te realiseren. Ik begrijp absoluut niet waarom KPN daar niet voor kiest. 

• Topper
  • May 7, 2026

Ik denk dat met 4,65 miljoen mobiele abonnees kpn zich niet heel erg druk maakt om een aantal (wellicht ingecalculeerde) klanten die overstappen. Maar hopelijk neemt een belangen/consumenten organisatie  (consumentenbond acm ed) de handschoen op en gooit het wellicht de media in, daar is een bedrijf vaak minder blij mee...

• May 7, 2026

Ik denk dat met 4,65 miljoen mobiele abonnees kpn zich niet heel erg druk maakt om een aantal (wellicht ingecalculeerde) klanten die overstappen. Maar hopelijk neemt een belangen/consumenten organisatie  (consumentenbond acm ed) de handschoen op en gooit het wellicht de media in, daar is een bedrijf vaak minder blij mee...

Ja, dat denk ik ook en natuurlijk is er x promille overstappers ingecalculeerd, als het een half promille wordt denk ik al dat het veel is. Toch lekker zo'n € 55,8 miljoen gratis extra omzet/winst voor KPN. Als indirect aandeelhouder (via ETF) klaag ik er niet over, als klant wel… 😁

Nu heb ik niet de illusie dat een consumenten organisatie of iets dergelijks hier iets mee kan. Omdat KPN het opzeggen mogelijk maakt, loopt alles ‘netjes’ volgens de regels, dat het geen schoonheidsprijs verdient daar zit KPN niet zo mee, zeker niet i.v.m. de hiermee gepaarde extra inkomsten.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 7, 2026

Hier dan iemand met een ander geluid. Ik kan me er wel in vinden. Veel mensen waaronder ik hebben helemaal geen verstand van online veiligheid en zijn daar ook veel te laks mee. Gezien het feit dat hackers steeds creatiever worden met phising en malware is het gewoon nodig dat er goede bescherming is. En veiligheid kost nou eenmaal geld. In nieuwe auto's zitten ook allerlei veiligheidsystsemen waar je voor betaald en die je met één druk op de knop aan of uit kunt zetten. 

• Topper
  • May 7, 2026

Ik dacht oprecht dat het mailtje van KPN een nepbericht was en probeerde me te verleiden op een knopje te klikken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 7, 2026

Hier dan iemand met een ander geluid. Ik kan me er wel in vinden. Veel mensen waaronder ik hebben helemaal geen verstand van online veiligheid en zijn daar ook veel te laks mee. Gezien het feit dat hackers steeds creatiever worden met phising en malware is het gewoon nodig dat er goede bescherming is. En veiligheid kost nou eenmaal geld. In nieuwe auto's zitten ook allerlei veiligheidsystsemen waar je voor betaald en die je met één druk op de knop aan of uit kunt zetten. 

En dan heb je een “veiligheidssysteem” aangezet, maar je weet niet of het goed werkt, en kunt niet testen of het werkt. Zit je op WiFi, dan werkt het sowieso niet. Verder heeft KPN zich waarschijnlijk met de algemene voorwaarden ingedekt dat zij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als het tóch fout gaat. 

Ik vind dat een vals gevoel van veiligheid.