Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 236 reacties
  • 7974 keer bekeken

Toon eerste bericht

236 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 10, 2026

Hoi Sanne , ja die email heb ik gehad. Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 3 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX050. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 3 juni 2026.

Nadat ik die e-mail had ontvangen, heb ik enkele dagen later mijn abonnement opgezegd. Vandaag ontving ik een bevestiging dat de opzegging is verwerkt, maar daarbij werd aangegeven dat ik nog een afkoopsom moet betalen voor de resterende maanden van het contract.

Mogelijk is het probleem ontstaan doordat ik in het opzegformulier niet kon aangeven dat de reden van mijn opzegging de gewijzigde algemene voorwaarden waren.

Goedemorgen ​@Beware en bedankt voor de toelichting!

Daar gaat dan duidelijk iets niet goed en daarom het advies om hier even een belafspraak voor in te plannen. Je kunt zelf vooraf aangeven wanneer en waarover je gebeld wenst te worden en ik verwacht dat het op die manier snel is opgelost 🙏🏻

• Deelnemer
  • May 10, 2026

Gedaan en bedankt.

• Topper
  • May 11, 2026

Hi ​@Jeroen van KPN ​@Jan van KPN 

Kunnen jullie deze vragen beantwoorden? Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe ik het moet regelen. Moet de overstap daadwerkelijk voor 1 juni plaatsvinden (m.a.v. vanaf 1 juni moet het nummer bij een andere provider actief zijn) of moet alleen de opzegging voor 1 juni gebeuren (waarbij nummerbehoud mogelijk op een later moment plaatsvindt als jullie dat zo met Odido overeenkomen)? Ik zie in de reacties hierboven dat sommige mensen pas ergens in juni daadwerkelijk overstappen.

En is het eventueel mogelijk om op te zeggen met nummerbehoud naar KPN-prepaid, zodat de overstap makkelijker kan plaatsvinden?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 11, 2026

Hoe zit het met abonnementen die na februari zijn aangesloten dan? Zit het daar al in? En is het daar wel gratis dan?

Hallo, KPN?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoe zit het met abonnementen die na februari zijn aangesloten dan? Zit het daar al in? En is het daar wel gratis dan?

Ja, je kunt dit gratis aanzetten

Hi​​​​​​,​

Kunnen jullie deze vragen beantwoorden? Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe ik het moet regelen. Moet de overstap daadwerkelijk voor 1 juni plaatsvinden (m.a.v. vanaf 1 juni moet het nummer bij een andere provider actief zijn) of moet alleen de opzegging voor 1 juni gebeuren (waarbij nummerbehoud mogelijk op een later moment plaatsvindt als jullie dat zo met Odido overeenkomen)? Ik zie in de reacties hierboven dat sommige mensen pas ergens in juni daadwerkelijk overstappen.

En is het eventueel mogelijk om op te zeggen met nummerbehoud naar KPN-prepaid, zodat de overstap makkelijker kan plaatsvinden?

• Hoe dat zit met het doorgeven van de opzegtermijn kun je echt het beste even contact opnemen met Odido, misschien kun je het telefonisch wel doorgeven? Ik weet niet waarom dat niet zou kunnen.
  • Waarom de sms verificatie niet aankomt heb ik zo geen verklaring voor, soms kan het helpen deze opnieuw in te stellen maar in sommige topics waar ik dit wel eens voorbij zie komen is het een kwestie van afwachten. Dat is nu een lastige omdat het natuurlijk allemaal wat tijd-sensitief is. 
  • Je kunt niet overstappen naar prepaid 
  • De overstap of opzegging moet plaats vinden vóór de datum die in je mail staat, dit is een maand na ontvangst, deze datum is niet voor alle klanten gelijk.

• Topper
  • May 12, 2026

Beste ​@Thomas van KPN 

Bedankt voor je reactie.

• De overstap of opzegging moet plaats vinden vóór de datum die in je mail staat, dit is een maand na ontvangst, deze datum is niet voor alle klanten gelijk.

Geldt een opzegging met nummerbehoud die vóór deze datum wordt aangevraagd, waarbij het nummer pas na deze datum daadwerkelijk wordt overgezet, als een overstap waarbij geen afkoopsom in rekening wordt gebracht?

Dat is namelijk onduidelijk, want ik versta “overstap” als het moment waarop het nummer daadwerkelijk bij de nieuwe provider geregistreerd is, terwijl sommige Community-gebruikers dit begrijpen als het moment waarop zij nummerbehoud hebben aangevraagd (zie enkele reacties hierboven). En van jullie klantenservice heb ik begrepen dat het nummer daadwerkelijk vóór deze datum bij de nieuwe provider moet zijn.

Kunnen jullie dit intern afstemmen zodat wij duidelijkheid hebben? Na twee weken zouden alle medewerkers correct moeten zijn geïnformeerd, en toch zijn er verschillende versies in omloop.

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Beste ​@TomBer vanaf de ontvangst van de mail ben je maximaal 30 dagen contractvrij. Binnen die 30 dagen moet de opzegging en/of overstap geregeld zijn, m.a.w. binnen 30 dagen moet je abo bij je nieuwe provider actief zijn.

• Topper
  • May 12, 2026

Beste ​@TomBer vanaf de ontvangst van de mail ben je maximaal 30 dagen contractvrij. Binnen die 30 dagen moet de opzegging en/of overstap geregeld zijn, m.a.w. binnen 30 dagen moet je abo bij je nieuwe provider actief zijn.

Dat wordt dan interessant voor bijv. ​@MichelV1984 die per 15 juni (dus na die 30 dagen) overstapt, of ​@Chrizziey die per 5 juni overstapt (als ik het goed begrip ook na die 30 dagen).

Dus nogmaals de vraag aan KPN zelf (niet aan Community-members): hoe zit het precies met de contractvrije periode? Moet de nummerbehoudaanvraag binnen deze periode worden gedaan of moet het nummer daadwerkelijk weg zijn bij KPN na afloop van die 30 dagen?

• Deelnemer
  • May 12, 2026

Ik ga er vanuit dat het op tijd ingediend is, dat ik niet voor een verrassing kom te staan. Aanvraag is tijdig ingediend, dit is ook allemaal terug te vinden. Ik weet ook niet waarom de datum 15 juni is geworden. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • May 12, 2026

Fijn dat je het nog even dubbelcheckt, ​@TomBer.

Geldt een opzegging met nummerbehoud die vóór deze datum wordt aangevraagd, waarbij het nummer pas na deze datum daadwerkelijk wordt overgezet, als een overstap waarbij geen afkoopsom in rekening wordt gebracht?

Klopt. Het moment waarop een overstapverzoek met nummerbehoud wordt ingediend, is leidend.

Dus: als in de communicatie staat dat je uiterlijk tot en met 31 mei 2026 kunt opzeggen of overstappen zonder afkoopsom, dan ben je op tijd wanneer je het verzoek uiterlijk op 31 mei 2026 indient.

De daadwerkelijke nummerovername naar de nieuwe provider mag daarna plaatsvinden. Er wordt in dat geval geen afkoopsom in rekening gebracht.

Voorbeeld:

• Je dient op 30 mei 2026 een overstapverzoek met nummerbehoud in.
  • De nieuwe provider zet het nummer daadwerkelijk over op 5 juni 2026.
  • Omdat het verzoek vóór 31 mei 2026 is ingediend, valt deze overstap nog binnen de gestelde termijn en wordt er geen afkoopsom berekend.

De genoemde data in dit voorbeeld zijn fictief en alleen bedoeld ter verduidelijking.

En nog even op herhaling:
Als je van ons een bericht hebt ontvangen, staat daarin vanaf welke datum de prijsverhoging en/of de nieuwe algemene voorwaarden ingaan. Dit geldt per abonnement/nummer en kan dus verschillen per aansluiting.

Pas zodra je voor dat specifieke abonnement een bericht hebt ontvangen, kun je eventueel actie ondernemen. De genoemde termijn in dat bericht is daarbij leidend voor de mogelijkheden om op te zeggen of over te stappen zonder afkoopsom.

Het signaal over onjuiste of tegenstrijdige informatie heb ik intern doorgegeven, zodat hierover overal dezelfde informatie wordt gedeeld. 

Ik ga er vanuit dat het nu duidelijk is en anders lezen we het graag als er nog vragen zijn! 

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Beste ​@Shyrin van KPN , ik kan het topic niet zo snel weer vinden, maar daar stond in dat een overstap, thuis of mobiel ook binnen die 30 dagen geregeld moet zijn, anders werd het beschouwd als een overstap binnen contract, vandaar dat stellige antwoord van mij.