Skip to main content

Ik heb heel even een vraag:

Ik ben er bij een Kpn winkel erachter gekomen dat je zonder abonnement kan internetten (een soort van)

Ik heb zelf een abonnement (niet prepaid) dat ik alleen kan bellen en sms'en. Internetten kan ik dus ook, maar alleen heel erg traag. Er was me uitgelegd dat ik dat "gratis" internet bijvoorbeeld kan gebruiken voor google maps als ik een paar kilobytes aan internet moet gebruiken voor mijn locatie ofzoiets. Alleen werkt dat gratis internet voor mij het snelst als ik GSM gebruik (2G Edge). Het is erg traag maar ik kan wel in 7 minuten een mp3 downloaden.

Nu was mijn vraag hoeveel MB je maximaal aan dit "gratis" internet mag gebruiken en of dat ook geld gaat kosten.

Dat gratis internet is via 4G/5G slechts 64 Kb/s. Dat had ik in 1999…. op de vaste lijn.

Via 2G (GSM 2) is het inderdaad ietsie pietsie sneller😲: 120 Kb/s. (bijna het dubbele van heel traag inderdaad).

Er is geen maximum verbruik aan dat internet.

Maar ik zou zo'n mp3 toch lekker thuis via je wifi downloaden. Dan duurt het hooguit enkele seconden.

2G / GSM stopt ermee na 20 maart 2025.

Zonde om een smartphone (!) zo te gebruiken:

Waarom niet een abonnementje met een kleine bundel? Bijvoorbeeld 3 GB (maand) ofzo? Sim only met 3 GB en onbeperkt 🙂 bellen is slechts € 17,50.

Bij kpn dochters Simyo en Youfone is het nog aantrekkelijker.


@PeterG 

Dat gratis internet is via 4G/5G slechts 64 Kb/s. Dat had ik in 1999…. op de vaste lijn.

Had je dan ISDN want gewoon ging toch maar tot 56 kBs?


Had inderdaad ISDN. Meer snelheid dan via PSTN ja. Maar ook de kosten gingen sneller. Want je betaalde ook nog per ingebelde minuut. En twee lijnen ISDN dus. Wat een tijd… ⏰. Wat vonden we het geweldig.