Skip to main content

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe iPhone SE (2020 model). En ik zie ineens “KPN 5G” staan!

Even de app Speedtest gebruikt om te zien hoe snel dat is. Ik woon in bezuidenhout in Den Haag met geen KPN-antennes heel dichtbij. De snelheid die ik kreeg was 45 Mbps down en 38 Mbps up. Heel goed te doen, maar verre van spectaculair. Vervolgens zette ik 5G uit en deed de test nog een keer en kreeg 93 Mbps down en 2,5 Mbps up over 4G! 🤔 (Die 2,5 is een uitzondering, normaal is het wel beter.)

Op andere locaties was het beeld steeds hetzelfde: 5G heeft een lagere down-snelheid dan 4G, maar meestal wel een hogere up-snelheid.

En het ligt niet aan de uitrol van het netwerk: ik was op de campus van de Hogeschool Utrecht en haalde daar 223 / 83 Mbps. Maar 4G was nog steeds sneller met 275 / 45. Dus wat ik me afvraag:

Heeft het wel zin om 5G aan te zetten op mijn iPhone?

Hoi @iljitsch 

Deze keuze is vanzelfsprekend aan jezelf, het is wat jij het fijnste vind.
Zelf heb ik de iPhone 14 Pro Max, en heb ik mijn iPhone standaard op het 5G netwerk staan, omdat het netwerk stabieler is dan het 4G netwerk, meer capaciteit heeft en telefoongesprekken ook sneller worden opgebouwd.

De snelheden die jij nu hebt gemeten op het 5G netwerk, zijn erg laag, want je zou op z’n minst tussen de 150 Mbit/s en de 200 Mbit/s moeten halen qua downloadsnelheid.

Zelf haal ik thuis tussen de 170 Mbit/s en 200 Mbit/s downloadsnelheid op het 5G netwerk, en op een afstand van 100 meter van een KPN zendmast (met vrije uitzicht op de mast) hebt ik zelfs 400 Mbit/s aan downloadsnelheid gehaald op het 5G netwerk.
Deze snelheden behaal ik in mijn woonwijk in Arnhem!

Den Haag is een drukke stad, waar de KPN zendmasten veel te verwerken hebben.
Daardoor kan de downloadsnelheid ook lager liggen, maar niet zo laag wat jij nu hebt gemeten.
De meest logische reden is, dat je te ver weg woont van de dichtstbijzijnde zendmast van KPN.
Want tussen jouw woning in Bezuidenhout en de dichtstbijzijnde zendmast zitten diverse obstakels zoals hoge bomen, hoge gebouwen en andere obstakels die van invloed kunnen zijn op het signaal en de snelheden. 

Voor de rest liggen de snelheden op het 4G als het 5G netwerk op één lijn, totdat het snelle 5G wordt uitgerold.

Dus kies wat voor jouw het beste is!


Ja, hier thuis zal het nooit ideaal worden met naar schatting ongeveer een kilometer naar verschillende KPN-masten in verschillende richtingen. (Maar niet echt een drukke wijk.) Vodafone is wat dat betreft een stuk beter. Maar ja die laten weer damwanden slaan door enkele glasvezels of een telefooncentrale uitbranden (allebei alweer even geleden, maar toch) dus dat is ook niet ideaal. En bovendien thuis heb ik glasvezel en kan bellen over wifi dus dat is het probleem niet.

Maar ik zie dus consistent lagere downloadsnelheden op 5G, zelfs bij de HU waar 5G best wel snel is maar 4G nog wat sneller.

Ik ben erg benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben.

De iPhone SE is Apple’s goedkoopste iPhone dus het zou prima kunnen dat die iets trager is dan de duurdere modellen. (Oh wacht ik had geloof ik model 2020 gezegd, het is 2022.) Maar waarom de downloadsnelheid op 5G vrij consistent lager is dan op 4G snap ik niet. En er wordt gezegd dat 5G sneller je batterij leegtrekt dan 4G, dus waarom zou ik 5G dan nog aan laten staan?


Hoi @iljitsch 

Ik heb even voor je gekeken waar de KPN zendmasten staan, in en rond de wijk Bezuidenhout in Den Haag, en die staan op de volgende locaties:

  • Albert Heijn, De Carpentierstraat
  • Public Matters, Bezuidenhoutseweg
  • KPN Kantoor, Prinses Marijkestraat
  • Rijkskantoor Beatrixpark
  • Station Den Haag Centraal

Waarmee jezelf kunt bepalen hoever je van één van deze KPN zendmasten af woont.
Maar voor een gemiddelde woonwijk, zijn dit voldoende zendmasten om een goede 4G en 5G verbinding te ervaren.

En dat je met 5G je batterij sneller leeg raakt, is niet helemaal waar.
Ik haal met gemak twee volle dagen met mijn iPhone 14 Pro Max zonder hem te hoeven opladen op het 5G netwerk, en dan ben ik ook nog eens een gemiddelde gebruiker qua bellen en internetten.
Ditzelfde behaal ik ook, als ik alleen op het 4G netwerk zou zitten.
Soms hoef ik mijn iPhone 3 dagen niet op te laden, maar dan gebruik ik mijn iPhone uiteraard wat minder.

 


Allemaal volgens Google Maps (iets) meer dan een kilometer. Hemelsbreed kan het een beetje minder zijn. (En AH De Carpentierstraat? Die ken ik niet… zal eerder Theresiastraat zijn.)

Ik zit aan de rand van bezuidenhout, dan sportvelden, dan mariahoeve. De dekking hier is nog net OK, maar niet veel meer dan dat. Als ik me niet vergis heeft Vodafone antennes op de hoogspanningsmasten langs het spoor tussen Den Haag en Voorburg zo’n 200 - 300 meter van mijn huis.

Maar dus ook waar de dekking beter is is 5G minder snel dan 4G.

Wat betreft de batterij weet ik het nog niet echt: sommige dagen gebruik ik maar de helft, andere bijna de volledige capaciteit. (Vergeet niet: vergeleken met meer moderne telefoons is de batterij vrij klein.)


Hoi @iljitsch 

In de hoogspanningsmasten langs het spoor, zitten géén zendmasten van Vodafone, maar wél de zendmasten van Odido (voorheen T-Mobile), dus waarschijnlijk heb je, je daarin vergist.

Vodafone heeft zijn zendmasten, net zoals KPN, gewoon op de daken van gebouwen staan.
Deze staan bij jouw in de buurt opgesteld:

  • Gravenhof, Roggekamp (Mariahoeve)
  • Tebodin, Laan van Nieuw-Oost-Indië (Bezuidenhout)
  • NWO, Laan van Nieuw-Oost-Indië (Bezuidenhout)

KPN heeft daar zelfs nog zendmasten (dichterbij) jouw woning staan, namelijk deze locaties:

  • Huis ten Bosch, Den Haag
  • 43, Finnenburg, (Mariahoeve)

De batterijcapaciteit van de iPhone 14 Pro Max is vele malen hoger, dan die iPhone SE 2022.
Maar daarin tegen is het scherm ook groter (6,7 inch) in vergelijking met jouw iPhone.

 


Oh ja die op het NWO-gebouw kan ik zien vanuit mijn raam. Ik heb nog even zitten kijken op antennekaart.nl en die op het Finnenburg is het dichtstbij, een meter of 600. Huis ten Bosch is zo’n 900 meter maar moet door heel, heel veel muren.

Wat ik me even niet realiseerde is dat moderne mobiele netwerken dezelfde frequentie gebruiken op iedere locatie. Als het signaal van verschillende antennes min of meer even hard binnenkomen storen ze elkaar dan het meest. Dat is denk ik een belangrijk onderdeel van de reden dat ik thuis relatief lage snelheden haal.

Ik zal eens een test doen vlak naast één van die antennes en dan kijken wat het verschil is.

Maar nogmaals, het gaat mij niet om de snelheden die ik thuis haal, het gaat erom dat 5G aardig consequent minder snelle downloadsnelheden heeft van 4G.

Met de field test mode (*3001#12345#*📞) lijkt het erop dat ze beide 20 MHz gebruiken, met de ene op 1800 MHz en de andere op 2100 MHz, dus dat verklaart ook niet direct een verschil.


Het verschil tussen 4G en 5G is in Nederland niet zo groot omdat 5G hier meelift op de techniek van 4G. Dat komt omdat de voor écht 5G benodigde frequenties in Nederland nog niet zijn vrijgegeven.Hopelijk komt daar komend jaar of zo verandering in. Daarom is 5G bij ons op dit moment eigenlijk niet veel meer dan een soort van veredelde 4G.


Gister nog even vlak voor een mast getest.

5G: 159/138

4G: 230/84

Ik ben met al dat testen al wel door 5 van mijn 10 gig data voor de maand heen. 😅

Interessant is dat je 4G en 5G ook samen naast elkaar kan laten bestaan op dezelfde frequentie. Maar KPN doet dat niet voor zover bekend.


Gister nog even vlak voor een mast getest.

5G: 159/138

4G: 230/84

Ik ben met al dat testen al wel door 5 van mijn 10 gig data voor de maand heen. 😅

Interessant is dat je 4G en 5G ook samen naast elkaar kan laten bestaan op dezelfde frequentie. Maar KPN doet dat niet voor zover bekend.

 

Hoi @iljitsch 

Dat zijn mooie snelheden die je hebt gemeten, daar valt nog weinig over te zeggen.
Dat de upload snelheid op het 5G netwerk hoger is, kan kloppen.

Daarnaast heeft het huidige 5G netwerk nog het 4G netwerk nodig, en werken in feite nauw samen met elkaar, totdat het snellere 5G op de 3,5 Mhz erbij gaat komen.
Dan wordt 5G echt vele malen sneller dan het huidige 4G netwerk.

KPN is ook van plan om er dan een 5G standalone van te gaan maken, waarmee het 5G netwerk een zelfstandig netwerk gaat worden, zonder hulp van het 4G netwerk.
Lees het allemaal in dit artikel: KPN zet volgende stap in 5G