Skip to main content

Al enkele malen heb ik geprobeerd om mijn telefoonnummer, dat afkomstig is uit een zakelijk contract, mee te nemen naar een nieuw contract. Dit wordt elke keer geweigerd, waarbij ik een mail ontvang die als reden daarvoor opgeeft… “Overig redenen”. Vervolgens wordt mij verzocht om contact op te nemen omdat aanvullende gegevens nodig zouden zijn. Alles wat nodig is, verstrek ik, maar opnieuw wordt met dezelfde reden het nummerbehoud afgewezen (dit heb ik nu 3 keer meegemaakt...).

Het bijzonder is: ik heb een afschrift van een brief van KPN zelf (!) gedateerd 1-4-2020, waarin aan de telecombeheerder van mijn bedrijf wordt bevestigd dat het nummer per 1-9-2020 (de beoogde ingangsdatum van mijn nieuwe contract) wordt vrijgegeven! Pas toen ik vorige week een SIM-kaart ontving die ik activeerde, werd ineens deze blokkade opgeworpen!

Hieronder vind je betreffende brief, ik heb wel de gegevens geblurd die m.i. privacy-gevoelig zijn. Vanzelfsprekend kan ik deze gegevens wel verstrekken aan KPN - hoewel deze strikt genomen al in hun bezit zouden móeten zijn. Er staat i.i.g. een kenmerk op waar men wat mee zou moeten kunnen, lijkt me.

Bevestiging vrijgave telefoonnr. voor nummerbehoud

Ik weet werkelijk niet wat ik nog kan/moet doen om dit te realiseren, vandaar maar eens dit forum op. Ga weer braaf bellen, maar heb er weinig verwachtingen van.

Hi Jos, welkom op het forum. 

Ik denk graag mee. Even voor mijn duidelijkheid: heb jij nu je nummer meegenomen naar een KPN abonnement voor consumenten? Dan hoort dit bij mij thuis.

Of ga je met het nummer naar een andere aanbieder? Dan hoort dit op ons zakelijke forum thuis en verzoek ik je vriendelijk om daar een account aan te maken en dit te posten. 

Ik hoor graag van je. 


dag Alex,

Inderdaad wil ik van KPN ‘zakelijk’ naar KPN ‘privé’ - dus zou bij jou thuishoren.

Vandaag overigens wéér 'ns gebeld, maar opnieuw lijkt het alsof niemand er uit komt, dus al mijn hoop is op jou gevestigd!


Duidelijk, vergeten te vragen om je profiel in te vullen met alle relevante gegevens. Graag ook het 06-nummer waar dit om gaat. Zou je dit hier alsnog willen doen en mij een seintje geven als je dit hebt gedaan? 


dag Alex, ik heb dit nu gedaan.


Dankjewel, ik zie inderdaad dat hij weer op blocked staat. Ik heb hier de juiste mensen aangesproken en verwacht dat ik uiterlijk dinsdag een reactie heb. Zodra ik iets hoor zal ik het hier laten weten.


Nou Alex, ik ben benieuwd en hoop dat je me vergeeft dat ik gezien de voorgeschiedenis van het een en ander een beetje sceptisch ben over de uitkomst hiervan - maar we gaan het zien... Hoop snel van je te horen!


Hi all, zojuist met Jos gesproken. Het nummer staat nu klaar voor 31 augustus.


Dankjewel Alex, en ook dank aan je collega Wilfred Spaans die hier (mee) ingedoken is. Wellicht is hier een leerpunt voor KPN uit te trekken, nl. om pro-actief te communiceren dat als een vrijgave van een nummer voor nummerbehoud niet binnen 3 maanden wordt toegepast in een nieuw contract (hetzij bij KPN, hetzij bij een andere provider), de vrijgave opnieuw moet worden bevestigd door de oude provider/serviceaanbieder. Ik snap nl. best dat je een nummer niet ‘voor eeuwig’ wilt vrijgeven als het niet gebruikt wordt, maar nu had ik geen aanleiding om binnen 3 maanden al een nieuw contract af te sluiten. En toen bleek ik ongemerkt en onbewust te laat...