Skip to main content
Vraag

Hoe kan het dat ik gebeld werd door mijn eigen telefoonnummer?

• September 15, 2026
  • 2 reacties
  • 154 keer bekeken

Ik werd net gebeld door Iemand die belde mij met mijn eigen telefoonnummer hoe kan dat?

2 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 15, 2026

Hallo ​@CMH81 ,

Dat komt door een spammer. 

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt door spammers, hoe kan dit en wat moet ik doen?

Als jouw telefoonnummer gebruikt lijkt te worden door spammers kun je dit merken doordat mensen jou bellen en zeggen dat jij ze net gebeld hebt. 

Bij telefoonnummers is het niet mogelijk dat jouw nummer daadwerkelijk door spammers gebruikt wordt. Dit betekent dat je dan ook niet bang hoeft te zijn dat er op een of andere manier kosten achterweg komen.

Wat wel kan, net als bij e-mail, is dat een spammer of fraudeur in zijn belprogramma jouw nummer heeft ingesteld als afzender. Er wordt dan niet daadwerkelijk met jouw nummer gebeld, maar mensen die terugbellen komen dan wel bij jou uit.

Hier is, helaas, niets aan te doen behalve afwachten. Ook in dit geval houden de spammers/fraudeurs vaak na een week of twee, drie uit zichzelf op. 

Meer informatie: 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@CMH81.  Dat is inderdaad een bijzondere situatie. Je eigen nummer op je scherm zien verschijnen wanneer je wordt gebeld. Waarschijnlijk is hier sprake van nummervervalsing (spoofing). Bij spoofing wordt het telefoonnummer dat bij een inkomend gesprek wordt meegestuurd, vervalst. De beller kan daardoor een ander nummer op jouw scherm laten verschijnen. In dit geval dus zelfs jouw eigen telefoonnummer.

Dat betekent niet automatisch dat iemand toegang heeft tot je telefoon of dat je simkaart is overgenomen. Het nummer dat je op je scherm ziet, hoeft namelijk niet het echte nummer van de beller te zijn.

Dit wordt helaas ook door oplichters gebruikt om een telefoontje betrouwbaarder te laten lijken. Soms gebruiken ze bijvoorbeeld het nummer van een bestaande organisatie of zelfs een nummer uit je eigen omgeving.

Â