Skip to main content

Hi KPN fora,

 

Onlangs had ik problemen met zowel google-meet op mijn laptop terwijl ik een hotspot vanaf mijn iPhone opzette. Ook werkte chromecasten niet terwijl ik via mijn hotspot te werk wilde gaan (andere telefoon kon de chromecast niet vinden op het hotspot-netwerk). Na wat googelen kwam ik in een andere post op het KPN forum de oplossing tegen:

 

Wijzig op mijn telefoon de APN van internet naar portalmmm.nl

 

Toen ik dit deed werkten zowel google-meet als series (Chrome)casten wel weer gewoon over de hotspot. Ik vraag mij alleen af, wat het verschil is tussen de twee APN? Aangezien internet de standaard APN is, lijkt het mij dat ik die beter voor normaal gebruik kan gebruiken, of hoe zit dit? Kan de portalmmm.nl gebruiken verder geen kwaad, en kan ik die wellicht zo laten in plaats van internet? Wat is het voordeel van internet over portalmmm.nl? 

 

Ik kon de antwoorden op deze vragen niet vinden.

 

Hoor graag

Het verschil tussen apn portalmmm.nl en apn internet.

Apn portalmmm.nl maakt gebruik van (prive) IPv4 adressen.

Apn internet maakt gebruik van IPv6 adressen.

IPv6 adressen zijn de opvolger van IPv4 adressen voor het internet. 

Met een Android (Samsung, Oppo, Huawei etc) kun je in je apn instellingen voor apn internet apn-protocol van IPv4/IPv6 naar IPv4 zetten waardoor je een IPv4 adres krijgt of apn portalmmm.nl gebruiken. 

Met iPhone kan dit volgens mij helaas niet. De enige oplossing die ik ken is om portalmmm.nl te gebruiken.

Het lijkt er trouwens op dat de hotspot van iPhone niet goed omgaat met IPv6 adressen. Waardoor devices die via hotspot verbindingen niet naar het internet kunnen. Terwijl het met een Android toestel wel werkt.


Dus op ipv4 of ipv6 na is er geen verschil verder? Niks met open poorten / minder beveiliging etc?

 

dank


Het enige verschil is inderdaad IPv4 of IPv6. 

Misschien nog een interessant link voor jou.

https://forum.kpn.com/mobiel-15/issues-met-hotspot-sinds-overstap-naar-kpn-met-mijn-iphone-13-pro-max-kan-geen-website-laden-606549?tid=606549&postid=1888061#post1888061