Skip to main content

Ik was in noordwest Frankrijk aan de kust en toen kreeg ik een sms: "Beste klant, je bent nu in Verenigd Koninkrijk. Je kunt gewoon bellen, sms'en en internetten zoals je gewend bent, zonder extra kosten. Ben je in nood? Bel 112. Meer informatie of verbindingsproblemen oplossen in het buitenland? Kijk op kpn.com/buitenland. Wil je geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis! Groet, KPN”. Hoe kan dat? Het VK is ~40 km aan de overkant. Het bereik van 4G is maar een paar kilometer.

Hallo @Dré64 

 

Aan de noordwest kust van Frankrijk liggen de Engelse kanaaleilanden en die hebben het Engelse mobiele netwerk, misschien dat je telefoon daarmee verbond, zat je daar in de buurt?

Het eiland Alderney ligt het dichtste bij op 15km en dat zou dus best kunnen, op de Nederlandse waddeneilanden verbinden telefoons ook wel eens met Tampnet (een offshore mobiel netwerk) wat ook een aardig eind uit de kust ligt.
Over zee kunnen die signalen dus best een eind komen onder de juiste atmosferische omstandigheden.

 


Dank voor het antwoord. Nee, ik was hier ongeveer: https://www.google.nl/maps/@50.8726227,1.5880944,15z Ik dacht eigenlijk dat er een technische beperking was; zendvermogen en responstijd. Ja, Tampnet is bezig met een 4G netwerk via booreilanden en windmolens met glasvezel in de Noordzee.


Die afstand lijkt mij ook te groot voor een mobiel om connectie te kunnen maken, waarschijnlijk ergens een foutje in het systeem.

Er zijn ook wel meer meldingen te vinden op dit forum van gebruikers die in land X waren en dan ineens zo'n SMS krijgen van “je bent nu in land Y” terwijl ze ook niet in de buurt van de grens waren.


Hoi @Dré64, welkom op ons forum! Het moet niet kunnen maar soms lijkt het door omstandigheden toch mogelijk dat je toestel verbinding maakt met een van deze netwerken.


Ik had eigenlijk in de instellingen van de telefoon moeten kijken of ik inderdaad (een werkende) verbinding had met het een provider in het VK. Mogelijk wordt het verzenden van een sms-je getriggerd door een ander mechanisme.