Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn nummer behouden bij het aanvragen van een nieuwe simkaart?

• December 9, 2025
  • 21 reacties
  • 142 keer bekeken

Kun je je mobiele nr. behouden bij een nieuwe simcard? Betreft: overgang 2g naar 4g. Kun je dat zelf regelen of moet dat via de KPN klantenservice? 

Beste antwoord door Alex van KPN

HI ​@griet47, welkom allereerst bij onze community. 

Ik ben blij dat de community je op gang heeft geholpen, waarvoor dank. Ik baal wel van de onnodig harde reactie over het sms’en. Een misverstand zo te lezen maar nergens voor nodig van Marlon92. 

De huidige simcard is nog bruikbaar tot 2027. Zo lang wachten is niet verstandig dus bellen naar 0800-0402.  Sms’n met Fysic F10 doet mijn vader nooit, voor wie dit wil oplossen, ga vooral je gang. Groeten, Griet

Dit is juist. Ook voor andere meelezers, je kunt ook makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) maken met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

21 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Hi ​@griet47 ,

Je kunt via deze pagina een nieuwe simkaart aanvragen, je behoud dan gewoon hetzelfde nummer. 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Dag Slimmerik :), Bedankt voor je snelle reactie. Helaas is het een Fysic F10 toestel voor mijn vader. Fysic F10 kan geen sms ontvangen behalve via een noodknop. Andere oplossing?

• December 10, 2025

Andere oplossing?

Oplossing voor wat? Jij wilt een nieuwe simkaart. Dan bestel je gewoon een nieuwe simkaart via telefoonnummer 0800-0402 of je gaat hem omruilen bij een KPN winkel. Als je dat doet, dan behoud je gewoon hetzelfde nummer. 

Doel je er misschien op dat je niet kan inloggen op MijnKPN omdat je geen SMS kan ontvangen voor 2FA? Dan kan je dat ook gewoon schrijven. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen ofzo dat andere mensen daar naar moeten raden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Beste Marlon92, Geheimzinnig? Ik stel gewoon een vraag voor mobiel Fysic F10 voor mijn vader! En bedankt voor je misselijke antwoord. 2FA was da?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

@griet47 : Sinds een tijdje moet je via een SMS code inloggen op mijnKPN (als extra op het wachtwoord wat je altijd al had), dat is wat Marlon bedoeld met 2FA ( = 2 factor authenticatie ) .

In dit geval kun je een nieuwe simkaart dus niet online regelen, maar alleen via de klantenservice (0800-0402) of winkel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

@Lvd91 Bedankt maar weer voor je snelle reactie. Het ging mij om de Fysic F10 van mijn vader. Nu is het mij wel duidelijk! 

• December 10, 2025

Kun je je mobiele nr. behouden bij een nieuwe simcard? Betreft: overgang 2g naar 4g. 

Vraag van mij, is er inderdaad een nieuwe simkaart nodig ?
Of gaat het alleen om het formaat ?

[..] Fysic F10 kan geen sms ontvangen

O ! 
Ja, daar lijkt het wel op inderdaad :
https://www.fysic.nl/products/fysic-f10-eenvoudige-mobiele-telefoon-voor-senioren-met-sos-paniekknop-zwart 

behalve via een noodknop.

Dat is verzenden.
En de telefoon heeft een 06 nummer, daar kan je een SMS naar toe sturen en het SMS systeem voorziet niet in foutmeldingen voor niet af kunnen leveren en zo ( of ? wie vult aan ? ).
Dus dan ben ik wel benieuwd water gebeurd als er een SMS naar die telefoon gestuurd wordt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 10, 2025

De F10 zelf is al geschikt voor 4G. Simkaart alleen als ie niet ouder is dan 8 jaar.

Zoals ​@Lvd91 al vermeldt: Zonder sms kan het alleen via een belwinkel of telefonisch 0800-0402. 

Winkel onder andere kpn Winkel,  Coolblue  Mediamarkt etcetera. 

Overigens beschikt de F10 wel over sms volgens de link die ​@KeesYagi geeft. 

• December 10, 2025

O ja, nu zie ik het ook, bij tabje “specificaties”.

SMS functie Ja

Ik zocht eerder alleen in de eerste pagina met <ctrl> F op “sms”

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

@PeterG Het betreft een overgang van Fysic F10 2G naar 4G. De huidige simcard is nog bruikbaar tot 2027. Zo lang wachten is niet verstandig dus bellen naar 0800-0402.  Sms’n met Fysic F10 doet mijn vader nooit, voor wie dit wil oplossen, ga vooral je gang. Groeten, Griet

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Helaas is het een Fysic F10 toestel voor mijn vader. Fysic F10 kan geen sms ontvangen behalve via een noodknop. Andere oplossing?

Dat is niet correct ​@griet47 , het toestel kan gewoon SMS ontvangen en versturen:

Gebruiksaanwijzing Fysic F10

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

@Dicksooo Het betreft een oud Fysic toestel (geen F10) met overgang van 2g naar 4g in 2027. Het nieuwe Fysic F10 toestel kan dat idd. wel las ik in jouw gebruiksaanwijzing. Andere info echter gaf aan dat dat niet mogelijk was. Oplossing vernieuwen simcard met nummerbehoud moet nu van KPN klantenservice via telefonisch contact komen. Groeten, Griet

• December 10, 2025

Waarom is het relevant dat da ding wel of niet kan SMSen? Waarom is dat van belang? 

De enige reden die ik kon bedenken is inloggen op MijnKPN. Maar dat blijkt niet zo te zijn begrijp ik.

Waarom dan wel? Waarom gaat dit hele topic over de SMS functie van dat toestel? Waarom?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

@Marlon92 Het SMSen is idd. niet van belang, ALLEEN voor contact met KPN en dat kan ook telefonisch. Het behoud van het mobielnr. WEL want de simcard vervalt in 2027 ivm overgang 2g naar 4g en wordt door KPN niet meer ondersteund. Groeten, Griet

• December 10, 2025

Als de huidige simkaart in de nieuwe telefoon past dan zou ik dat eerst proberen.
Want : 

Kun je je mobiele nr. behouden bij een nieuwe simcard? Betreft: overgang 2g naar 4g. 

Vraag van mij, is er inderdaad een nieuwe simkaart nodig ?
Of gaat het alleen om het formaat ?

Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 10, 2025

In nieuwe telefoons zit altijd een nano sim.

Een simpele regel: als bij de huidige simkaart het nano formaat niet uit te drukken valreep is ie niet geschikt voor 4G.

Zowel simkaart als toestel moeten geschikt zijn. De F10 is geschikt voor 4G. Die horde is al genomen begrijp ik.

• December 10, 2025

Ja, het formaat dus, los daar van is het niet anders dus.
Dat vermoedde ik al.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

@PeterG In nieuwe telefoons wel maar in deze oude Fysic niet. De reden waarom KPN informeerde over de overgang van 2g naar 4g. De horde is genomen; de KPN klantenservice doet de rest. Groeten, Griet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 10, 2025

In de Fysic F10, 4G geschikt,  gaat ook een nanosim. Volgens de link van de fabrikant die ​@KeesYagi geeft.

Er is nog 2 jaar voor de uitschakeling van 2G.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 11, 2025

HI ​@griet47, welkom allereerst bij onze community. 

Ik ben blij dat de community je op gang heeft geholpen, waarvoor dank. Ik baal wel van de onnodig harde reactie over het sms’en. Een misverstand zo te lezen maar nergens voor nodig van Marlon92. 

De huidige simcard is nog bruikbaar tot 2027. Zo lang wachten is niet verstandig dus bellen naar 0800-0402.  Sms’n met Fysic F10 doet mijn vader nooit, voor wie dit wil oplossen, ga vooral je gang. Groeten, Griet

Dit is juist. Ook voor andere meelezers, je kunt ook makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) maken met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 11, 2025

Hi Alex, Dank voor je reactie. Vandaag tel. contact met KPN Klantservice gehad. Oplossing: KPN Winkel en daar de simcard gratis laten vervangen met behoud van mobiele nummer. Over Marlon92 nog ff dit: begrijpend lezen is niet een ieder gegeven; leven en laten leven.  Case closed. Groeten, Griet