Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn telefoon gebruiken als wifi repeater?

• January 18, 2025
  • 18 reacties
  • 385 keer bekeken

Ik ben in een land buiten de EU. Ik heb geen buitenland bundel geactiveerd. Ik heb wel internet op de plaats waar ik ben. Mobiele data en roaming staan uit. Ik wil de persoonlijke hotspot gebruiken, maar die functie is uitgeschakeld. Heeft iemand de oplossing hoe ik de persoonlijke hotspot die dan alleen op de wifi die ik hier heb kan activeren?

Beste antwoord door Doman

Het kan zeker handig zijn om een smartphone als Wifi extender te gebruiken.
Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd met een telefoon zonder simcard.
Echter bij vrijwel alle telefoons is dat standaard niet mogelijk zonder dat de mobiele data functie/simcard actief is.
Soms kan wel het via alternatieve apps en/of rooten.

Bij Apple schijnt het wel te kunnen?

Google: Use Cell Phone as Wifi repeater

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

wjb
Wijsgeer
  • January 18, 2025

Waarom zou je een persoonlijk hotspot willen gebruiken als mobiele data uit staat. De hotspot functionaliteit is bedoeld om de mobiele data verbinding van jouw telefoon via wifi te delen met andere apparaten. Als jij daar wifi hebt, dan kunnen andere apparaten ook gewoon contact maken met die wifi, daar hebben ze jouw telefoon niet voor nodig.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2025

Weet ik, maar ik hoopte dat via de telefoon het wifisignaal versterkt wordt zodat ik buiten waar geen wifisignaal is toch met de laptop op internet kan terwijl de telefoon binnen het wifisignaal opvangt en doorstuurt 

wjb
Wijsgeer
  • January 18, 2025

Weet ik, maar ik hoopte dat via de telefoon het wifisignaal versterkt wordt zodat ik buiten waar geen wifisignaal is toch met de laptop op internet kan terwijl de telefoon binnen het wifisignaal opvangt en doorstuurt 

Dat gaat hem niet worden, dat is niet waar de hotspot voor bedoeld is. Als de telefoon met een wifi netwerk verbonden is dan kan deze niet zelf ook een wifi netwerk beschikbaar stellen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 18, 2025

Als de telefoon met een wifi netwerk verbonden is dan kan deze niet zelf ook een wifi netwerk beschikbaar stellen.

Het is geen probleem als de telefoon 2 antennes heeft. Ik kan met mijn telefoon prima met 5Ghz wifi laten verbinden en tegelijk een 2,4Ghz Hotspot creëren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2025

Ja, dat is wat ik wil met de hotspot op mijn telefoon.

Maar mijn probleem, zie mijn eerste bericht, is met deze reacties niet opgelost. Is er iemand die wel de oplossing heeft?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 18, 2025

Ja, dat is wat ik wil met de hotspot op mijn telefoon.

Maar mijn probleem, zie mijn eerste bericht, is met deze reacties niet opgelost. Is er iemand die wel de oplossing heeft?

De oplossing komt eerst als je jouw geheim vertel, wat voor een telefoon je heeft, en precies welke model. De oplossing kan een simpele wijziging in netwerk instelling of een heel dure grap zijn, een telefoon kopen de 2 antennes heeft.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb de titel even aangepast ​@Dostanzo, wat een interessante vraag! Heb je nog een oplossing kunnen vinden? Ik ben wel benieuwd of je er met ​@TDN uit komt!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 21, 2025

Ik zie niet wat de telefoon hierbij kan betekenen als de telefoon ook binnen is “naast het wifi-punt”. Waarom zou het signaal van de hotspot uit de telefoon beter bij de laptop komen dan het aanwezige wifi-punt?

wjb
Wijsgeer
  • January 21, 2025

Ik zie niet wat de telefoon hierbij kan betekenen als de telefoon ook binnen is “naast het wifi-punt”. Waarom zou het signaal van de hotspot uit de telefoon beter bij de laptop komen dan het aanwezige wifi-punt?

Ook ik zie het nut niet echt. Het enige is dat je op jouw wifi hotspot meerdere apparaten kunt aansluiten terwijl je wellicht maar één apparaat kan aansluiten op het wifi netwerk van het hotel.

Maar goed, het werkt op mijn OnePlus Nord 4 inderdaad wel terwijl op mijn vorige mobiele telefoon (OnePlus 5T) de hotspot alleen werkte richting 4G.

Onderstaand een screenshot van een traceroute naar 1.1.1.1 via de hotspot richting 5G van Odido.

En onderstaand hetzelfde maar nu terwijl de telefoon via wifi op het netwerk van mijn kantoor (Ziggo) is aangesloten.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • January 21, 2025

Het kan zeker handig zijn om een smartphone als Wifi extender te gebruiken.
Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd met een telefoon zonder simcard.
Echter bij vrijwel alle telefoons is dat standaard niet mogelijk zonder dat de mobiele data functie/simcard actief is.
Soms kan wel het via alternatieve apps en/of rooten.

Bij Apple schijnt het wel te kunnen?

Google: Use Cell Phone as Wifi repeater

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2025

Ik ga het advies van Doman toepassen, maar vandaag lukt het mij niet. Zodra ik dat heb gedaan laat ik weten of dit de oplossing is

wjb
Wijsgeer
  • January 21, 2025

Ik ga het advies van Doman toepassen, ...

Welk advies?

• January 21, 2025

Ik begreep bij je eerste bericht direct wat je wil, een doorgever (zoals een communicatie satelliet ook werkt).
Dat doe ik met een mifi kastje. ( al jaaaaaren )

• January 21, 2025

De topic titel zou dan moeten zijn een slimme telefoon gebruiken als Repeater of Range Extender.

Wifi versterkers bestaan niet ik betwijfel of hoe dan ook een werkbare verbinding kan worden gemaakt als de telefoon binnen ligt, want ramen en muren zullen doe dan ook het signaal verstoren.

• January 21, 2025

In geval dat je bij een raam of op zolder oid wel een wifi netwerk kan gebruiken dan kun je daar de doorgever neerleggen.

• January 21, 2025

In geval dat je bij een raam of op zolder oid wel een wifi netwerk kan gebruiken dan kun je daar de doorgever neerleggen.

Klopt maar het signaal wat wordt opgepikt wordt enkel verder verspreid niet letterlijk versterkt, en bij de oudere repeaters werdt de bandbreedte gehalveerd. Hoe dat met een telefoon gaat is naar de vraag.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

De topic titel zou dan moeten zijn een slimme telefoon gebruiken als Repeater of Range Extender.

Wifi versterkers bestaan niet ik betwijfel of hoe dan ook een werkbare verbinding kan worden gemaakt als de telefoon binnen ligt, want ramen en muren zullen doe dan ook het signaal verstoren.

Wifi versterker was het eerste wat me te binnen schoot maar repeater is eigenlijk een betere term. Ik heb de titel weer aangepast.

Kom je er een beetje uit ​@Dostanzo?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2025

Het is niet gelukt om in ontwikkelaars mode te komen op mijn iPhone 15 en zonder mobiele data te activeren kan ik niet bij de persoonlijke hotspot komen.  Dit item kan wat mij betreft worden gesloten