Skip to main content
Beantwoord

Hoe komt het dat er toch MB's afgerekend worden als mobiele verbruik uit staat in buitenland?

• March 9, 2025
  • 4 reacties
  • 105 keer bekeken

Hoe komt het dat ik mijn mobiele internet uit heb staan en er toch Mb’s afgerekend worden?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@ProviderHAF, welkom op onze community. Het kan zijn dat je toestel ondanks de instellingen toch verbinding maakt met een netwerk en data verbruikt.
De enige manier om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurt in het buitenland is door data te blokkeren met een sms, of als je een buitenland bundel hebt. Als die op is wordt het internet ook automatisch geblokkeerd.
We hebben hier een handig artikel over geschreven:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert.  

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • March 9, 2025

Dit komt helaas vaak voor bij sommige modellen; op een of andere manier doen ze toch iets met het internet. Hier verschillende mogelijke oorzaken:

1. Systeemprocessen en noodoproepen – Sommige telefoons schakelen mobiele data kort in voor systeemupdates of bij het maken van noodoproepen.
  2. iPhone Wi-Fi assist of Android Smart Network Switch – Deze functie schakelt automatisch over op mobiele data als het Wi-Fi-signaal zwak is. Controleer of deze optie aanstaat in de instellingen.

3. SIM-kaart of provider gerelateerd – Sommige providers kunnen kleine hoeveelheden data aftrekken voor achtergrondprocessen, zoals netwerkregistratie.

4. MMS-berichten – Als je een MMS verstuurt of ontvangt, kan je telefoon tijdelijk mobiele data inschakelen, zelfs als het uitgeschakeld lijkt.

5. Verkeerde weergave door de provider – Soms wordt het verbruik met vertraging weergegeven, waardoor het lijkt alsof je data hebt verbruikt terwijl dat eerder was.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 10, 2025

Thanks @bnh,

Ik neem aan dat in al deze gevallen er geen kosten doorberekend worden aan de klant?

Aangezien ik alle maatregelen heb genomen om de mobiele data uit te schakelen.

Het gaat tot nu toe maar om een paar eurocenten, maar toch…

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • March 10, 2025

Thanks @bnh,

Ik neem aan dat in al deze gevallen er geen kosten doorberekend worden aan de klant?

Aangezien ik alle maatregelen heb genomen om de mobiele data uit te schakelen.

Het gaat tot nu toe maar om een paar eurocenten, maar toch…

Op de provider acties na, wordt alles gewoon in rekening gebracht.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 11, 2025

Hoi ​@ProviderHAF, welkom op onze community. Het kan zijn dat je toestel ondanks de instellingen toch verbinding maakt met een netwerk en data verbruikt.
De enige manier om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurt in het buitenland is door data te blokkeren met een sms, of als je een buitenland bundel hebt. Als die op is wordt het internet ook automatisch geblokkeerd.
We hebben hier een handig artikel over geschreven:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert.