Skip to main content
Beantwoord

Hoe vaak wordt er onderhoud gedaan aan de KPN masten?

• January 15, 2026
  • 18 reacties
  • 203 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ge achtte,

Informatief:

Hoe vaak zijn er werkzaamheden aan de 5G masten van k.p.n in Grave?

Voorheen kreeg ik sms als er aan de masten werd gewerd, tegenwoordig krijg ik geen melding meer via sms, en als ik dan op alle storingen ging kijken, zag ik tot mijn verbazing, dat er storing was en is op het k.p.n mobile netwerk.

Ik stel deze vraag, omdat ik in het verleden, meerdere sms ontving, omtrent deze werkzaamheden aan de 5G masten, waardoor ik merkte, dat mijn mobile netwerk tijdelijk trager werd, en na de dag in de avond, werd het weer beter tot goed.

Soms gaf de sms melding aan, dat het dagen kon duren, daar verontschuldigde k.p.n zich ook voor de overlast ( minder mobile netwerk, werking) geen probleem voor mij, maar werd men op de hoogte gehouden,, helaas de laatste maanden niet meer.

Groetjes,

G.O Tesfu

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Genet Tesfu 

Hierbij nog even de snelheden op het 4G en 5G mobiele netwerk van KPN.

Maximale en gemiddelde snelheid

Je internetsnelheid hangt ook af van het type netwerk. Hieronder zie je de maximale en gemiddelde snelheden per netwerk, voor downloaden en uploaden.

• Met 4G behaal je max. 100 Mbit/s down- en 10 Mbit/s uploadsnelheid

• Met 4G+ behaal je max. 300 Mbit/s down- en 35 Mbit/s uploadsnelheid

• Met 5G behaal je max. 1000 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

LET OP! Deze snelheden behaal je uitsluitend in de meest gunstige situatie, en is dus sterk en mede afhankelijk van de factoren uit mijn vorige reactie aan jouw.

Gemiddelde snelheden (indicatief):

• 5G: Gemiddeld 165 - 200 Mbit/s (maximaal 600 tot 1000 Mbit/s).
  • 4G+: Gemiddeld 50 - 75 Mbit/s (maximaal 300 Mbit/s).
  • 4G: Gemiddeld 20 Mbit/s (maximaal 100 Mbit/s).
  • Uploadsnelheid: Gemiddeld 20 - 50 Mbit/s. 

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 15, 2026

Beste ​@Genet Tesfu , via www.antennnekaart.nl kun je per mast zien en volgen wanneer er aanpassingen aan de mast zijn gedaan.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 15, 2026

Hallo ​@Genet Tesfu ,

Check even de instellingen in (de app) Mijn KPN. Druk op profiel en dan onderin privacy-voorkeuren. Daar moet sms dan wel aangevinkt staan. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

dat heb ik al gedaan, anders zou ik voorheen ook geen meldingen krijgen/ontvangen als er werkzaamheden aan de antenne zou zijn.

Sinds enige tijd geen meldingen meer ontvangen via sms,dat er werkzaamheden aan de antenne geweest zou zijn of nog gaan beginnen 

• January 15, 2026

Die SMSjes die je krijgt zijn van gepland onderhoud. Niet van storingen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 15, 2026

Vorige week heb ik nog een sms gekregen dat er werkzaamheden in mijn buurt zijn aan de kpn mast. Alleen bij een storing krijg je geen sms.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2026

Hi ​@Genet Tesfu, fijn om te zien dat de community je al op weg heeft geholpen. 

Het klopt inderdaad dat er bij een storing geen sms wordt verzonden, wel bij onderhoud. Hoe vaak dat gebeurt verschilt per mast. Ik zie dat jij op de website van allestoringen hebt gekeken, dat zijn meldingen van gebruikers en het ging vermoedelijk om een storing. 

Ik hoop dat alles op dit moment goed bij jou werkt, laat het anders weten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 24, 2026

staat bij mij mij aan

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

helaas merk ik wel op, dat er frequente storingen zijn op het 5G mobile netwerk van k.p.n, en dat er wel eens storingen zijn,kan altijd wel keertje gebeuren, maar merk de laatste 6 maanden op dat er veel 5G storingen zijn op het 5G mobile netwerk, dan zie ik mijn download fors verlagen, van tussen de 600 mbps en de 750 mbps naar de 200 mbps download.

Met tijd en wijlen mijn mobile paar keer uit gedaan en opgestart en dan werkt het weer beter 

Maar op zich gaat het goed. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 5, 2026

Ik verwacht niet dat dit een daadwerkelijke storing is maar dat er meer drukte op de mast is. Ook een mast heeft een bepaalde capaciteit namelijk. Een gok van mijn kant want ik heb niet de mogelijkheid om dit in te zien. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

helaas merk ik wel op, dat er frequente storingen zijn op het 5G mobile netwerk van k.p.n, en dat er wel eens storingen zijn,kan altijd wel keertje gebeuren, maar merk de laatste 6 maanden op dat er veel 5G storingen zijn op het 5G mobile netwerk, dan zie ik mijn download fors verlagen, van tussen de 600 mbps en de 750 mbps naar de 200 mbps download.

Met tijd en wijlen mijn mobile paar keer uit gedaan en opgestart en dan werkt het weer beter 

Maar op zich gaat het goed. 

Hoi ​@Genet Tesfu 

Hou sowieso rekening met onderstaande (belangrijke) factoren, waar het mobiele netwerk van KPN mee te maken heeft (dit geldt trouwens ook voor de mobiele netwerken van Odido en Vodafone).
Het gaat niet om storingen waar jij het nu op gooit, want dan zouden er veel meer meldingen op de community verschijnen, maar gewoon aan de capaciteit die een KPN mobiele zendmast kan verwerken, bij de meeste zendmasten is dat 10 Gigabit/per seconde verdeeld over alle gebruikers die dezelfde zendmast gebruiken.

Hierdoor fluctueert de maximale download- en upload- snelheid op je smartphone, op rustige momenten (in de avond en nacht) zal je vaak hogere snelheden kunnen behalen, dan overdag op een drukke werkdag.
En dan is een downloadsnelheid van 200 Mbps een goede en gemiddelde snelheid.

De volgende factoren zijn van invloed op je internetsnelheid.

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.
  • Als je in een snel bewegend voertuig zit, bijvoorbeeld de trein.
  • Het mobiele abonnement dat je bij ons hebt afgesloten.

Maar het gaat dus niet om een storing, maar om een combinatie van bovenstaande factoren en het tijdstip van de dag.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Genet Tesfu 

Hierbij nog even de snelheden op het 4G en 5G mobiele netwerk van KPN.

Maximale en gemiddelde snelheid

Je internetsnelheid hangt ook af van het type netwerk. Hieronder zie je de maximale en gemiddelde snelheden per netwerk, voor downloaden en uploaden.

• Met 4G behaal je max. 100 Mbit/s down- en 10 Mbit/s uploadsnelheid

• Met 4G+ behaal je max. 300 Mbit/s down- en 35 Mbit/s uploadsnelheid

• Met 5G behaal je max. 1000 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

LET OP! Deze snelheden behaal je uitsluitend in de meest gunstige situatie, en is dus sterk en mede afhankelijk van de factoren uit mijn vorige reactie aan jouw.

Gemiddelde snelheden (indicatief):

• 5G: Gemiddeld 165 - 200 Mbit/s (maximaal 600 tot 1000 Mbit/s).
  • 4G+: Gemiddeld 50 - 75 Mbit/s (maximaal 300 Mbit/s).
  • 4G: Gemiddeld 20 Mbit/s (maximaal 100 Mbit/s).
  • Uploadsnelheid: Gemiddeld 20 - 50 Mbit/s. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2026

Ge achtte,

Van af begin af aan, had ik een download van 1100 mbps in Gassel, dit ook op het forum gemeld, daat werd mij medegedeeld, dat dit niet kon.

Toch maakte ik het mee, nu laatste 6 maanden, wat ik al eerder schreef, is het netwerk beperkt en krijg ik minder download dan voorheen.

Ik heb met technische mensen gesproken, over het 5G masten en zelf heb ik geen beperkingen op mijn toestel, dit gemerkt vanaf begin van mobile overeenkomst.

Als ik in Gassel was of reed met de auto en stopte om ff een speedtest uit te voeren, kwam deze al gauw op de 1100 mbps en als ik dit nu doe,kom ik niet hoger dan de 650 mbps, zonder beperkingen van derdenrekening mee te houden met storingsfactoren, nergens geen storing factoor.

Dit is een ervaring e n meer ook niet, dit deel ik met u allen, en nogmaals geen storing in de3 buurt bij de pomp in Gassel.

Dus alle uitleg over storing en rekeningverhouding van uitleg k.n.p medewerker, heb ik niks aan helaas.

Groetjes,

Genet

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2026

uw uitleg is voor mij niet relevant

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 10, 2026

Dan heb ik dit toch verkeerd begrepen, maar wel handig voor eventueel andere meelezers. 

In ieder geval bedankt voor het delen hier. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 17, 2026

Dit noem ik storing k.p.n mobile, en dit word frequent onderuit gehaald op mijn gestelde vraag bij k.p.n

Dit gebeurt frequent dit merk ik ook aan mijn mobile netwerk.

Groetjes,

Genet,

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 17, 2026

Kun je uitleggen wat de melding betekenen en waar komt deze grafiek vandaan?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Genet Tesfu 

Het grafiek van allestoringen.nl die je nu plaatst binnen jouw topic, geeft een vertekend beeld ten aanzien van jouw probleem in Gassel.
Op allestoringen.nl worden alle verschillende storingen bij elkaar opgeteld, waardoor maar een klein deel over het mobiele netwerk (16%) terwijl de grootste groep gaat over vast internet (55%) en KPN TV+ (29%) dus 84% gaat over vaste diensten thuis.

Daarbij komt ook nog eens kijken, dat er bij een deel van deze klagers het aan het thuisnetwerk zelf ligt, en dus niet direct ligt aan KPN.

Ik vraag mij trouwens af, welk mobiel abonnement je hebt van KPN, aangezien er per abonnement een eigen snelheid geldt, bijvoorbeeld:

• SuperUnlimited - tot 600 Mbps op 5G
  • SuperUnlimited Plus - tot 1000 Mbps op 5G

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 17, 2026

U bent geen pro,dit merk ik op uit uw verhaal, uw korte verhaal komt niet overeen met de realiteit van heden.

Ik zal hier geen openbare oproep meer plaatsen, aangezien ik anders mee maak en andere mensen het zelfde meemaken als ik zelf doe, uw verhaal is niet realistische.

Aangezien u de grafieken niet geloofwaardig acht, net als meerdere andere hier op het forum als antwoord geven, ga ik stoppen met vragen stellen.

Het is voor mij overduidelijk, wat ik zie en lees en meemaak, dat dit het zelfde is,als wat andere meemaken ,los van het vaste netwerk, het grafiek gaat merendeels om het mobile netwerk ,daarom ook k.p.n alle stroringen via mobile in ge toets en krijg een grafiek te zien, waaruit blijkt, dat de kwaliteit te wensen overlaat, sinds ik nu bijna 2 jaar bij k.p.n ben.

In het begin nergens geen last van, nadat er een upgrade is uitgevoerd aan de 5G netwerk mast van k.p.n is het in begin goed en later steeds meer mobile netwerk storingen  kwamen, de mobile storing factoren erbij kijken, dit nauwlettend in de gaten gehouden.

Ik wens u allen een heel fijn aangenaam leven toe, en ga dit forum verlaten.

Groetjes,

Genet