Skip to main content
Antwoord

Hoe ver bereik heeft een 4G/5G zendmast? Slecht bereik in huis

• October 30, 2025
  • 14 reacties
  • 180 keer bekeken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Sinds afgelopen maandag hebben wij allemaal thuis last van een slechte 4G/5G verbinding, samen met dat we niet kunnen bellen of gebeld worden. Vooral binnenshuis hebben we vrijwel volledig geen service, met heel soms eens geluk dat er net iets binnenkomt. 

Na opmerkingen thuis de klantenservice gebeld en die geven aan geen storing/werkzaamheden te zien. Wel zou er een storing in Zuidwolde zijn. Echter deze zendmast in Zuidwolde is 7000 meter van ons huis vandaan. Ik vroeg mij dan ook af: hoe waarschijnlijk is dat wij leunen op die zendmast? 

Ik dacht dat wij leunen op een zendmast midden in het dorp. Met NetMonster ben ik gaan scannen en valt mij op dat mijn toestel verbinding maakt met een mast aan oostzijde van het dorp. Ruim 2000 meter van ons huis vandaan en een RSSI van -108dBm.  

Wanneer ik een paar straten verder ben, wordt het signaal weer bruikbaar. Echter wanneer ik naast de mast in het midden van het dorp sta, blijf ik verbonden met die aan het oosten van het dorp. 

Is er ergens te achterhalen of er (geplande) werkzaamheden bezig zijn? Ik kan zelf via de storing site niks achterhalen en hoop dat dit tijdelijk is.

Beste antwoord door Neville

@ikheetjeff 

Ik denk dat ze de mast aanpassen naar een high capacity mast. Wat betekent dat straks ook 3,5GHz beschikbaar komt. 🙂 Ik zie dat aan de antennes. Bij mij in de buurt ook aangepast. Zelfde soort antennes. 

14 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

@ikheetjeff Met zicht op de mast is geen probleem met een mast van afstand van meer dan 10km te verbinden. Hier is een tabel van de afstanden in verschillende frequentie banden

Spectrum Low-Band Mid-Band High-Band
Frequencies 600 MHz
700 MHz
850 MHz
2.5 GHz
C-band and CBRS
3.45 GHz
24 GHz
27.5 to 31 GHz
37, 39, 47 GHz
Cell Tower Range Up to 25 miles
(40 kilometers)
1 to 12 miles
(1.6 to 19 kilometers)
50 to 2,000 feet
(15 to 600 meters)
Coverage Wide Moderate Limited
Capacity Low Medium High
Locations Rural / Suburban / Urban Suburban / Urban Urban / Dense Urban

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@ikheetjeff volgens mij zou kpn.com/storing met de postcodecheck moeten kunnen checken of er onderhoud is. Ik heb t hier in ieder geval gechecked en zie niks (langdurigs) op jouw mast staan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 31, 2025

Werkt het op geen enkel toestel ook niet met 'Bellen via wifi'. Dat is speciaal voor mast uitval of überhaupt geen bereik binnen. Door te goede isolatie bij met name kantoren. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Trouwens, dat de masten het gewoon doen maar je toch geen bereik hebt is misschien sowieso wel even een belletje naar de klantenservice waard. Het hoort natuurlijk gewoon te werken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

​Met zicht op de mast is geen probleem

Met alle respect, maar dit is compleet off-topic. Dit is duidelijk niet mijn vraag en ik ervaar dit echt als enorm hinderlijk. Dit is namelijk niet de eerste keer.

@Thomas van KPN Bedankt voor het meedenken. Via NetMonster kon ik vrijdag weer zien dat de zendmast in het midden van het dorp weer aanstaat. Het bereik is meteen weer helemaal goed. 

Het bellen met de klantenservice, wat ik woensdag deed, resulteerde in dat ze niks konden terugzien behalve een storing in Zuidwolde (ruim 7000 meter verder). Ik had ergens gehoopt via hier meer informatie te bemachtigen, al is het puur vanuit nieuwsgierigheid.

Sinds vrijdag staan er ineens werkzaamheden ingepland voor maandag. Mijn vermoeden is dat werkzaamheden vorige week mis gingen, tijdelijk hebben hersteld (voor het weekend) en as maandag opnieuw proberen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

​Met zicht op de mast is geen probleem

Met alle respect, maar dit is compleet off-topic. Dit is duidelijk niet mijn vraag en ik ervaar dit echt als enorm hinderlijk.

Hoe moet ik deze vraag interpreteren?

Echter deze zendmast in Zuidwolde is 7256 meter van ons huis vandaan. Ik vroeg mij dan ook af: hoe waarschijnlijk is dat wij leunen op die zendmast

Daarom is mijn antwoord over geen probleem met verbinden over de mast op afstand van meer 10km met zicht op de mast. Gelukkig bepaalt niet je, wat off-topic is in een thread met titel 'Hoe ver bereik heeft een 4G/5G zendmast?’. Als je een antwoordt niet past, moet je geen vraag stellen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

@TDN Ik geef een vrij duidelijke context aan waarin ik vooral binnenshuis plots minder/geen bereik heb. Alleen om die reden al is direct zicht vrijwel uitgesloten. Laat staan dat direct zicht op 7000 meter wel erg onrealistisch is bij normaal telefoon gebruik. 

Om die reden ervaar ik je bericht als topic vervuiling, omdat het (in mijn ogen) geen toegevoegde waarde heeft en vooral niet mijn vraag beantwoord/verder helpt. 

Mijn enige verzoek is of je hier (een beetje) rekening mee kan houden. Ik heb dan liever geen reactie, dan een antwoord waar ik (in mijn ogen) niks aan heb. 

Gelukkig bepaalt niet je, wat off-topic is in een thread met titel 'Hoe ver bereik heeft een 4G/5G zendmast?’. Als je een antwoordt niet past, moet je geen vraag stellen.

Wel bedankt voor je bijdrage. Het is verder geen persoonlijke aanval, maar feedback vanuit mijn ervaring. Het is mijn topic, waardoor dit (in mijn ogen) niet onredelijk is. Bedankt! 

Ik laat het hier verder bij. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

Het is verder geen aanval,

Met de woorden zoals 'compleet off-topic' en 'enorm hinderlijk' ervaar ik als een aanval van jou op mijn bijdraag.

Het is mijn topic, waardoor dit (in mijn ogen) niet onredelijk is.

Het is een publiek forum, geen gebruiker is een eigenaar van een topic, hij is hooguit een topicstarter. In een topic kan ieder relevante informaties toevoegen, de voor anderen ook nuttig zijn kunnen.

Ik laat het hier verder bij. 

In tegendeel, ik vraag een moderator om de standpunt van forums beheerders over deze kwesties.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

@TDN Omdat je een oordeel van een moderator wilt, toch nog kleine toevoegingen:

• Ja, het was een aanval op jouw bericht. Niet op jou als persoon. Ik zeg niet dat je altijd off-topic bent. Ik ervaar dat alleen soms. Kan ook zijn dat ik het verkeerd ervaar, maar de irritatie was zo hoog dat ik dit wel op een nette manier kenbaar wou maken.
  • De keuze om het bespreekbaar te maken heb ik ook gedaan o.b.v. dit gesprek twee maanden terug. 
  • Ik heb de regels nagelezen, daar staat het niet in. Maar uit ervaringen spelen de ‘wensen’ van een TS wel mee in een topic. Het modereren is aan het moderatie team en die hebben uiteraard het laatste woord. Ik verbied je dan ook niet om te reageren. Ik geef alleen aan hoe iets overkomt en vraag je vriendelijk of je daar rekening mee kan houden.

Mocht je behoefte hebben om hierover (inhoudelijk) verder te praten, mag je gerust een DM sturen. Zo sneeuwt dit topic niet onder en kunnen er eventueel dingen opgehelderd worden als dat nodig is. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

Sinds vrijdag staan er ineens werkzaamheden ingepland voor maandag. Mijn vermoeden is dat werkzaamheden vorige week mis gingen, tijdelijk hebben hersteld (voor het weekend) en as maandag opnieuw proberen?

Ik gok dat dit het is, want sinds 9u is de mast weer uit en slecht bereik. Meteen even gekeken bij de mast, en wat een respect voor ze. Wat een hoogte!

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • November 3, 2025

@ikheetjeff 

Ik denk dat ze de mast aanpassen naar een high capacity mast. Wat betekent dat straks ook 3,5GHz beschikbaar komt. 🙂 Ik zie dat aan de antennes. Bij mij in de buurt ook aangepast. Zelfde soort antennes. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

@Neville Thanks! Ik denk dat je gelijk hebt, want snelheid is inderdaad flink omhoog gegaan. De verstoringen waren het daarvoor wel waard. 😀

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah dan zaten wij er met onze informatie wellicht toch naast. Wellicht dat het niet de bedoeling was dat je er last van zou ondervinden of ging er iets anders niet helemaal volgens plan. (des te belangrijker trouwens om met dit soort zaken even te bellen. Als er in een korte periode genoeg mensen uit een regio bellen over hun mobiele dekking gaat er ergens een lampje branden). Ik ben even bij mijn collega's van de technische dienst langs geweest en die bevestigen dat er onderhoud was maar veel meer kunnen ze er ook niet over kwijt. Ik denk dat jullie gelijk hebben, fijn dat de snelheid nu beter is!

Wat betreft de off-topic discussie. Ik zie op de discussie hierboven niks off-topics eigenlijk behalve de discussie over het off-topic gaan. Lees de berichten anders nog even terug. 

Als topicstarter ben je inderdaad niet echt de eigenaar van het topic maar het is wel de bedoeling dat het topic gaat over de oorspronkelijke vraag tenzij de topic starter er geen probleem mee lijkt te hebben.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel de bedoeling dat jullie het hier allemaal naar je zin hebben dus wil ik jullie wel vragen elkaar niet aan te vallen op je reacties maar tegelijk moeten jullie je ook vrij genoeg voelen om er wat van te zeggen als je iets onprettig vindt. Dat heeft Jeff nu kunnen doen en dat is prima.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

@ikheetjeff Met zicht op de mast is geen probleem met een mast van afstand van meer dan 10km te verbinden. Hier is een tabel van de afstanden in verschillende frequentie banden

Spectrum Low-Band Mid-Band High-Band
Frequencies 600 MHz
700 MHz
850 MHz
2.5 GHz
C-band and CBRS
3.45 GHz
24 GHz
27.5 to 31 GHz
37, 39, 47 GHz
Cell Tower Range Up to 25 miles
(40 kilometers)
1 to 12 miles
(1.6 to 19 kilometers)
50 to 2,000 feet
(15 to 600 meters)
Coverage Wide Moderate Limited
Capacity Low Medium High
Locations Rural / Suburban / Urban Suburban / Urban Urban / Dense Urban

Kijkend naar de genoemde banden gaat dit niet over Nederland en zeker niet over de Nederlandse vermogens waarop uitgezonden wordt, of überhaupt in Europa. Na een kilometer of 5 stopt het en blijft over het algemeen alleen de low-band over, dus de 700/800/900. Die reiken wel tot een kilometer of 10 maar veel kun je er dan niet mee, daar zijn de antennes in je telefoon gewoon niet capabel genoeg voor. Kilometer of 7/8 met line-of-sight is wel een beetje de max en dan blijft er echt nog maar 5Mbps over met geluk. Een goeie antenne doet wel wonderen, waar mijn telefoon bijvoorbeeld enkel 5/6Mbps haalde deed mijn Teltonika met degelijke antenne nog 50/60 op hetzelfde mobiele netwerk met dezelfde site. Was wel in Zweden maar het concept blijft natuurlijk hetzelfde.

Verder moet er ook rekening gehouden worden met een minimale afstand van het opstelpunt, mede omdat ze natuurlijk niet recht naar beneden stralen. Als ik op de grond bezig ben heb ik bijvoorbeeld prima bereik maar als ik 50 meter verderop sta is het nog beter. Dit is bijvoorbeeld de reden dat wij met testcalls toch echt 50 tot 100 meter afstand moeten nemen.

Mijn vermoeden is dat werkzaamheden vorige week mis gingen, tijdelijk hebben hersteld (voor het weekend) en as maandag opnieuw proberen?

Niet perse. Ik weet dat een aannemer voor een Maxwell-swap doorgaans drie dagen heeft (althans, dat is wat de mannen van Allinq mij ooit zeiden toen we in Hilversum op hetzelfde moment voor Odido bezig waren), dat is ook opzich prima te doen. Doorgaans heb je dan ook overnight outtage omdat het niet te doen is om alles 's avonds weer werkend te hebben. Als een project over het weekend heen getilt wordt dan moet het in het weekend gewoon draaien, al is het in mindere capaciteit. Bij Odido heb je bijvoorbeeld dat de low-band (700/800/900) in ieder geval weer aan moeten, als meer lukt is dat mooi meegenomen.

Kijkend naar je latere foto is het een hoogwerker-site, dat duurt qua werk zelf over het algemeen altijd langer omdat je niet overal even lekker bij kunt, de hoogwerker niet het snelste apparaat is en de hoogwerker ook vaak ingezet wordt als ‘kraan’ door de antennes met een power-lift of aan het hijsoog aan de bak te hangen. Dan ga je dus meermaals heen en weer dan dan ben je wel even bezig.

Wat een hoogte!

Oh, valt mee hoor, meestal hangen antennes voor mobiele netwerken tot maximaal 40 tot 50 meter hoog. De Digitenne-masten zijn bijvoorbeeld een stuk hoger een doorgaans rond de 100 meter. De hoogwerker die ze gebruiken lijkt op een 70 meter maar gezien de hoek waarin de giek staat hebben ze ook wel zo'n machine nodig omdat ie een veel grotere reikwijdte heeft dan de 54 of 51 meter die je normaal bij mastwerk ziet.