Skip to main content
Beantwoord

Hoe werkt de data bij een abonnement? 1GB is geen 1000MB

• July 26, 2026
  • 2 reacties
  • 87 keer bekeken

Iets wat me als nerd een beetje stoort. Ik heb een 8 GB databundel bij mijn abonnement, maar in de app staat dat ik een 8000 MB databundel heb. Ik snap dat dit makkelijk is en misschien duidelijker voor sommige mensen, maar dit klopt natuurlijk niet. 1 GB is 1024 MB, daarmee zou mijn 8 GB dus 8192 MB moeten. 

Ik ben eigenlijk van mening dat dit beter gecommuniceerd moet worden in de app, danwel bij het aangaan van een abonnement. 

Beste antwoord door Noordzee

KPN werkt met het Si-systeem. Volgens het SI-systeem vermenigvuldig je met 1000 of je verschuift de komma drie plaatsen naar rechts. De formule wordt dan MB x 1000 = KB. Je wilt bijvoorbeeld 32 megabyte omrekenen naar kilobytes volgens het SI-systeem. Met behulp van deze formule wordt de som dan: 32 MB * 1,000 = 32000 KB

2 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 27, 2026

Dat is de theorie, maar in de praktijk wordt er met afgeronde getallen gewerkt, kijk maar naar de capaciteit van je HDD en andere geheugendragers, daar zie je hetzelfde.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 27, 2026

KPN werkt met het Si-systeem. Volgens het SI-systeem vermenigvuldig je met 1000 of je verschuift de komma drie plaatsen naar rechts. De formule wordt dan MB x 1000 = KB. Je wilt bijvoorbeeld 32 megabyte omrekenen naar kilobytes volgens het SI-systeem. Met behulp van deze formule wordt de som dan: 32 MB * 1,000 = 32000 KB