Skip to main content
Antwoord

Hoe werkt de herroepingsrecht bij een verlenging met pre order?

• September 20, 2025
  • 12 reacties
  • 106 keer bekeken

Ik heb een week geleden de iPhone 17 Pro gepreordered. Dit ging gepaard met een verlenging van mijn abonnement. Ik heb nu echter toch mijn twijfels. Gisteren niet thuis toen PostNL langs kwam en kreeg net een berichtje dat hij pas maandag bij het PostNL punt ligt. 

Hoe werkt het (14 dagen) herroepingsrecht in deze situatie. Gaat die in voor zowel de verlenging als het toestel (heb ik een keer betalen gekozen) op het moment dat ik hem ophaal, of? 

Beste antwoord door TDN

Als je het pakket weigert, wordt de bestelling meestal automatisch geannuleerd zodra het toestel retour is. Je 14 dagen gaan nooit in, omdat je het toestel nooit hebt ontvangen want je hebt hem immers niet opgehaald.

Stuur ze gewoon schriftelijk een bericht dat je het pakket weigert en dat je de order herroept volgens het 14 dagen herroepingsrecht. Ben je het hiermee eens ​@TDN ?

Dat hoeft niet, als ​@Robert8891 niet komt opdagen bij ophaalpunt van PostNL wordt het pakket na 7 dagen automatisch retourneert en de order gecanceld. Alleen de verwerkingstijd zou iets langer duren (vanaf het moment van de aankomst van de retour bij KPN logistieke centrum), dus het zou langer duren tot ​@Robert8891 weer een bestelling kan doen.

12 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 20, 2025

Hoi ​@Robert8891 
De 14 dagen voor het toestel gaan in op de dag dat je het toestel ontvangt. 

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

Hoi ​@Robert8891 
De 14 dagen voor het toestel gaan in op de dag dat je het toestel ontvangt. 

En de verlenging? Die zijn immers aan elkaar verbonden.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 20, 2025

Het herroepingsrecht geldt voor beide ​@Robert8891, vanaf het moment dat het toestel er is.
Als je nu al weet dat je wilt annuleren, zou ik gelijk de klantenservice bellen, dan is hij vanaf vandaag geannuleerd.
Als je het toetel niet ophaalt, dan gaat hij na 7 dagen automatisch retour naar KPN.

Het telefoonnummer is 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200).

Openingstijden:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten

Of maak eenvoudig een belafspraak online, dan bellen ze u terug wanneer het u uitkomt!

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

Het herroepingsrecht geldt voor beide ​@Robert8891, vanaf het moment dat het toestel er is.
Als je nu al weet dat je wilt annuleren, zou ik gelijk de klantenservice bellen.
Het toestel niet ophalen, dan gaat hij na 7 dagen automatisch retour naar KPN.

Het telefoonnummer is 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200).

Openingstijden:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten

Of maak eenvoudig een belafspraak online, dan bellen ze u terug wanneer het u uitkomt!

Net gedaan. Die gaven aan dat ik pas kan annuleren als ik het toestel heb opgehaald.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Bij verlenging (met of zonder telefoon) in een fysieke winkel heb je geen bedenktijd. Bij een online verlenging zonder telefoon start de bedenktijd vanaf het moment dat je met de verlenging akkoord gaat. Bij een online verlenging met telefoon start de bedenktijd vanaf het moment dat je jouw telefoon ook daadwerkelijk kan gebruiken (dus bij ontvangst of ophalen)

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

Bij verlenging in een fysieke winkel heb je geen bedenktijd. Bij een online verlenging start de bedenktijd vanaf het moment dat je met de verlenging akkoord gaat. Bij een online verlenging met telefoon start de bedenktijd vanaf het moment dat je jouw telefoon ook daadwerkelijk kan gebruiken (dus bij ontvangst of ophalen)

Was inderdaad online. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 20, 2025

Het probleem is dat als je het pakket ophaalt en retourneert, jij verantwoordelijk bent voor de retourzending. Als de postbode het toestel kwijtraakt, ben je wettelijk verplicht te betalen en moet je de schade claimen bij PostNL. Zij zullen aangeven dat je het had moeten verzekeren, wat slechts mogelijk is tot een bedrag van 500 euro.

Als je het pakket weigert, wordt de bestelling meestal automatisch geannuleerd zodra het toestel retour is. Je 14 dagen gaan nooit in, omdat je het toestel nooit hebt ontvangen want je hebt hem immers niet opgehaald.

Stuur ze gewoon schriftelijk een bericht dat je het pakket weigert en dat je de order herroept volgens het 14 dagen herroepingsrecht. Ben je het hiermee eens ​@TDN ?

Je kan hier je opzegging droppen: Klacht doorgeven | KPN

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • September 20, 2025

Dat hoeft niet, als ​@Robert8891 niet komt opdagen bij ophaalpunt van PostNL wordt het pakket na 7 dagen automatisch retourneert en de order gecanceld. Alleen de verwerkingstijd zou iets langer duren (vanaf het moment van de aankomst van de retour bij KPN logistieke centrum), dus het zou langer duren tot ​@Robert8891 weer een bestelling kan doen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 20, 2025

Toch zou ik persoonlijk wel altijd even ook schriftelijk aangeven, volgens de wet moet je het doorgeven dat je het overeenkomstig annuleert.

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2025

Dank! In dat geval gaat het contract dus niet officieel in, ondanks dat de bestelling naast de telefoon een verlenging was? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 20, 2025

Normaal niet, maar om zeker te zijn. Adviseer ik nogmaals om het ook schriftelijk te annuleren. Op die manier sla je twee vliegen in één klap. Juridisch klopt het dan. Verlenging is geannuleerd officieel en het toestel is nooit geleverd dus die is dan ook geannuleerd.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 22, 2025

Hoi ​@Robert8891 en bedankt voor jouw bericht :)

Zie dat je al mooi wat goede reacties hebt mogen ontvangen en ik kan hier verder ook niet zo heel veel meer aan toevoegen! Mochten er nog wel onduidelijkheden zijn, plan dan even een belafspraak in met onze Helpdesk. Je kunt vooraf zelf aangeven waarvoor je contact zoekt en in dit geval word je dan teruggebeld door iemand die werkzaam is bij de afdeling die verantwoordelijk is voor opzeggingen & annuleringen!