Skip to main content
Vraag

Hoe werkt MB's delen in het buitenland?

• August 8, 2026
  • 12 reacties
  • 148 keer bekeken

Ik ben op vakantie binnen Europa. Mijn man en ik hebben beide 50gb te verbruiken van de Europa bundel. Mijn kinderen hebben een internet simkaart. Ik wil mb's met hun delen. Kan dit? Als ik dit doe gaat dit niet van mijn Europa bundel af. 

12 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 8, 2026

Hallo ​@S.Frankes ,

Nee, dat gaat niet. 

Die 50GB moet je al in Nederland delen.
De ontvanger van die MB’s kan ze daarna meenemen naar het buitenland. De geldigheid is dan tot het einde van jouw factuurperiode. Dat was altijd tot het eind van de kalendermaand, maar tegenwoordig kunnen mobiele abonnementen op elke dag in de maand beginnen. Mogelijk bij jou nu ook.

bron: 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2026

Bedankt voor de reactie.  Jammer dat we dan niet goed zijn voorgelicht in de kpn winkel voordat we op vakantie gingen ;-) 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 8, 2026

Hallo ​@S.Frankes 

Gezien jouw opmerking “50 GB te gebruiken in Europa” denk ik dat jullie een KPN unlimited abonnement hebben, een Unlimited400.

Daarmee heb je 

1. Onbeperkt data in Nederland (per dag 20 GB start plus onbeperkt 2 GB aanvullingen)
  2. Een maandbundel van 50 GB om zelf te gebruiken in Europa
  3. PLUS een maandbundel van 50 GB om te delen met huisgenoten.

De laatste bundel kan je delen vanuit de MijnKPN app. Dit gaat dus ten laste van jouw bundel (3).
Dat delen kan  je doen in Nederland maar ook in Europa. Jouw kinderen kunnen die data gebruiken in Nederland en Europa.

Bundel (2) is alleen voor jouw eigen gebruik in Europa.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2026

Klopt, dat is het abonnement wat wij hebben. Heb je ook een idee hoe ik dit kan doen?

Als ik in de app op mb's delen klik dan gaat dit niet van mijn 50gb bundel af. Ik doe het misschien niet op de goede manier..

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 8, 2026

Waar kijk je precies ​@S.Frankes ? In de MijnKPN app kies je jouw mobiel abonnement.

Vervolgens naar Mijn bundels. Op die pagina kan je kiezen tussen “In Nederland” en “Binnen EU”.

Kies “In Nederland” en dan zie je jouw Beschikbare data in Nederland en daaronder MB’s delen. Daar zou je moeten zien dat er MB’s gedeeld zijn.

Onder “Binnen EU “ zie alleen de beschikbare data en het verbruik van jouw EU maandbundel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2026

Klopt, daar heb ik gekeken. Ik kan inderdaad inzien dat ik mb's heb gedeeld alleen gaan ze niet van mijn eu bundel af. Wel kan ik inzien dat ik nog 20gb kan delen. Maar mijn eu bundel heb ik nog steeds ruim 45gb aan tegoed staan. Hier is het dus niet vanaf gegaan. 

Ik kan kpn ook niet chatten oid. Bellen kan ik momenteel niet vanaf het buitenland anders had ik dat gedaan :-) 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 8, 2026

Dat klopt dus helemaal. Jouw EU bundel en de MB-delen bundel zijn twee verschillende dingen.
Je hebt dus zelf 50 GB om te gebruiken in de EU plus 50 GB om te delen met huisgenoten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2026

Dank je voor je hulp. De mb's die ik deel zijn dus enkel binnen Nederland te gebruiken? Of ook binnen de Eu? Bij mijn man staan ze er ook niet bijgeschreven

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 8, 2026

Gedeelde MB's zijn door de ontvanger ook in de EU te gebruiken. 

Jouw man heeft toch ook een unlimited abonnement, zei je? Zo'n abonnement kan geen MB's ontvangen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2026

Klopt, dan gaat het daar fout. Dank je wel!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 8, 2026

Samengevat je kunt die 50 Gb (van de Europabundel) alleen vooraf in Nederland delen met huisgenoten. Maar alleen aan abonnementen die zelf niet unlimited zijn. 

Met dank aan RBxx voor de aanvulling.

Hallo ​@S.Frankes ,

Nee, dat gaat niet. 

Die 50GB moet je al in Nederland delen.
De ontvanger van die MB’s kan ze daarna meenemen naar het buitenland. De geldigheid is dan tot het einde van jouw factuurperiode. Dat was altijd tot het eind van de kalendermaand, maar tegenwoordig kunnen mobiele abonnementen op elke dag in de maand beginnen. Mogelijk bij jou nu ook.

bron: 

Gedeelde MB's zijn door de ontvanger ook in de EU te gebruiken. 

Jouw man heeft toch ook een unlimited abonnement, zei je? Zo'n abonnement kan geen MB's ontvangen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 8, 2026

Samengevat je kunt die 50 Gb (van de Europabundel) alleen vooraf in Nederland delen met huisgenoten. Maar alleen aan abonnementen die zelf niet unlimited zijn. 

Met dank aan RBxx voor de aanvulling.

Nee, het delen van MB's kan al een hele tijd ook in Europa. Je gebruikt daarvoor niet de Europabundel van KPN unlimited maar de speciale MB-delen bundel. De ontvanger kan die MB’s gebruiken in Nederland en Europa.