Skip to main content

Als ik op een factuur de Kb naar MB omreken, dan gebruikt KPN de factor 0,000977. Maar van Kilobit naar MegaByte zou dit 0,000125 moeten zijn.

Op deze manier kan ik mijn dataverbruik op mijn mobiele abonnement niet inzien. 

Dat kan ik sowieso alleen voorgaande maanden, waarbij het op de factuur vermeld staat. Of kan ik ergens anders zien wat mijn maandelijks dataverbruik binnen mijn mobiele abonnement is?

 

er gaan 1024kb in een MB

https://www.gbmb.org/kilobytes

 

De door KPN gebruikte factor is juist


Hallo @Brownies ,

 

Je kunt jouw verbruik zien in de MijnKPN-app. 

 

Voor wat betreft jouw andere vraag: 

Er zijn twee systemen. 

 

WAT IS EEN MB EN KB

MB staat afgekort voor megabyte en komt overeen met 1000 kb. Voorheen stond een mb gelijk aan 1024 kb. Een kb is een afkorting voor kilobyte. Deze termen zijn gebaseerd op de byte, die weer is afgeleid van de bit. Ze worden veel gebruikt om bestandsgroottes aan te geven in gegevensopslag (denk aan groottes van documenten, foto’s en video’s etc.).

 

MB NAAR KB BEREKENEN

Wanneer je een megabyte naar kilobyte wilt berekenen is het belangrijk dat je in de gaten hebt hoeveel kilobyte er in een megabyte gaat. Dit kunnen twee dingen zijn: Er gaat namelijk 1000 kilobyte in een megabyte, maar zo komt ook 1024 kilobyte overeen met 1 megabyte.

Wanneer je mb naar kb wilt omrekenen moet je eerst bedenken welke formule je wilt gebruiken.
• De formule volgens het binaire systeem is als volgt: Megabyte = kilobyte * 1024,0. Stel je nu voor dat je 15 megabyte naar kilobyte moet omrekenen. De som wordt dan 15 x 1024 = 15360.
• Volgens het SI-systeem vermenigvuldig je met 1000 of je verschuift de komma drie plaatsen naar rechts. De formule wordt dan MB x 1000 = KB. Je wilt bijvoorbeeld 32 megabyte omrekenen naar kilobytes volgens het SI-systeem. Met behulp van deze formule wordt de som dan: 32 MB * 1,000 = 32000 KB
 

bron : https://www.berekenen.nl/eenheden/mb-naar-kb


Men noemt 1MB in de volksmond 1000kB en dat doet men om het "rekenen" eenvoudig te houden.

Wat mij betreft is er maar één juiste berekening en dat is dat 1MB gelijk staat aan 1024kB.

1000kB is daarbij dus (afgerond) 0,977MB en 1kB dus 0,000977MB.


Mijn verwarring zit in Kb (ik lees dan Kilobit) en MB (dan lees ik MegaBytes). Op de factuur staat het verbruik per dag in Kb en per maand in MB vermeld.

Als ik KB (KiloByte) naar MB (MegaByte) gebruik, wordt alles ineens een stuk duidelijker. En werken alle omrekensites ook veel beter.

Thanks!!!!!


Op de factuur van KPN staat nog steeds Kelvinbits (Kb) I.p.v. kilobits (kb).

De si eenheid voor kilo is k (kleine letter) en niet K want dat staat voor Kelvin.

Ik heb dit lang geleden ook al een keer aangekaart maar om dat te korrigeren is blijkbaar heel erg moeilijk.