Skip to main content

Hoe veel tijd na het ontvangen van een factuur mag je nog een fout vaststellen en de teveel gefactureerde bedragen terugvragen?

Facturen verlopen per wet na twee jaar. Betekent dat dan ook dat je twee jaar lang fouten mag terugclaimen?

Iedereen kent het wel, vaste facturen zoals telefoon, tv, elektra, verzekering, ze lopen elke maand, elk jaar maar door en je checkt niet elke factuur. Zeker als er ook nog een variabele component in zit, dan valt €5 meer of minder niet op en verwacht je dat dat door bijv een gesprek of extra gebruik van iets komt.

Ik ben er echter zojuist achter gekomen, dat sinds onze verhuizing een fout gemaakt is in het KPN systeem en dat er daardoor geen combikorting meer gegeven is op onze abonnementen.

Zoals gezegd, je praat over een klein bedrag op een abonnement en daardoor viel het nooit op. Nu ik onze abonnementen weer wilde gaan verlengen, zag ik ineens in de KPN app de contractkosten staan en toen dacht ik, “huh, €35, dat was toch iets van €29?”. En zo ben ik er nu achter gekomen dat bij meerdere abonnementen de combikorting al die tijd al ontbreekt.

 

Uiteraard is vele maanden x 4 abonnementen x €5 een aardig bedrag, dat teveel in rekening gebracht is. Gaat dat een issue worden, ondanks dat de fout in het KPN systeem zit, en niet door een foute betaling is of verkeerd telefoon/data gebruik van onze zijde? Ik neem aan dat wij dit gecorrigeerd terug gaan ontvangen voor de gehele periode. 
Crediteren is een lastig proces, maar onterecht teveel geld in rekening brengen mag natuurlijk niet toch?

 

Alvast dank voor de hulp.

 

mvg Hans 

Iedereen kent het wel, vaste facturen zoals telefoon, tv, elektra, verzekering, ze lopen elke maand, elk jaar maar door en je checkt niet elke factuur.

Nee, dat ken ik niet. Ik check wel elke factuur. Daar zijn ze voor. 

In uw specifieke situatie maakt u denk ik wel kans om de misgelopen combikorting gecrediteerd te krijgen. Heeft u al gebeld? 

Zijn alle abonnementen mee verhuisd? 


Als dit een complexe situatie is die moet worden uitgezocht adviseer ik altijd om even schriftelijk een klacht in te dienen. Het is niet supersnel want ze bellen binnen 5 werkdagen pas terug alleen dan kunnen ze wel uitgebreid kijken wat er mis is gegaan en hoe dat wordt opgelost. Klachtenformulier KPN


Mijn advies zou ook zijn om even te bellen zodat dit allemaal op een rij gezet kan worden. Wellicht kan het dan in één keer worden afgehandeld en mocht het toch om een te groot bedrag gaan dan is er altijd nog de optie voor een klacht. Ik zou dus even bellen met 0800-0402 maandag tijdens kantooruren.


Reageer