Skip to main content
Antwoord

Hoge factuur door roaming in Turkije

• September 5, 2025
  • 3 reacties
  • 76 keer bekeken

Hoi, vannacht ben ik voor vakantie geland in Turkije. Voordat ik vertrok heb ik bewust mijn mobiele data en roaming uitgezet. Ik heb toen ik in het hotel was mijn moeder een appje gestuurd dat ik veilig ben geland en daarna meteen weer àlles uitgezet. Toen ik een paar uur later wakker werd schrok ik me rot van een rekening van €50, terwijl ik 1 appje verzonden heb. Daarna heb ik maar een extra bundel gekocht van €35. Maar in de tijd dat ik de bundel aan heb gevraagd op 4g is er ook weer €10 bijgekomen. Ik hoop dat ik een specificatie kan ontvangen van de gemaakte kosten want €60 voor nog geen 5 minuten internet moet echt niet kunnen!

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Kailey228. Welkom op de community! Ik kan mij voorstellen dat dit even schrikken is. Ik zie in de reacties hierboven dat je al een uitleg hebt gekregen hoe dit kan gebeuren. 

In Turkije gelden buiten-de-EU tarieven. Zodra je verbinding maakt met het mobiele netwerk (zelfs al is het maar kort om bijvoorbeeld een WhatsApp te versturen of een bundel aan te vragen), worden kosten direct per MB in rekening gebracht. Dat gaat vaak sneller dan je verwacht, omdat apps op de achtergrond ook data kunnen gebruiken.

Voor een volgende keer raad ik aan om thuis al een bundel te activeren, zodat je niet tegen onverwachte kosten aanloopt. Nog beter: zet mobiele data helemaal uit in de instellingen van je telefoon en maak gebruik van WiFi totdat je bundel actief is.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+11
  • KPN Netwerk
  • September 5, 2025

Bij dat verzenden van het appje stond dus korte tijd je mobiele data aan. Dan heb je grote kans dat er op de achtergrond meerdere apps bezig gingen om informatie op te halen (achtergrond gebruik). 50 euro is ongeveer 20 MB volgens de website van KPN als het gaat over kosten roaming in Turkijke zonder bundel (2,50 per MB).

Ja, dat is schrikbarend maar daar kan KPN niets aan doen. Het is de mobiele operator in Turkije die dat aan KPN berekent en er blijkbaar een flinke melkkoe in ziet met 2,50 per MB.

Achteraf gezien had je beter een sms kunnen sturen want daarvoor hoef je mobiele data niet aan te zetten en het kost maar 30 cent.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Als je vooraf BESCHERMING AAN naar 1266 had gestuurd via SMS, dan werd het internet automatisch geblokkeerd. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 9, 2025

Hoi ​@Kailey228. Welkom op de community! Ik kan mij voorstellen dat dit even schrikken is. Ik zie in de reacties hierboven dat je al een uitleg hebt gekregen hoe dit kan gebeuren. 

In Turkije gelden buiten-de-EU tarieven. Zodra je verbinding maakt met het mobiele netwerk (zelfs al is het maar kort om bijvoorbeeld een WhatsApp te versturen of een bundel aan te vragen), worden kosten direct per MB in rekening gebracht. Dat gaat vaak sneller dan je verwacht, omdat apps op de achtergrond ook data kunnen gebruiken.

Voor een volgende keer raad ik aan om thuis al een bundel te activeren, zodat je niet tegen onverwachte kosten aanloopt. Nog beter: zet mobiele data helemaal uit in de instellingen van je telefoon en maak gebruik van WiFi totdat je bundel actief is.