Skip to main content
Beantwoord

Hoge kosten door voicemail in buitenland na spamoproepen

• April 30, 2025
  • 2 reacties
  • 72 keer bekeken

Goedenavond, 

Ik ben tijdens mijn vakantie in Egypte meerdere malen door spam gebeld. Uiteraard heb ik deze oproepen niet beantwoord maar er is tot 4 keer toe wel mijn voicemail 'ingesproken' met een wachtrij muziekje. Dit heeft er in geresulteerd dat er voor 59 minuten aan beltijd is geregistreerd en omdat ik in het buitenland was kost mij dit 59 euro! 

Ik heb nadat ik dit ontdekte gelijk mijn voicemail uitgezet maar is het normaal dat je zelf voor de kosten op moet draaien als een ander jou voicemail inspreekt? En omdat het hierbij om spam gaat, is hier wbt de kosten iets aan te doen? 59 euro moeten betalen terwijl je hier zelf niets aan kan doen is wel heel erg zuur.

Groetjes Mariëlle 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Jelle84 

Welkom op de community van KPN.

Het inspreken van je voicemail buiten de EU wordt gezien als een inkomend telefoongesprek, en daar zijn inderdaad gesprekskosten aan verbonden.
Daarom raad ik iedereen aan, die op vakantie gaat naar een land buiten de EU, om zijn voicemail tijdelijk uit te zetten, totdat je weer thuis bent in Nederland.

Dit om dit soort verassingen zoals in jouw geval, te voorkomen.
Hier de kosten als je in Egypte bent:

Ik ben in Egypte

• Internet: € 2,50 / MB

• Bellen: € 2,00 / min

• Gebeld worden: € 1,00 / min 

• Sms versturen: € 0,30 / sms

• Sms ontvangen: gratis

Je ziet dat inkomende gesprekken (inclusief voicemail) 1,- euro per minuut kost.
Dus het bedrag van 59,- euro klopt dus met de beltijd.

De kans is zeer klein dat KPN dit gaat vergoeden, omdat dit namelijk de verantwoordelijkheid is van de klant zelf.
KPN kan niet weten of je bedoeld of onbedoeld wordt gebeld in Egypte.

Dus zet vanaf nu, als je weer op vakantie gaat naar een land buiten de EU, je voicemail volledig uit.
En sms BESCHERMING AAN naar 1266 om onverwachte kosten voor Data buiten de bundel te voorkomen, of zet in Nederland al een buitenlandbundel aan (24 uur voor vertrek).

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Jelle84 

Welkom op de community van KPN.

Het inspreken van je voicemail buiten de EU wordt gezien als een inkomend telefoongesprek, en daar zijn inderdaad gesprekskosten aan verbonden.
Daarom raad ik iedereen aan, die op vakantie gaat naar een land buiten de EU, om zijn voicemail tijdelijk uit te zetten, totdat je weer thuis bent in Nederland.

Dit om dit soort verassingen zoals in jouw geval, te voorkomen.
Hier de kosten als je in Egypte bent:

Ik ben in Egypte

• Internet: € 2,50 / MB

• Bellen: € 2,00 / min

• Gebeld worden: € 1,00 / min 

• Sms versturen: € 0,30 / sms

• Sms ontvangen: gratis

Je ziet dat inkomende gesprekken (inclusief voicemail) 1,- euro per minuut kost.
Dus het bedrag van 59,- euro klopt dus met de beltijd.

De kans is zeer klein dat KPN dit gaat vergoeden, omdat dit namelijk de verantwoordelijkheid is van de klant zelf.
KPN kan niet weten of je bedoeld of onbedoeld wordt gebeld in Egypte.

Dus zet vanaf nu, als je weer op vakantie gaat naar een land buiten de EU, je voicemail volledig uit.
En sms BESCHERMING AAN naar 1266 om onverwachte kosten voor Data buiten de bundel te voorkomen, of zet in Nederland al een buitenlandbundel aan (24 uur voor vertrek).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 30, 2025

Mijn advies is ook om de voicemail geheel uit te zetten voordat je de EU verlaat.

Dat doe je door 12339 te 'bellen '.

In EU weer aan met 12331.

Maar beter kan je dat gedrocht uit laten naar mijn mening. 

Men kan je ook gewoon een berichtje sturen als ze je niet bereiken. Verder zie jij aan de hand van het nummer dat je gebeld bent en door wie. Dan kun je terug bellen. Verder kunnen ze een voice bericht via WhatsApp sturen. 

Helaas ga je deze kosten niet vergoed krijgen.