Skip to main content

Vandaag een rekening gekregen van €60,50 voor 0,025 GB op het tel. nummer van mijn dochter. Dit terwijl naar mijn weten de vliegtuig stand aan stond omdat we op vakantie in Turkije waren. Buitenproportionele prijzen, helemaal met de gedachte dat Turkije bij Vodafone gewoon binnen EU valt en je normale bundel geldig is. 

Beste @KBos1981, welkom! Wat spijtig om te lezen 😞. Als de kosten in rekening gebracht worden, dan is er toch verbinding met het netwerk gemaakt. Turkije valt niet binnen de bundel voor de EU. Je betaalt 2.50 per MB en dat kan dan heel snel oplopen😣. Je kunt een evt. volgende keer het beste één van twee dingen doen (of allebei):

• een bundel aanschaffen vóór vertrek 
  • sms ‘bescherming aan’ naar 1266. Op die manier wordt het limiet van 60,50 euro buiten de EU verlaagd naar 0 euro. 

Je kunt een evt. volgende keer het beste één van twee dingen doen (of allebei):

• sms ‘bescherming aan’ naar 1266. Op die manier wordt het limiet van 60,50 euro buiten de EU verlaagd naar 0 euro. 

Mijn advies is om die tweede sowieso te doen en om dat ook nu direkt al te doen. Zet die bescherming ook NOOIT meer uit.

Je kunt een evt. volgende keer het beste één van twee dingen doen (of allebei):

Mijn advies is om die tweede sowieso te doen en om dat ook nu direkt al te doen. Zet die bescherming ook NOOIT meer uit.

Goed advies, maar meteen aangezet. 

Hoi @wjb & @Marcia van KPN 

Zou het geen goed idee 💡zijn, om Bescherming Aan standaard te activeren bij alle mobiele klanten van KPN?

Dan kunnen de mede klanten niet opeens voor vervelende verassingen komen te staan, en men weet dan ook gelijk, dat je buiten de EU standaard een buitenlandbundel moet activeren om te kunnen internetten.

Dit is duidelijk en overzichtelijk, en voorkomt dat er nog meer mede klanten worden onverwachts worden geconfronteerd met deze hoge onverwachtse kosten van 60,50 euro.

Willen klanten zonder een buitenlandbundel internetten buiten de EU, dan moeten ze daar zelf (door middel van een sms) akkoord voor geven.
In het bevestigingssms terug, staan dan de kosten wat je per MB gaat betalen.

Het zo mooi zijn @Marcia van KPN als jij dat eens bespreekbaar zou maken met een collega die daar over gaat, om dit definitief door te voeren.
Er zijn méér dan genoeg voorbeelden op de community die deze vernieuwing zouden aanvaarden, plus het is voor iedereen duidelijk en helder, en niemand komt meer voor verassingen te staan.

Zou het geen goed idee 💡zijn, om Bescherming Aan standaard te activeren bij alle mobiele klanten van KPN?

Daar vraag ik al jaren om maar blijkbaar zijn er commerciële belangen die dit verhinderen al zegt KPN er niets aan te verdienen. Dat laatste geloof ik sowieso niet want wat zou de drempel dan zijn om jouw eigen abonnees hiertegen in bescherming te nemen. Dan had je dat toch zeker al lang gedaan.

Wel heb ik laatst een informeel gesprekje gehad met iemand die behoorlijk hoog in de hiërarchie van KPN staat en zij gaf mij aan dat dit wel op de agenda staat. Ik blijf dus hoop houden.

Hoi @wjb 

Zo te horen zijn er wel positieve ontwikkelingen, zeker na jouw gesprek met een persoon die op een hoger level binnen KPN werkzaam is.
Maar het kan zeker geen kwaad als moderator @Marcia van KPN het nogmaals ter spraken brengt, bij een collega die daar ook over gaat.
Want hoe meer druk erop wordt gezet, hoe eerder het wordt doorgevoerd door KPN.

Omtrent jouw eerste alinea zal dit waarschijnlijk tweezijdig zijn, maar dan nog kun je de mobiele klanten van KPN standaard tegen deze hoge kosten beschermen buiten de EU.

Wij hebben dit meer dan eens intern aangekaart, maar vooralsnog lijkt dit niet te gaan gebeuren. 

Wij hebben dit meer dan eens intern aangekaart, maar vooralsnog lijkt dit niet te gaan gebeuren. 

Ik heb goede hoop dat het wel gaat gebeuren. Tijdens dat door mij genoemde informele gesprekje is toch heel oprecht aangegeven dat het er naar gekeken zal gaan worden. Ik hoop dat de persoon in kwestie haar woord zal houden en de natuurlijke en oprechte manier waarop zij haar uitspraak deed geeft mij daar wel vertrouwen in.

Ik heb goede hoop dat het wel gaat gebeuren. Tijdens dat door mij genoemde informele gesprekje is toch heel oprecht aangegeven dat het er naar gekeken zal gaan worden. Ik hoop dat de persoon in kwestie haar woord zal houden en de natuurlijke en oprechte manier waarop zij haar uitspraak deed geeft mij daar wel vertrouwen in.

Hoi @wjb 

Laten we het hopen, dat men deze bescherming inderdaad standaard gaat instellen op alle mobiele abonnementen van KPN.

Zelf heb ik weinig tot niets aan, aangezien ik nooit verder kom de de EU zelf, en daar zijn gebruik je gewoon je Nederlandse bundels.

Michel.uit.Arnhem schreef:

Zelf heb ik weinig tot niets aan, aangezien ik nooit verder kom de de EU zelf, en daar zijn gebruik je gewoon je Nederlandse bundels

Dat zou ik maar niet te hard zeggen, zelfs bij een strandwandeling op Terschelling kan je tegen dit issue aanlopen omdat jouw telefoon dan spontaan contact zou kunnen maken met het maritieme netwerk van Tampnet en dan kan je dus binnen luttele seconden €60,50 armer zijn. En wat te denken van de Griekse eilanden onder de kust van Turkije en Albanië. Ook dat is gewoon EU maar er zijn jaarlijks vele slachtoffers te betreuren van nietsvermoedend zonaanbidders wiens telefoon met een Turkse of Albanese provider verbonden was.

Ik raad iedereen dan ook aan op "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen, zelfs als je noiit buiten de EU denkt te komen.

Overigens heb ik er sowieso niets aan want ik heb mijn abonnement bij Odido en die hebben dit al jaren actief. Daar heb je standaard zonder een "Internet op reis" geen Internet buiten de EU.

Wat is voor KPN de achterliggende gedachte om dit niet te doen dan?

Omzet, harde knaken verdienen!

Michel.uit.Arnhem schreef:

Zelf heb ik weinig tot niets aan, aangezien ik nooit verder kom de de EU zelf, en daar zijn gebruik je gewoon je Nederlandse bundels

Dat zou ik maar niet te hard zeggen, zelfs bij een strandwandeling op Terschelling kan je tegen dit issue aanlopen omdat jouw telefoon dan spontaan contact zou kunnen maken met het maritieme netwerk van Tampnet en dan kan je dus binnen luttele seconden €60,50 armer zijn. En wat te denken van de Griekse eilanden onder de kust van Turkije en Albanië. Ook dat is gewoon EU maar er zijn jaarlijks vele slachtoffers te betreuren van nietsvermoedend zonaanbidders wiens telefoon met een Turkse of Albanese provider verbonden was.

Ik raad iedereen dan ook aan op "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen, zelfs als je noiit buiten de EU denkt te komen.

Overigens heb ik er sowieso niets aan want ik heb mijn abonnement bij Odido en die hebben dit al jaren actief. Daar heb je standaard zonder een "Internet op reis" geen Internet buiten de EU.

Hoi @wjb 

Ik heb zeker de bescherming geactiveerd op mijn KPN 06-nummer, want zoals je zelf al schreef kun je op de waddeneilanden onverwachts ook verbinding maken met het 4G netwerk van Tampnet, en dan zit je ook snel op die 60,50 euro.

Hoi @j3roentje 

KPN kan hierin niet achter blijven, en dat zal vast op het hoofdkantoor te spraken zijn gekomen, omdat KPN ook hun concurrenten in de gaten houdt qua vernieuwingen.
Vodafone heeft Turkije in al zijn mobiele abonnementen, en Odido in de abonnementen Unlimited Plus & Premium (de twee duurste sim only’s).

Of en wanneer KPN dit eventueel gaan doorvoeren is volstrekt onbekend, maar ik verwacht dat je het als een extra optie bij je mobiele abonnement kunt afsluiten, onder de noemer Buitenland Extra of iets in die geest.
Zodat je er zelf voor kunt kiezen, aangezien niet alle Nederlanders naar Turkije gaan.

Om wat niet te doen dan, het standaard blokkeren van datagebruik buiten de EU?

Of bedoel je wat anders?

Reageer