Skip to main content
Antwoord

Hoog mobiel dataverkeer tijdens nachtelijke uren

• October 5, 2025
  • 7 reacties
  • 112 keer bekeken

Mijn databundel wordt snel uitgeput.

Uit factuurgegevens blijkt dat vaak in de nachtelijke uren fikse data wordt gebruikt.

Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik dit beheren.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Paboom 

In de nachtelijke uren worden vaak de meeste updates uitgevoerd op je smartphone.
Denk hierbij aan het updaten van geïnstalleerde apps, maar ook aan updates voor het besturingssysteem van je smartphone en diverse synchronisaties.

Ik zou niet direct denken dat een onbevoegde jouw account heeft gehackt of dat je abonnement wordt gebruikt wat technische niet mogelijk is zonder jouw simkaart.
Daarin is mede community lid ​@WMG-N iets te snel mee, al ben ik het wel met hem eens dat het zeker geen kwaad kan, om met regelmaat je wachtwoorden te veranderen.

Daarnaast geeft ​@JanD ook goede tips!
Daarbij kan ik nog aanvullen dat je tijdens de nachtelijke uren, de optie “mobiele data” helemaal uit zet binnen de instellingen van je smartphone, en dus alleen nog verbonden bent met je WiFi.
Alleen moet je dan niet vergeten, om “mobiele data” elke ochtend weer aan te zetten.

7 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@Paboom 

Ik ga ervan uit dat je 's nachts geen internet gebruikt en/of geen email verstuurt.

Dan heeft iemand toegang tot jouw account / abonnement. Direct alle wachtwoorden veranderen en kies dan sterke wachtwoorden. Zorg ervoor dat alle wachtwoorden verschillend zijn. Dat is een goed begin. Hebben we het hier over het gebruik van internet of van alleen email(-verkeer) ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 5, 2025

Beste ​@Paboom op app niveau kun je zien waar de data aan verstookt wordt en daar maatregelen op nemen.

Als 1e kun je databesparing aanzetten binnen je mobiel, verder kun je automatisch naar mobiel gaan bij slechte of geen wifi uitschakelen en verder kun je bij diverse updatesites instellen dat e.e.a. uitsluitend en alleen via wifi mogen gebeuren.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Paboom 

In de nachtelijke uren worden vaak de meeste updates uitgevoerd op je smartphone.
Denk hierbij aan het updaten van geïnstalleerde apps, maar ook aan updates voor het besturingssysteem van je smartphone en diverse synchronisaties.

Ik zou niet direct denken dat een onbevoegde jouw account heeft gehackt of dat je abonnement wordt gebruikt wat technische niet mogelijk is zonder jouw simkaart.
Daarin is mede community lid ​@WMG-N iets te snel mee, al ben ik het wel met hem eens dat het zeker geen kwaad kan, om met regelmaat je wachtwoorden te veranderen.

Daarnaast geeft ​@JanD ook goede tips!
Daarbij kan ik nog aanvullen dat je tijdens de nachtelijke uren, de optie “mobiele data” helemaal uit zet binnen de instellingen van je smartphone, en dus alleen nog verbonden bent met je WiFi.
Alleen moet je dan niet vergeten, om “mobiele data” elke ochtend weer aan te zetten.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

1)) Of je moet de optie(s) “automatische updates” uitzetten en alleen (handmatig) updaten wanneer je met jouw WiFi verbinding thuis verbonden bent.

2)) Loop alle apps na die je op jouw smartphone hebt geïnstalleerd en verwijder elke app die je niet of nauwelijks gberuikt. Elke app verstuurt en ontvangt regelmatig data waardoor ook jouw databundel wordt opgepeuzeld.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 6, 2025

Kan je iets meer contact geven ?
Zoals welk merk toestel je hebt, hoe deze verbonden is ?
Het eerste bericht in dit topic lijkt me onmogelijk, daar zou ik me niet druk om maken.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 7, 2025

Goedemorgen ​@Paboom en bedankt voor jouw bericht :)

Kan me goed voorstellen dat het niet wenselijk is wanneer je bundel snel en onverwacht opraakt dus goed dat je daar via deze weg melding van maakt! In eerste instantie zat ik ook te denken aan dat wat ​@Michel.uit.Arnhem ook al aangeeft; automatische updates of achtergrondprocessen die gedurende de nacht actief blijven is een veelvoorkomende oorzaak en ik vermoed dat daar in jouw geval ook wel eens sprake van kan zijn. Heb je hier inmiddels naar kunnen kijken Ben heel erg benieuwd of je de oorzaak inmiddels hebt weten te achterhalen!