Skip to main content
Vraag

Hoorn binnenstad slecht mobiel ontvangst sinds 2 dagen

• June 26, 2025
  • 13 reacties
  • 102 keer bekeken

In Hoorn nh is de binnenstad nauwelijks bereikbaar. De toren van de bij de brandweer kazerne doet het niet. Het signal komt nu uit richting Medemblik -118db in de binnenstad, dat is een veel te laag niveau, dit is nu twee dagen aan de gang. Heel problematisch. Op de stotingskaart van kpn is alles goed,aar dat klopt miet

Admin: Eigen topic voor je vraag aangemaakt. Oorspronkelijke topic

13 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@JohnNiv. Dan moet daar inderdaad iets aan gedaan worden, want dan zullen er veel mensen last van hebben. Ik ga er vanuit dat onze Technische Dienst hier al van op de hoogte is, maar ik raad je wel aan om hiervoor een ticket aan te laten maken. Dan wordt je ook persoonlijk op de hoogte gehouden van het verloop en wanneer het eventueel opgelost is. Je kunt dan het beste een terugbelafspraak (rechts onderin) maken met onze telefonische helpdesk. Zij kunnen dan de ticket voor je aanmaken :) 

• Auteur
  • Topper
  • July 14, 2025

@Arjan van KPN 

De help desk reageerde met de constatering dat ik tegen de standaard user polisies inga. Erg teleurstelend. Ik gebruik een KPN simonly unlimited abonnemend met een download snelheid van 600mBs. Volgens de helpdesk mag ik dat niet gebruiken in een WIFI modem. 

Een samsung S23 mobile heeft nagenoeg dezelde mogelijkheden en snelheid als een WIFI modem. Bij een WIFI modem zit de software in een appart kasje maar verder is er nouwelijks verschil. Meerder gebruikers kunnen via een S23 gebruikmaken van de G5 internet verbinding. Mischien nog wel sneller dan met een los staande WIFI modem.

De helpdesk vindt dat ik geen supper unlimitted abonnemend moet mag maar terug moet naar een abonnemnend van 50Mb.

Voor mij een volkomen onverklaarbaar beleid omdat met een high end mobile zoals de S23 dezelfde functionaliteiten en snelheid beschikbaar zijn.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 14, 2025

@JohnNiv 

Ik denk dat je wifi modem door de ACM gezien wordt als een M2M (machine to machine) toestel. De ACM houdt de mobiele providers verantwoordelijk voor juist gebruik. Dit zou de reden kunnen zijn dat de helpdesk zegt dat je je niet aan de regels houdt, omdat je een wifi modem gebruikt met een 06 nummer. Als je een wifi modem gebruikt hoor je een 097 nummer te gebruiken en geen 06 nummer. 

Hier de link van de ACM.

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data#het-juiste-nummer-voor-de-juiste-toepassing

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

097 nummers zijn voor een gewone gebruiker amper toegankelijk. Ze worden niet actief aangeboden en de specificaties zijn niet of nouwlijks openbaar en gedefinieerd. Waarschijnlijk kom je er alleen achter via KPN zakelijk voor een op maat gemaakte oplossing.

KPN bied zelf abonnementen aan met unlimited data op zeer hoge snelheid voor de Samsung S25 die zijn G5 verbinding kan delen op hoge snelheden van 1000mBsec. Er is nouwelijks verschil tussen de software op een G5 modem en de software op een samsung S23 of 25 mobile phone.  De snelheid is hoog en meerder gebruikers kunnen gebruik maken van de G5 verbinding door op de mobile in te loggen.

Er bestaan verschillende soorten modems zoals : In bel modem, glasvesel modem of G5 modems. Klanten hebben bij mijn weten het wettelijk recht om zelf een modem te kiezen en een modem wordt door ACM niet gezien als een M2M machine. Een samsung S23,25 en vele anderen heeft de beschikking over software en hardware om de modem functie op hoge snelheid uit te voeren met meerdere gebruikers tegelijk

Het lijkt er meer op dat de telecom aanbieders (in dit geval KPN) niet willen dat dat het mobiel netwerk als concurent van het glasvezel netwerk functioneerd 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 15, 2025

Beste ​@JohnNiv heel simpel: alle apparatuur waarmee je niet kunt bellen hoort een datasim in met een 097-nummer.

KPN biedt dat gewoon aan, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet

KPN kan een 06-nummer blokkeren als deze niet gebruikt wordt zoals bedoeld, daar de ACM forse boetes uitdeelt controleert KPN daar actief op.

Verder gaat het aan de verkoopzijde van KPN en/of andere providers ook vaak niet goed.

Als een klant een mobiel nummer wil, behoort men te vragen waar deze voor gebruikt gaat worden.

Als de klant dan aangeeft dat het voor een mobiele router o.i.d. is, dan mag zo'n verkoper niet eens een 06-nummer verkopen, maar uitsluitend  een datasim aanbieden met een 097-nummer.

Dit alles i.v.m. een tekort aan 06-nummers voor mobiel bellen.

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

Het modem dat ik gebruik kan gewoon bellen en ontvangt berichten die naar het nummer worden verzonden. Het modem functioneerd ook als mobile toestel, er is feitelijk geen verschil meer tussen modem, mobiel en laptop met ingebouwd G5 verbinding.

• July 15, 2025

De vraag was :

In Hoorn nh is de binnenstad nauwelijks bereikbaar. De toren van de bij de brandweer kazerne doet het niet. Het signal komt nu uit richting Medemblik -118db in de binnenstad, dat is een veel te laag niveau, dit is nu twee dagen aan de gang. Heel problematisch. Op de stotingskaart van kpn is alles goed,aar dat klopt miet

Vervolgens gaat het over 06 of 097 nummers.
En dat wordt ook als “beste antwoord” gekozen ?/!  ( door wie ? )

Maar hoe is het nu met het eigenlijke probleem , die mast die het niet doet (of deed ?).

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

@KeesYagi  

Ik ben verder gekomen met de ontvangst. Het signaal nivau in huis is circa -100 tot -115 en dat geeft snelheids problemen.  Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door een oude kerk die tegenover mijn huis staat. Ik ben nu aan het experimenteren met een 1-6Ghz richting gevoelige buiten antenna (circa 20cm groot op het raam geplakt) een low noise RF amplifier van 20db en een coax kabel naar binnen met daar aanvast een kleine power amplifier 1-2Watt die het signaal de woonkamer in stuurt. Het is nog een experimentele opsteling. Het signaal niveau verbeterd naar circa 80db. Ik moet nog de beste plek uitzoeken, waaschijnlijk wordt dat de vlagstok. Dan kan ik de anternna richten op de brandweerkazerne met de toren die precies in het verlengde van de straart staat. 20Db versterking is niet voldoende voor de power amplifier dus dat moet ik verranderen. Zonder dfie hulp middelen is de  RSRP -112 en RSRQ -14 in huis gemeten en dat is te laag voor een snelle verbinding.   Het is work in progress.  

• July 15, 2025

Aha, een hoge mate van eigen oplossingen zoeken, mooi, maar, eerder was het wel goed op die plaats, toch, als ik het goed begrijp ?

En, als je toch op die manier bezig bent, wat ook kan : een MiFi kastje, die het mobiele signaal omzet in WiFi. Die kun je dan ergens op een tactische plek plaatsen, evt buiten, met een voedingskabel er aan.

Je hebt geen vast- thuis internet ?
Bellen met een mobiel kan ook via WiFi.

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

@KeesYagi

Nee het signaal dat ik inhuis onvang is van een laag niveau. Ik heb een maand lang elke dag de snelheid gemeten en kom dan voor een 5G verbing  op circa 20 tot 50 Mbsec. Dat is heel laag en vergelijkbaar met een 4G verbinding. Daarnaast is het onstabiel met uitschieters naar boven en naar beneden. Als je in de buurt van de toren bent gaat het naar 100 mBsec en 200 mBsec Dus ik moet de  de RSRP -112 db en RSRQ -14 db sterk verbeteren. Dat kan met een richting gevoelige antenna die de signaal ruisverhouding verbetert

• July 15, 2025

Dan heb ik 2 suggesties voor je :

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2025

@KeesYagi  Voor een 5G antenna zijn de afmetingen van de antenna veel kleiner circa 12 to 15 cm. Een low noise 20-60db antenna versterker is circa 3 by 5 cm en een kleine huiskamer antenna met een power amplifier van max 2watt ben je klaar en kan je op elke plek in je huiskamer 5G ontvangen van goede kwaliteit. Over twee weken krijk je het resultaat te horen. Zonder deze voorziening is de ontvangst in de huiskamer slecht en kom je op ongeveer 20 tot 50 Mbsec. Ik hoop dat de performance met deze voorziening boven de 100Mpsec komt , zeg 100-200Mbsec dan ben ik tevreden.  

• July 16, 2025

De plaatjes die ik gaf zijn voor het idee, maar zijn wel passief, dus zonder elektronica.

De schotel werkt voor “elke” frequentie.
5G is een protocol en niet per se gebonden aan een frequentie.

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.
( Is een “normale” vast internetaansluiting niet mogelijk daar ? )